tirsdag 23. mai 2023

ChatGPT i klasserommet: Hvordan bruke AI effektivt for læring



Med ChatGPT har elever fått et kraftig læringsverktøy, men det er ikke alltid like lett å forstå hvordan man best bruker dette AI-systemet. Å bruke ChatGPT kan være en enorm ressurs, men det kommer med sin egen læringskurve. Lær om hvordan du skriver gode ledetekster for å høste fordelene ved denne kraftige språkmodellen.

Av Martin Johannessen (Bilde: Pixabay)

ChatGPT er en kraftig språkmodell som kan hjelpe elever med læring og utvikling. Nøkkelen til å lykkes med ChatGPT er å skrive gode ledetekster (prompts).

Forsøk å holde ledeteksten så konsis som mulig, samtidig som den inneholder nødvendig informasjon. Dette vil hjelpe ChatGPT med å fokusere på det viktigste og gi et mer direkte svar.

Vær klar over modellens begrensninger. Selv om ChatGPT er en avansert AI, har den ingen bevissthet eller selvstendig tankegang. Den forstår heller ikke kontekst på samme måte som mennesker. Derfor er det viktig å sørge for at ledeteksten din er klar, tydelig og ikke åpen for misforståelser. Selv om det kan være fristende å skrive en komplisert eller vag ledetekst, vil dette ofte føre til mindre tilfredsstillende svar fra ChatGPT.

Selv om det er snakk om en samtalerobot fører du ikke egentlig en samtale. Du kommer med oppfordringer og skriver spørsmål, oppgaver og gir instruksjoner og maskinen svarer etter beste evne.

Jeg tror mange som bruker ChatGPT for å hjelpe med skrivingen gjør det feil. Da tenker jeg ikke bare på at noen bruker den til å jukse på skoleoppgaver, prøver og innleveringer (ikke smart) eller fordi de ikke sjekker faktaene som ChatGPT gir (det kan være oppspinn), men fordi de har feil forståelse av hvordan man skal bruke dette systemet.

Så da blir det naturlige spørsmålet: hvordan bruker jeg systemet på best måte?


Rammeverk og metoder
Dr. Sabba Quidwai, som drifter nettsiden Designing Schools, har utarbeidet SPARK-rammeverket for å skrive gode ledetekster med ChatGPT.



S - Beskriv den nåværende SITUASJONEN eller konteksten
P - Identifiser et spesifikt PROBLEM i den situasjonen
A - Del din FORHÅPNING eller visjon om suksess
R - Definer de spesifikke, målbare RESULTATENE du ønsker
K - Legg til: Innfør et element av KISMET - lykketreff

Australske Tom Barrett har utviklet et annet nyttig rammeverk for dette som han kaller CREATE:

C: Clarity
Definér klart oppgaven eller hensikten med oppgaven din, inkludert spesifikke opplysninger om hva du vil oppnå.

R: Relevant
Gi relevante detaljer, inkludert spesifikke nøkkelord og fakta, "stemning", målgruppe, format og struktur.

E: Examples
Bruk eksempler i oppgaven for å gi kontekst og retning for teksten du er ute etter.

A: Avoid ambiguity
Fokuser på nøkkelinformasjonen og slett unødvendige detaljer (sjekk adjektivene)

T: Tinker
Test og finjuster oppgaven med flere repetisjoner og forslag. Sjekk ut ulike formuleringer for å oppnå de beste resultatene.

E: Evaluate
Evaluér hele tiden resultatet du får og juster oppfordringen/spørsmålet/oppgaven/instruksjonen etter behov for å forbedre kvaliteten.


Den amerikanske læreren Alice Keeler er kjent for mange som en kompetent pedagog med dyp digital kompetanse. Hun har skrevet en liste over 100 Prompts for Teachers to Ask ChatGPT. Lista er sortert etter ulike emner.


En annen metode er PREP, som er utarbeidet av teamet bak boka The AI Classroom (2023), Dan Fitzpatrick, Amanda Fox og Brad Weinstein

The Prompt Engineering Framework for AI
By Amanda Fox, Dan Fitzpatrick and Brad Weinstein https://buff.ly/3J9nhLE


Som du ser av bildet er prosessen todelt: forberedelse (PREP), redigering (EDIT) og i tillegg gjentakelse for flere forslag.

Forberedelse: Gjør maskinen klar
1. Introduser spørsmålet med en oppgave eller instruksjon
2. Gi maskinen en "rolle" eller en "stemme"
3. Vær så nøyaktig som mulig
4. Definer og begrens svaret du er et etter

Redigering: Bearbeide resultatet
1. Sjekk språk, fakta og struktur i svaret du har fått
2. Sjekk nøyaktigheten i svaret og kontroller kilder
3. Sjekk for feilinformasjon og andre skjevheter4. Endre innholdet med justeringer og nye funn

Gjentakelse: Prøv på nytt
Dersom du ikke er fornøyd med resultatene du har fått gjentar du prosessen.

💥 Eksempler og formål
ChatGPT kan brukes til en rekke formål, inkludert:

 Tekstgenerering: Modellen kan generere naturlig tekst, som kan brukes til å skrive artikler, blogginnlegg, noveller og mer.

Samtalegenerator: Modellen kan brukes til å skape en virtuel assistent eller en chatbot som kan svare på spørsmål og utføre oppgaver.

Autocomplete: Modellen kan brukes til å fullføre setninger eller tekster, noe som kan spare tid og øke produktiviteten.

Kreativ skriving: Modellen kan hjelpe forfattere eller kreative skribenter å generere nye ideer og setninger.

Språkoversettelse: Modellen kan brukes til å oversette tekst fra ett språk til et annet.

💡 Her følger 10 eksempler på ledetekster du og elevene kan bruke i ChatGPT:

"Forklar [sett inn tema] med enkle og lettfattelige ord som enhver nybegynner kan forstå."

"Skriv om teksten nedenfor slik at den blir lett for en nybegynner å forstå: [Sett inn tekst]."

"Oppsummer teksten nedenfor og gi meg en liste med punkter som inneholder nøkkelinnsikter og de viktigste faktaene. [Sett inn tekst]."

"Jeg skriver en tekst om [sett inn tema]. Jeg klarer ikke å komme opp med en fengende tittel. Gi meg en liste over 5 forslag til overskrift for denne teksten: [Sett inn tekst]."

"Jeg skriver en tekst om [sett inn tema]. Jeg klarer ikke å komme opp med en god ingress Gi meg en liste over 3 forslag til ingress for denne teksten: [Sett inn tekst]."

"Lag en nybegynnerguide for bruk av ChatGPT. Emner bør inkludere ledetekster, priming (forhåndsinnstilling) og personas (roller eller karakterer). Inkluder eksempler der det er nødvendig. Guiden skal ikke være lenger enn 500 ord."

"Analyser skrivestilen i teksten nedenfor og skriv et avsnitt på 200 ord om [sett inn tema]"

"Du er en AI designet for å hjelpe [sett inn yrke]. Lag en liste over de 10 beste ledetekstene for deg selv. Ledetekstene skal handle om [sett inn tema]."

"Jeg ønsker å lære om [sett inn tema]. Identifiser og del de viktigste 20% av lærdommene fra dette emnet som vil hjelpe meg å forstå 80% av det."

"Korrekturles teksten som følger. Rett opp i grammatikk- og stavefeil. Og kom med forslag som vil forbedre klarheten i teksten min: 
[Sett inn tekst]."

Kunstig intelligens kommer ikke til å forsvinne. Vi kan ikke la elevene våre forlate skolen uten å ha gode kunnskaper om denne teknologien og alle de andre teknologiene som vil komme i fremtiden. Vi kan ikke si fremtidens skole uten å si kunstig intelligens samme slengen. Vi må rett og slett bli skikkelig gode på kunstig intelligens slik at vi kan ta det i bruk i undervisningen og lære elevene våre opp i det samme.

Det er heller ikke alltid det er lurt å bruke ChatGPT. Det er viktig å huske at selv om AI kan generere kreative og informativt innhold, mangler den dybden av menneskelig forståelse og emosjonell intelligens. I tillegg har AI begrensninger når det gjelder å forstå komplekse forespørsler, og kan ikke alltid tolke konteksten korrekt. Så, selv om ChatGPT kan være et verdifullt verktøy i mange situasjoner, bør du alltid vurdere oppgaven og informasjonen det er snakk om før du bestemmer seg for å bruke det. Plansjen under kan være til stor hjelp:

Denne plansjen fra Aleksander Tiulkanov fra The University of Edinburgh.


Ressurser:

🎧 Rekk opp hånda! ep. 277: AI i klasserommet: Endringer og utfordringer i skolen


🎧 Rekk opp hånda! ep. 267: ChatGPT lager undervisningsopplegg


👉 43 Examples of Artificial Intelligence in Education

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

5 spørsmål om innføring av KI i skolen

Står du foran et arbeid med å innføre KI-verktøy på din skole? Da kan det være nyttig å stille seg noen viktige spørsmål før du setter i gan...