Nyhetsbrev: Kunstig intelligens i skolen


 
Både du og elevene dine må være forberedt på en hverdag der kunstig intelligens er til stede. Abonner på nyhetsbrevet for å holde deg oppdatert på hva som skjer.

Av Martin Johannessen / Illustrasjon: Wannapik

Med kunstig intelligens kan skoler og lærere gi mer tilpasset læring, gi mer individualisert oppfølging og evaluering, og gi en mer effektiv og engasjerende læringsopplevelse for elevene.

I en tid hvor teknologi og kunstig intelligens spiller en stadig større rolle i samfunnet, utforsker jeg hvordan disse verktøyene kan forme skole og utdanning. Du kan lese om etiske hensyn, regulering og lovverk, AI i klasserommet, AI i møte med pedagogikk, AI i arbeidslivet, og vurdering.

Som lærere, elever og samfunn må vi være villige til å forholde oss klokt til denne teknologien og jobbe sammen for å utnytte dens fulle potensiale for å forbedre utdanningen for alle.

Hvilke endringer kan vi forvente i skolen og samfunnet og hvilke ferdigheter vil elevene trenge? Jeg håper dette nyhetsbrevet vil gi deg innsikt og inspirasjon til å tenke over hvordan AI og verktøy som ChatGPT og Bard kan berike læring og undervisning i årene som kommer.

Hold deg oppdatert på de siste trendene og diskusjonene om kunstig intelligens i skolen med Kunstig intelligens i skolen. Jeg håper du finner det både informativt og inspirerende!

41: Kunstig intelligens i skolen: Vil selvstendig tenkning forsvinne?
I denne utgaven av nyhetsbrevet kan du lese om praktisk bruk av AI i skolen (konferanse), AI-spådommer for 2024, selvstendig tenkning under press, AI og lærerutdanningen, hva skjedde med AI i 2023 og hva skjer når studenter bruker AI som sparringspartner.

40. Kunstig intelligens i skolen: Nye veier for læring
Hold deg oppdatert på kunstig intelligens i skoleperspektiv. I denne utgaven av nyhetsbrevet kan du lese om AI-spådommer for 2024, integrering av AI i skolen, SkoleGPT i Danmark og nye prøveformer som følge av ChatGPT. Og: er språkmodeller presise nok?
I denne utgaven av nyhetsbrevet kan du lese om sunn skepsis til ChatGPT, Per Kristian Bjørkeng er ukens gjest i Rekk opp hånda, redaktørstyrte medier motvirker negative konsekvensene av AI-generert innhold og generativ AI i utdanningen.

38. Kunstig intelligens i skolen: ChatGPT som skrivelærer
I denne utgaven av nyhetsbrevet kan du lese om ett år med ChatGPT, teknologiforståelse som valgfag i Danmark, språkmodeller som skrivelærer og leselærer.

37. Kunstig intelligens i skolen: Er ChatGPT skadelig for skolen?
I denne utgaven av nyhetsbrevet kan du lese om undervisningsopplegg, kritikk av språkmodeller, 5 ChatGPT-tips, unges bekymring for AI-fremtiden i arbeidslivet, kan AI revitalisere forskning og et podcast-tips om hvordan AI kan endre utdanningen.

36. Kunstig intelligens i skolen: OpenAI, Google, Elon Musk og YouTube med oppdateringer
I denne utgaven av nyhetsbrevet kan du lese om siste nytt fra OpenAI, Googles Gemini, Elon Musks Grok, nye AI-funksjoner på YouTube og få noen ferske boktips.

35. Kunstig intelligens i skolen: For tidlig å sende ChatGPT til helvete
I denne utgaven av nyhetsbrevet kan du lese om at ChatGPT både er det verste som har skjedd skolen, men også kan bidra til kreativitet. Du kan også se UDIR-webinaret om AI og vurdering, og få et par ferske boktips og podcast-tips.

34. Kunstig intelligens i skolen: Hva bruker vi språkmodellene til?
I denne utgaven av nyhetsbrevet kan du lese om aktuelle webinar og konferanser, om hva lærere bruker språkmodellene til, boktips og nasjonal satsing på kunstig intelligens.

33. Kunstig intelligens i skolen: Kunstig intelligens og vurdering
I denne utgaven av nyhetsbrevet kan du lese om vurdering og AI, AI-konferanse i april neste år, AI-verktøy for de yngste elevene, chatboter gjetter din personlige informasjon, AI som ikke kan erstatte menneskelig kreativitet, kinesisk GPT-konkurrent og AI Safety Summit.

I denne utgaven av nyhetsbrevet kan du lese om viktigheten av teknologiforståelse, en splitter ny ChatGPT-bok, hvordan du kan lære deg fremmedspråk med AI, ledetekster for å fremme kreativ tenkning og emosjonell intelligens, og hvor mye strøm brukere egentlig AI?

31. Kunstig intelligens i skolen: Hva har vi lært etter et år med AI?
I denne utgaven av nyhetsbrevet kan du lese om hva vi har lært etter et år med AI, noen essensielle AI-spørsmål for lærere, et eget bibliotek for ledetekster, en fersk ChatGPT-guide, digital teknologiforståelse som eget fag og DALL-E 3.

I denne utgaven av nyhetsbrevet kan du lese om hva vi har lært etter et år med AI, noen essensielle AI-spørsmål for lærere, et eget bibliotek for ledetekster, en fersk ChatGPT-guide, digital teknologiforståelse som eget fag og DALL·E 3.

29. Kunstig intelligens i skolen: En ny skriveopplæring
I denne utgaven av nyhetsbrevet kan du lese om en ny ressurs for undervisning med GenAI, personvernsikker AI med UiO GPT, behovet for en ny skriveopplæring, gode råd til å jobbe med AI i skolen, hvordan man kan rette opp skjevheter i språkmodeller, en ny veileder fra OpenAI og litt om framtiden.

28. Kunstig intelligens i skolen: Snakk med elevene om AI
I denne utgaven av nyhetsbrevet kan du lese om at AI-forbud er en dårlig ide, om man blir lat av å bruke ChatGPT, hvordan AI kommer til å forandre skolen og hvordan du kan snakke med elevene om kunstig intelligens.

27. Kunstig intelligens i skolen: Verktøy for pedagogisk utvikling
I denne utgaven av nyhetsbrevet kan du lese om regjeringens AI-milliard, pedagogisk utvikling med AI, didaktikk for GenAI, AI er overalt i Wichita og et boktips.

26. Kunstig intelligens i skolen: Kan AI sørge for leselyst?
Hold deg oppdatert på de siste trendene og diskusjonene om kunstig intelligens i skolen. I denne utgaven av nyhetsbrevet kan du lese om AI som leselærer, når det er juks å bruke ChatGPT, ChatGPT integrert i lærebøker og utfordringer ved bruk av AI i skolen.

25. Kunstig intelligens i skolen: Fordeler og utfordringer for lærere
I denne utgaven av nyhetsbrevet kan du lese om den første Norske språkmodellen NorGPT, den danske SkoleGPT, studenters bruk av AI og hvordan du kan bruke ChatGPT som skrivelærer. Til slutt tar jeg en titt på fem utfordringer ved bruk av AI i skolen.

24. Kunstig intelligens i skolen: Skolestart med integrert AI
I denne utgaven av nyhetsbrevet kan du lese om å skrive gode ledetekster, nytt AI-senter i Danmark, en lærer som ville klone seg selv, AI som en reddende engel og personvernsikre ChatBOT-er. Du får også tips om FB-grupper med AI som tema og en oversikt over noen aktuelle kurs og webinar.

23. Kunstig intelligens i skolen: Hvordan teknologi former fremtidens klasserom
Hold deg oppdatert på de siste trendene og diskusjonene om kunstig intelligens i skolen. I denne utgaven av nyhetsbrevet kan du lese om flere ulike perspektiver på bruk av kunstig intelligens i skolen: hvordan AI påvirker lærerrollen, kreative måter lærere bruker ChatGPT og Bard på og hvordan teknologi er med på å skape fremtidens klasserom.

22. Kunstig intelligens i skolen: Ulike perspektiver
Hold deg oppdatert på de siste trendene og diskusjonene om kunstig intelligens i skolen. I denne utgaven av Kunstig intelligens i skolen kan du lese om implementering av AI i skolen, praktisk AI, kreativitet og kreativitetstest, nye AI-verktøy, EUs AI-forordning og om ChatGPT er i ferd med å bli dummere.

21. Kunstig intelligens i skolen: Muligheter, utfordringer og fremtidige trender
Hold deg oppdatert på de siste trendene og diskusjonene om kunstig intelligens i skolen. I denne utgaven av Kunstig intelligens i skolen kan du lese om ChatGPT og Bard som språklærere og hva lærere ønsker med AI og AI-verktøy i klasserommet. Er AI en fare for menneskeheten og har teknologien følelser? Du kan også lese om Claude 2 og nyheter som at Sverige oppretter en egen enhet for kunstig intelligens i kulturdepartementet.

20. Kunstig intelligens i skolen: Skal maskinen gjøre jobben for oss?
Hold deg oppdatert på de siste trendene og diskusjonene om kunstig intelligens i skolen. I denne utgaven av Kunstig intelligens i skolen kan du lese om AI som veileder, AI-lærebøker, AI i klasserommet, xAI, Apple GPT, nytt fra Bard og Llama 2 fra Meta, vurdering vs chatbot og som vanlig en runde med nyheter.

Hold deg oppdatert på de siste trendene og diskusjonene om kunstig intelligens i skolen. I denne utgaven av nyhetsbrevet kan du lese om Bard som har kommet til Norge, Elon Musk som lanserer xAI, AI som veileder, AI skreddersydd for elever, behovet for trygg AI-implementering i skolen, myter om AI og til slutt nyheter.

I denne utgaven av nyhetsbrevet kan du lese om Copilot, fordeler og ulemper med AI i skolen, AI i klasserommet, det evige spørsmålet om kunstig intelligens vil ta over jobben din og litt til.

I denne utgaven av nyhetsbrevet kan du lese om kontroversiell vurdering med AI, nye GPT-løsninger i Oslo kommune og på Universitetet i Oslo, ChatGPT som pedagogisk verktøy, AI-regulering, skjulte krefter, risikoer, inkluderende AI, arbeidslivet og litt til.

Det er et påtrengende behov for en balansert diskusjon om teknologi i skolen. Jeg håper debatten om AI i klasserommet blir mer konstruktiv enn den om skjermer. Jeg ser frem til et sunt ordskifte og de innovative løsningene som venter oss i tiden som kommer.

16. ChatGPT i skolen: Umulig å ignorere kunstig intelligens
I denne utgaven belyser jeg et mangfold av temaer, fra bruken av kunstig intelligens i skole- og arbeidsmiljøer, til innflytelsen på sosiale medier og politikk. Jeg skriver også om de etiske perspektivene ved bruk av AI og om hvordan teknologiske fremskritt former vår fremtid (og samtid).

Du kan lese om kunstig i intelligens i skolen, hvor mange som bruker ChatGPT, kommunevalget og AI, hva skjer med tekstene når ChatGPT er avsender, Instagram og AI, AI på arbeidsplassen - hva sier folk, nytt fra OpenAI og regulering: GenAI setter grunnleggende rettigheter på spill.

I denne utgaven av nyhetsbrevet kan du lese om måter å bruke AI i klasserommet på og å bruke ChatGPT på en pedagogisk måte i undervisningen. Du kan lese om planene til Microsoft som ruller ut Copilot. Du får tilgang til noen meget nyttige AI-ressurser. Og til slutt litt om AI i arbeidslivet - som en katalysator eller en pådriver for nedbemanning. Og hvem skal ta føringen når det gjelder regulering av AI?

Her finner du en serie Rekk opp hånda-episoder med AI i skolen som tema.

14. ChatGPT: Lærernes gode hjelper eller en erstatning?
Det er viktig å forstå mer av den raske utviklingen av AI-verktøy i skolen og de økende utfordringene knyttet til regulering og ansvarlig bruk.

I denne utgaven av
nyhetsbrevet kan du lese om GPT-detektorer, ChatGPT/Bing/Bard/Alibaba/Meta, om vurdering, digital læringsanalyse, den såkalte BabyLM-utfordringen, AI-apokalypsen, AI i arbeidslivet, HustleGPT, risiko og utfordringer for regulering, og kreativ skriving med ChatGPT som sverktøy. Og er det egentlig så mange som har tatt det i bruk?
I denne utgaven av kan du lese om nytt fra OpenAI og Microsoft, ChatGPT og skriveundervisning, ChatGPT og eksamen, AI og språkmodeller i klasserommet, et arbeidsliv i endring og hvordan kunstig intelligens kan reguleres.

12. Pedagogisk tilpasning til AI: Hvordan skolene kan dra nytte av kunstig intelligens
I denne utgaven av nyhetsbrevet kan du lese om hva som skjer hos tek-gigantene, ChatGPT som en ressurs for skolene i New York City, etisk forsvarlig bruk av AI i undervisningen, balansen mellom automatiseringens fordeler og arbeidstakernes beskyttelse, Hiroshima AI-prosessen, og noen gode tips om bøker å lese og podcaster å lytte til.

11. AI i skole og utdanning: Hvordan ser fremtiden for læring med ChatGPT ut?
I denne utgaven av nyhetsbrevet kan du lese om hva OpenAI holder på med for tiden, AI i klasserommet og på skolen, måter AI endrer høyere utdanning og når vurderingsarbeidet tryner. Du kan også lese om potensielle trusler, om ChatGPT er urettferdig og om reguleringer som må på plass.

I denne utgaven av nyhetsbrevet kan du lese om valg og konsekvenser ved bruk av AI, hvordan elevene kan bruke ChatGPT i undervisningen, AI som forfatter, AI-verktøy for formativ vurdering, delta i en internasjonal undersøkelse om ChatGPT og om AI er en trussel mot samfunnet.

9. Fra verktøy til ressurs: Hensiktsmessig bruk av ChatGPT
I denne utgaven av nyhetsbrevet kan du lese om bruk av ChatGPT i arbeidslivet, om vi kan stole på ChatGPT, en læremakker ved navn Khanamigo, enkle kjøreregler, gode strategier for bruk av ChatGPT i klasserommet, regulering, AutoGPT og om AI er farlig.

8. Kunstig intelligens møter pedagogikk: ChatGPTs rolle i lærernes utvikling
I dette nyhetsbrevet kan du lese om ChatGPT i klasserommet, skriveopplæring og vurdering, AI Educator Tools, kunstig intelligens i skole og arbeidsliv, personvern, MyAI, samarbeid med TeachAI, nytt fra Bing og tre gode podcast-tips!
Kunstig intelligens som ChatGPT er i ferd med å transformere arbeidslivet og utdanningssystemet. Ved å utføre rutinearbeid og tidkrevende oppgaver frigjør den tid til å fokusere på menneskelige ferdigheter og personlig veiledning. I dette nyhetsbrevet skriver jeg om AI i skole og arbeidsliv.

6. Etikk, regulering og læring
I denne utgaven kan du lese om den etikken ved bruk av kunstig intelligens, regulering og lovverk, AI i klasserommet og vurdering, endringer i samfunnet og ferdigheter vi trenger frem mot 2030.

5. Kunstig intelligens påvirker utdanning, arbeidsliv og samfunn
Hva betyr kunstig intelligens for utdanning, arbeidsliv og samfunn? Trenger du å forstå hvordan kunstig intelligens egentlig virker? Hvor mye koster det å drifte ChatGPT? Hva holder Google på med for tiden? Hva står det i regjeringens nye strategi for digital kompetanse? Bør vi bekymre oss for AGI? Hvordan ser det digitale klasserommet ut?


4. Googles nye Magi, Amazon Bedrock og Elon Musk sin TruthGPT
I denne utgaven kan du lese om flere ulike aspekter ved ChatGPT og kunstig intelligens: kreativitet, transparens, evidensbasert tilnærming, retningslinjer og vurdering. Og litt om Googles nye Magi, Amazon Bedrock og Elon Musk sin TruthGPT. Du finner dessuten gode lenker til tips og triks.

Det er mye å følge med på når det gjelder kunstig intelligens. Det lanseres over 100 (!) nye AI-baserte verktøy hver uke. I nyhetsbrevet velger jeg ut noen som er enkle å bruke og dessuten gratis. Jeg deler også noen nyheter som kan være viktige for oss skolefolk.

ChatGPT er en kraftig språkmodell som kan hjelpe elever med læring og utvikling. I dette innlegget undersøker jeg hvordan ChatGPT kan hjelpe deg med å formulere gode ledetekster (prompts) som elevene kan bruke i sitt arbeid. Disse kan du kopiere og bruke som du vil, men husk å tilpasse til ditt behov.

Vi må diskutere mulighetene og utfordringene ved å integrere ChatGPT og kunstig intelligens i skolen. Jeg håper dette nyhetsbrevet vil engasjere deg i den viktige diskusjonen rundt KI og utdanning, og inspirere til fortsatt læring og utvikling i denne spennende tiden.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Dansk ekspertgruppe klar med anbefalinger for bruk av ChatGPT ved prøver

Denne uka offentliggjorde en dansk ekspertgruppe anbefalinger ved bruk av ChatGPT i skolen. Av Martin Johannessen Ekspertgruppen for ChatGPT...