søndag 21. mai 2023

Rekk opp hånda! ep. 276: Er vi forberedt på AI's inntog i skolen? Morten Goodwin deler sine tanker



Det begynte med autokorrektur, og bare se hvor vi er nå. I ukens episode av Rekk opp hånda snakker jeg med Morten Goodwin om hvordan kunstig intelligens forandrer arbeidsliv, samfunn og utdanning - og hvordan skolen bør tilpasse seg disse endringene.

- Ta i bruk AI-teknologien, skjønn hva den kan brukes til og ikke kan brukes til, sier Goodwin.


Kunstig intelligens har på kort tid gått fra å være et slags futuristisk konsept til å bli en integrert del av hverdagen vår. Denne teknologiske revolusjonen har ført til store endringer i mange sektorer, inkludert utdanningen. Men hva betyr disse endringene for oss og hvordan skal vi tilpasse oss dem i skolen?

I denne episoden av Rekk opp hånda snakker jeg med Morten Goodwin om den økende integrasjonen av kunstig intelligens i arbeidslivet, samfunnet og i utdanningen, og hvordan skolen må tenke nytt og vurdere formålet med utdanning i lys av disse store endringene.

Morten Goodwin er professor i kunstig intelligens ved Universitetet i Agder og nestleder ved senteret for forskning på kunstig intelligens. Goodwin er også forfatter av boken "AI - myten om maskinene" (Humanist forlag, 2020). Boka burde være på din personlige pensumliste. Goodwin har fulgt utviklingen av AI tett gjennom mange år og er en ledende ekspert på området.

Episoden inngår i en serie der vi ser på kunstig intelligens i skolen fra ulike sider og aspekter. Gjester i de kommende episodene er Øystein Gilje, Marte Blikstad-Balas, Odin Hetland Nøsen og Carl Andreas Myrland. Følg med!

Er kunstig intelligens noe å være redd for? Ja, ifølge en ny undersøkelse: Mer enn fire av ti nordmenn bekymrer seg for kunstig intelligens.

Ifølge en undersøkelse fra Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), uttrykte 43% av de spurte bekymring for kunstig intelligens, med kvinner generelt mer bekymret enn menn.

Undersøkelsen avslører en betydelig andel av befolkningen som er bekymret for kunstig intelligens, med kvinner litt mer bekymret enn menn. Det er interessant å merke seg at bekymringene er like fordelt mellom de yngste og eldste aldersgruppene.

Disse funnene understreker viktigheten av å øke bevisstheten og forståelsen rundt AI-teknologi og dens potensielle innvirkning på samfunnet, slik at man kan redusere frykten og skape en mer informert offentlig debatt om AI og dens rolle i fremtiden.

Undersøkelsen er dessuten et meget godt argument for at vi må bruke og forholde oss til kunstig intelligens i skolen; fra første klasse og opp i høyere utdanning.

I USA er tallene høyere. Mer enn to tredjedeler av amerikanerne er bekymret for de negative effektene av AI, og 61% tror det kan true sivilisasjonen.

- Ta i bruk AI-teknologien, skjønn hva den kan brukes til og ikke kan brukes til, sier Goodwin.

AI-teknologier som ChatGPT har hatt en enorm global innflytelse på relativt kort tid, noe som har vekket både begeistring og bekymring. Goodwin deler sine tanker om de mest positive aspektene ved AI, men også om det er grunn til bekymring.



Les også:

Vi er alle redde – men å regulere AI basert på frykt er den største trusselen (digi.no)

OpenAI-sjef: – Kunstig intelligens må begrenses (NRK)

Et kappløp uten regler (Klassekampen)

ChatGPT presser danske uddannelser: "Det kan ende i et våbenkapløb" (Ing/Radar)

AI threatens humanity’s future, 61% of Americans say: Reuters/Ipsos poll (Reuters)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

5 spørsmål om innføring av KI i skolen

Står du foran et arbeid med å innføre KI-verktøy på din skole? Da kan det være nyttig å stille seg noen viktige spørsmål før du setter i gan...