Hvordan skaper vi engasjement i klasserommet? Først og fremst ved å gjøre læringen relevant for elevenes egne liv. Når elevene ser sammenhenger, øker motivasjonen. Variasjon i arbeidsformer holder oppmerksomheten oppe, og humor gjør det tryggere å delta.
Av Martin Johannessen
Engasjerte elever lærer mer, husker bedre og opplever skolen som meningsfull. Som lærere kan vi bidra til å øke engasjementet gjennom enkle grep i klasserommet. Her er 7 enkle knep til å gjøre læringen i klasserommet mer engasjerende:
Engasjerte elever lærer mer, husker bedre og opplever skolen som meningsfull. Som lærere kan vi bidra til å øke engasjementet gjennom enkle grep i klasserommet. Her er 7 enkle knep til å gjøre læringen i klasserommet mer engasjerende:
Gjør det relevant: Knytt fagstoffet til elevenes erfaringer og interesser. For å skape engasjement i klasserommet er det viktig å gjøre læringen relevant. Når vi knytter fagstoffet til elevenes egne opplevelser og hverdag, får de øye på sammenhenger med sitt eget liv – og motivasjonen øker.
Variasjon er viktig: Variasjon spiller en stor rolle. Ved å veksle mellom aktiviteter som gruppearbeid, diskusjoner, digitale oppgaver og praktiske aktiviteter, får flere elever mulighet til å følge med og delta aktivt.
Bruk humor: Humor er et effektivt virkemiddel her. Et smil eller en morsom kommentar letter på stemningen og gjør det tryggere å delta. Humor bidrar til å styrke relasjonen mellom lærer og elev.
Elevmedvirkning: Engasjement handler om å gi elevene medvirkning. Når de får være med å bestemme tema, arbeidsmåte eller presentasjonsform, opplever de større eierskap til læringsprosessen.
Sosialt klasserom: Samtidig bør klasserommet være et sosialt rom, der samarbeid og dialog står sentralt. Elever lærer mye av å forklare for hverandre og av å løse oppgaver sammen.
Sosialt klasserom: Samtidig bør klasserommet være et sosialt rom, der samarbeid og dialog står sentralt. Elever lærer mye av å forklare for hverandre og av å løse oppgaver sammen.
Fortell historier: Bruk fortellinger som setter fagstoffet inn i en kontekst. Historier gjør læringen mer levende og lettere å huske.
By på deg selv: Entusiasmen din er smittsom! Når du formidler med engasjement og energi, blir elevene mer oppmerksomme og deltakende.
By på deg selv: Entusiasmen din er smittsom! Når du formidler med engasjement og energi, blir elevene mer oppmerksomme og deltakende.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar