Publiserte artikler



Det er alltid gledelig å se at innholdet mitt når ut til et større publikum gjennom andre plattformer. Det å vite at mine tanker, ideer og perspektiver blir verdsatt og delt, gir meg enda mer motivasjon til å fortsette å skrive og dele mer av mitt arbeid.

Tekst og foto: Martin Johannessen

Nedenfor vil du finne en samling av disse publikasjonene, sortert etter publiseringsdato og kilde (nyeste øverst). Jeg håper du vil finne disse artiklene innsiktsfulle og engasjerende, akkurat som jeg gjorde da jeg skrev dem. 
Dette er en måte for deg å dykke dypere inn i temaene jeg skriver om, og kanskje til og med oppdage noen nye nettsteder og kilder som du kan lære av.

Husk at Rekk opp hånda-bloggen alltid er hovedkilden for det meste jeg skriver, men det er flott å se at ideene mine sprer seg og engasjerer nye lesere. Tusen takk for støtte og interesse i skrivingen min!

Utdanningsnytt, februar 2024:
Kunstig intelligens i skolen: Nye veier for læring?

Spørsmålet om kunstig intelligens og store språkmodeller har noe å gjøre i klasserommet eller ikke, er overflødig. Spørsmålet er hvordan vi skal forholde oss til det.

Tønsbergs Blad, november 2023:
Steinerskolen: En skole for kreativitet og læring
Steinerskolen fremmer kreativitet og læring gjennom praktiske aktiviteter. Steiner-pedagogikken legger vekt på elevenes individualitet og frihet til å utvikle seg på sin egen måte, en oppdragelse til frihet.

Tønsbergs Blad, november 2023:
Friskolekuttene: Kampen er ikke over!

- Finansiering av en privatskoleplass må være likeverdig med finansiering av en skoleplass i den offentlige skolen. Regjeringen bør heller styrke finansieringen, slik at muligheten til å velge blir mer reell enn den er i dag, mener steinerskolelærer Martin Johannessen.

Moss Avis har også publisert saken.

Tønsbergs Blad, november 2023:
Regjeringens forslag er et angrep på norsk skole
Regjeringens forslag til ny tilskuddsmodell for private grunnskoler er et alvorlig angrep på norsk skole. Forslaget må stanses, og det må gjøres en ryddejobb i tilskuddsmodellen som er rettferdig og som ivaretar mangfoldet i norsk skole.

Utdanningsnytt, oktober 2023:
Regjeringens forslag vil føre til at flere elever blir stående utenfor skolen. Jeg oppfordrer alle til å støtte friskolenes kampanje for å beholde de økonomiske rammevilkårene som vi har i dag.

Saken er også publisert i Tønsbergs Blad.

Steinerskoleforbundet, oktober 2023:
Steinerskolen: En annen måte å lære på – livslang motivasjon for læring
Steinerskolen er et alternativ til den offentlige skolen med en pedagogikk som er basert på en helhetlig forståelse av mennesket. Steinerpedagogikken legger vekt på elevenes individualitet og frihet til å utvikle seg på sin egen måte, en oppdragelse til frihet.

Utdanningsnytt, september 2023:
Lærere står fritt til å velge, men lærebøker overskygger ofte tekstene fra litteraturens verden. Vi argumenterer for skjønnlitteraturens plass i skolen. Med elever som leser stadig mindre, er det på tide å spørre hvor skjønnlitteraturen tok veien. Mens lærebøker har sin plass, er skjønnlitteraturens rikdom essensiell for en helhetlig utdanning.

Saken er skrevet sammen med Christine Reier-Røberg ved Steinerskolen i Vestfold.

Utdanningsnytt, august 2023:
10 grunner til at folk digger å jobbe i skolen
- Formidling av fag, møte elever og gode kolleger topper lista. Læreryrket er et viktig yrke som er nødvendig for samfunnets utvikling. Det er et yrke som gir lærerne muligheten til å gjøre en forskjell i verden, og det er et yrke som kan være både meningsfullt og givende.

Utdanningsnytt, juli 2023:
Med den økende bruken av AI-verktøy som ChatGPT i skolen, er det nødvendig å diskutere både muligheter og begrensninger. Flere lærere tar på seg oppgaven med å utforske ChatGPT og tar i bruk AI-teknologien i klasserommet, med fokus på å forbedre læringen og tilpasse undervisningen til elevenes behov.

Utdanningsnytt, juni 2023:
Fra skjermtid til boktid: Hvordan vi kan fremme leselyst blant barn

Å begrense skjermtid vil ikke nødvendigvis føre til at barna leser mer. I stedet må vi oppmuntre til lesing som en meningsfylt aktivitet, og integrere bøker i undervisningen. Vi må også tenke over hvordan vi kan bruke teknologi på en måte som støtter leseferdigheter og leselyst.

Utdanningsnytt, mai 2023:
En halv bok per elev: Er dette virkelig regjeringens satsing på dybdelæring?
Er det nok å gi 190 kroner per elev for å sikre dybdelæring i en digital tid? Eller noen skarve nye lærebøker? Statsminister Jonas Gahr Støre har kanskje oversett det potensielle i et moderne skolebibliotek som kombinerer det beste fra både den analoge og digitale verden. Er vi på vei til å miste fokus i den digitale skoledebatten? Med et moderne skolebibliotek kan vi få både dybdelæring og digitale ferdigheter, noe som kanskje går tapt i dagens diskusjon om skjermer i skolen.

Utdanningsnytt, april 2023:
ChatGPT tar over de kjedelige oppgavene
Kunstig intelligens som ChatGPT er i ferd med å transformere arbeidslivet og utdanningssystemet. Ved å utføre rutinearbeid og tidkrevende oppgaver frigjør den tid til å fokusere på menneskelige ferdigheter og personlig veiledning. I dette innlegget skriver jeg om AI i skole og arbeidsliv.

Utdanningsnytt, august 2020:
For å motivere elever må du være motivert selv
Motiverte elever har alltid lyst til å lære. Motiverte elever er utholdende. De er nysgjerrige på nye utfordringer, og de er ofte bevisste både på selve resultatet og læringsprosessen. Det store spørsmålet er: hvordan motiverer jeg elevene?

Diverse intervjuer:
Lektor Lomsdalens innfall, januar 2017
LL-10: Et mer reelt elevdemokrati, Nyskolen i Oslo
Nyskolen er en skole med et utvidet elevdemokrati i forhold til de fleste andre skoler i Norge. Elevene kan i stor grad påvirke sin egen skolehverdag i skolens saksmøter. Et godt eksempel på at elevdemokrati kan være noe annet enn å bestemme om det skal være taco eller gryte på skoleballet.

Fabelaktig formidling
En annerledes skolehverdag
- Martin Johannessen skulle aldri sette sine ben inn på en skole igjen. Nå er han mer engasjert i skole enn de fleste og driver Norges største blogg for lærere. Lærerbloggen er lest av over 600 000 lærere, professorer, pedagoger og ivrige foreldre.

Klikk/Side 2, september 2014
- Elevene bør ha fri når de har fri
- Vi mener det er viktig at elevene "har fri når de har fri". Vi mener også at det er bedre at arbeidet elevene skal gjøre på skolen.

✋ BOK: Reell elevmedvirkning!
Retten til elevmedvirkning er nedfelt lover og forskrifter. Likevel er det ofte litt tilfeldig hvordan det blir håndtert.

Sunniva Sandanger er daglig leder på Nyskolen i Oslo og sammen har vi gitt ut boka Reell elevmedvirkning! (Fagbokforlaget, 2021).

Vi slår fast at elevmedvirkning er mer enn elevaktivitet. Men hva er egentlig elevmedvirkning?

Boka inneholder konkrete og praktiske eksempler på reell elevmedvirkning som din skole kan ta i bruk. Anbefales alle som ønsker å utforske det demokratiske handlingsrommet som ligger i klassen og på skolen din.

I denne episoden snakker vi om boka og om hvordan du kan komme i gang med elevmedvirkning på din skole:


----- ----- -----

Rekk opp hånda er en møteplass der skolefolk kommer til orde. I hver episode møter du gjester med kompetanse på et aktuelt tema, og får et innblikk i norsk skole fra alle vinkler.

Rekk opp hånda har som mål å gi deg et unikt innsyn i hva og hvordan ulike lærere og andre fagfolk diskuterer skolehverdagens små og store utfordringer.

Rekk opp hånda er en podcast for engasjerte lærere, skolefolk, foreldre og alle andre som er opptatt av skole og barns utvikling.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Dansk ekspertgruppe klar med anbefalinger for bruk av ChatGPT ved prøver

Denne uka offentliggjorde en dansk ekspertgruppe anbefalinger ved bruk av ChatGPT i skolen. Av Martin Johannessen Ekspertgruppen for ChatGPT...