fredag 13. desember 2024

9 tips til bruk av KI i undervisningen



Språkmodeller som ChatGPT tilbyr nye metoder for å gjennomføre undervisningen og engasjere elever på andre måter enn før. For å utnytte potensialet fullt ut, er det avgjørende å integrere slike verktøy gradvis og strategisk i klasserommet. I denne saken får du 9 tips til bruk av ChatGPT i klasserommet - både for læreren og elevene.

Av Martin Johannessen - illustrasjon: Creazilla

Når du skal introdusere språkmodeller som ChatGPT som et ekstra verktøy i undervisningen, er det lurt å gå sakte frem.

Å introdusere ChatGPT bør starte med enkle oppgaver, slik at både lærere og elever kan bli komfortable med teknologien. Etter hvert kan man gå over til mer komplekse aktiviteter, alltid med tydelige instruksjoner om hvordan verktøyet skal brukes og hva man kan forvente av det.

 Seks forslag til hvordan du kommer i gang med KI i klassen

Flere av tipsene under er oversatt fra Rebecca Braun. Hun er en sertifisert Google for Education-innovatør og underviser i svensk ved Innovitaskolen i Helsingborg. Jeg har utvidet tipsene og lagt til noen for egen hånd. Til hvert tips finner du forslag til ledetekster og lenker som støtter tipsene.

1. Generer kreative ideer
Har du kjørt deg fast i planleggingen? Bruk ChatGPT for å få nye ideer til opplegg, prosjekter eller aktiviteter. For eksempel kan du be KI om å generere morsomme og engasjerende spørsmål eller skape ulike scenarioer for rollespill.

Ledetekst: "Beskriv et rollespillscenario der elevene skal løse en konflikt mellom to historiske figurer fra [historisk periode]."

Du be KI lage forslag til skrivestartere for elevenes tekster, for eksempel til en novelle.

Ledetekst: "Gi meg tre ulike innledninger til en novelle som begynner med setningen: 'På en mørk og stormfull natt oppdaget Alex en hemmelig dør i kjelleren...'"

I emner som litteratur, historie, eller samfunnsfag, kan du bruke ChatGPT til å simulere historiske figurer eller litterære karakterer, og skape engasjerende rollespillaktiviteter.

Ledetekst: "Utvikle et rollespill der elevene simulerer en FN-debatt om [aktuell global sak]."

ChatGPT kan simulere en rekke synspunkter i en gruppediskusjon, hjelpe med å formulere argumenter og motargumenter, og på den måten bli bedre til å skrive argumenterende tekster.

Ledetekst: "Foreslå fem åpne spørsmål som oppmuntrer til diskusjon om [tema]."


2. Forbedre tilbakemeldinger
KI kan hjelpe med å forenkle deler av vurderingsprosessen, slik at du får mer tid til å gi personlig og konstruktiv tilbakemelding. For eksempel kan KI identifisere vanlige feil eller foreslå forbedringer i elevenes tekster. KI kan oppdage grammatiske feil og stavefeil i språkfagene eller feil i matematiske beregninger. Du kan også be KI lage oppgaver som støtter både enkeltelever og hele klassen.

ChatGPT kan effektivisere vurderingsprosessen ved å identifisere vanlige feil og foreslå forbedringer i elevenes arbeider. Dette gir lærere mer tid til personlige og konstruktive tilbakemeldinger.

Ledetekst: Identifisere vanlige feil i elevenes tekster
"Analyser denne elevteksten og identifiser vanlige grammatiske feil og stavefeil."
"Gjennomgå denne teksten og påpek områder hvor argumentasjonen kan styrkes."

Ledetekst: Foreslå forbedringer i elevenes arbeider
"Gi konkrete forslag til hvordan denne teksten kan forbedres med hensyn til struktur og klarhet."
"Foreslå alternative formuleringer for setninger som kan være uklare eller tvetydige i denne elevbesvarelsen."

Ledetekst: Oppdage feil i matematiske beregninger
"Gjennomgå disse matematiske utregningene og identifiser eventuelle feil i beregningene."
"Analyser denne elevens løsning på en matematikkoppgave og påpek trinn hvor feil kan ha oppstått."

3. Tilpass læringen til alle
Med KI kan du enkelt tilpasse undervisningsmaterialet til elevenes ulike behov. For eksempel kan du generere alternative versjoner av tekster med forskjellige vanskelighetsgrader, enten for å forenkle eller utfordre basert på elevenes nivå. Bruk KI til å skreddersy oppgaver og øvelser for hver elev. Ved å analysere elevenes styrker og svakheter kan KI lage materiale som er akkurat passe utfordrende.

ChatGPT kan være en utmerket skriveassistent som hjelper elever med å organisere tanker, sjekke grammatikk og struktur, og foreslå bedre måter å formulere ideene deres på. For å utnytte disse funksjonene på en god måte, kan du bruke disse ledetekster. Husk at ledetekstene kan brukes både av deg og elevene dine.

Ledetekst: Organisere tanker
"Hjelp meg med å lage en disposisjon for en tekst om [emne], inkludert hovedpunkter og underpunkter."
"Hvordan kan jeg strukturere et argumenterende essay som diskuterer [tema]?"

Ledetekst: Sjekke grammatikk og struktur
"Kan du korrekturlese denne teksten for grammatiske feil og foreslå forbedringer i setningsstrukturen?"
"Vennligst gjennomgå følgende avsnitt og påpek eventuelle stavefeil eller syntaksfeil."

Ledetekst: Forbedre formuleringer
"Hvordan kan jeg omformulere denne setningen for å gjøre den mer presis: '[sett inn setning]'?"
"Foreslå alternative måter å uttrykke følgende idé på en mer engasjerende måte: '[beskrivelse av idé]'."

Ledetekst: Generere ideer
"Gi meg noen kreative innfallsvinkler for å skrive en historie om [tema]."
"Hvilke interessante perspektiver kan jeg inkludere i en artikkel om [emne]?"

Ledetekst: Forbedre flyt og sammenheng
"Hvordan kan jeg forbedre overgangen mellom disse to avsnittene for å sikre en jevn flyt?"
"Foreslå sammenhengende setninger som kan binde sammen følgende ideer: '[beskrivelse av ideer]'."

★ Slik kan ChatGPT brukes ved lese- og skrivevansker

4. Skap variert innhold
KI kan raskt generere ulike typer innhold, som tekster, bilder, korte videoer, quiz og presentasjoner. Dette gjør det enkelt å lage varierte og engasjerende undervisningsopplegg som passer ulike situasjoner og elevgrupper. Hvorfor ikke la elevene delta i å generere materialet basert på deres egne behov?

Ved å involvere elevene i genereringen av dette materialet, kan man skreddersy læringsressursene etter deres egne behov og interesser. Her noen forslag til ledetekster.

Ledetekst: Generere tilpassede tekster
"Lag en artikkel på 500 ord om [emne] tilpasset [klassetrinn] med fokus på [spesifikke læringsmål]."

Ledetekst: Skape relevante bilder
"Generer et bilde som representerer [historisk hendelse/tema] for bruk i en presentasjon for [klassetrinn]."
"Lag en illustrasjon som forklarer [vitenskapelig konsept] på en enkel måte for [aldersgruppe]."

Ledetekst: Quiz
"Utform en quiz med 10 spørsmål om [emne], inkludert flervalgssvar og forklaringer, rettet mot [klassetrinn]."
"Lag en interaktiv quiz som tester elevenes kunnskap om [tema] med umiddelbar tilbakemelding."
"Lag en liste med 10 morsomme og engasjerende spørsmål om [emne] som kan brukes i en klassequiz."

Ledetekst: Presentasjoner
"Sett sammen en PowerPoint med 10 lysbilder om [emne], inkludert bilder og korte beskrivelser, tilpasset [klassetrinn]."
"Lag en presentasjon som oppsummerer hovedpunktene i [tema] for bruk i undervisning av [aldersgruppe]."

★ Bruk av generativ kunstig intelligens i grunnskolen − hvordan utforme undervisningsopplegg

5. En læringspartner for elevene
Med KI har elevene alltid tilgang til en personlig læringspartner. Tenk deg en digital ressurs eller "venn" som alltid har tid til å hjelpe. Når eleven lærer seg å stille spørsmål til KI, frigjøres tid i klasserommet til å se og støtte elevene bak behovene.

Elevene kan stille spørsmål, få forklaringer og motta tilbakemelding underveis i arbeidet, noe som hjelper dem videre i læringsprosessen. Ved å bruke disse ledetekstene kan elevene dra nytte av KI som en personlig læringspartner.

Ledetekst: Stille fagspesifikke spørsmål
"Hva er hovedtrekkene ved fotosyntesen?"
"Kan du forklare Pytagoras' læresetning med et eksempel?"

Ledetekst: Få forklaringer på konsepter
"Hva menes med 'økosystem' i biologi?"
"Hvordan fungerer tilbud og etterspørsel i økonomi?"

Ledetekst: Motta tilbakemelding på oppgaver
"Kan du gjennomgå denne teksten for grammatiske feil og gi forslag til forbedringer?"
"Vennligst vurder mine matematiske beregninger og påpek eventuelle feil."

Ledetekst: Få hjelp til problemløsning
"Hvordan løser jeg denne ligningen: 2x + 3 = 7?"
"Hva er de beste strategiene for å analysere en novelle?"

Ledetekst: Utvikle studieteknikker
"Hva er effektive metoder for å huske historiske datoer?"
"Hvordan kan jeg forbedre mine notatteknikker for bedre forståelse?"

 10 forslag til ChatGPT som skrivelærer

6. Språkstøtte i klasserommet
Trenger elevene hjelp med et annet språk? KI kan fungere som en virtuell språkpartner! Elevene kan oversette tekster, få forklaringer på ord og uttrykk eller øve på samtaler. Hver elev kan lære i sitt eget tempo. KI kan generere språkøvelser med ulik vanskelighetsgrad, gi personlig tilbakemelding og tilpasse innholdet etter elevens interesser. Dette kan også være til stor hjelp for nyankomne elever som trenger støtte på sitt eget språk.

For elever som lærer et nytt språk, kan ChatGPT være en utmerket praksispartner, hjelpe dem med uttale, grammatikk, og forståelse

Elevene kan lage en strukturert plan for å lære et nytt språk. Det er den enkleste måten å vite hva du skal gjøre og når du skal gjøre det.

Ledetekst: "Jeg er nybegynner i tysk/fransk/spansk/norsk/engelsk. Jeg ønsker å lære meg språket i løpet av 6 måneder. Jeg skal studere 1 time hver dag. Kan du lage en strukturert læringsplan som bruker Pareto-prinsippet for å hjelpe meg med å lære tysk/fransk/spansk
/norsk/engelsk?"

 Using ChatGPT to Design Language Material and Exercises

7. Støtte ved oppstart
Vil du gi elevene en trygg og effektiv start på nye oppgaver? KI kan være en støtte ved oppstart og er alltid tilgjengelig for å hjelpe med å lage en innledning til en tekst eller foreslå nyttige begreper. I stedet for at eleven blir sittende fast i hvordan de skal begynne, kan KI gi forslag som gjør det lettere å komme i gang. Dette gir elevene større selvstendighet og selvtillit i læringen.

Ledetekst: Foreslå nyttige begreper og ordforråd
"Hvilke nøkkelbegreper bør jeg inkludere i en tekst om [fagområde]?"
"Kan du liste opp viktige termer relatert til [spesifikt tema] som kan berike min artikkel?"

Ledetekst: Hjelp til å overvinne skrivesperre
"Jeg sliter med å starte min oppgave om [emne]. Kan du gi meg noen ideer til hvordan jeg kan begynne?"
"Hva er noen kreative måter å åpne en fortelling som handler om [scenario]?"

Ledetekst: Strukturering av tekster
"Hvordan kan jeg organisere hovedpunktene i en rapport om [tema] for å sikre en logisk flyt?"
"Kan du hjelpe meg med å lage en disposisjon for en presentasjon om [emne]?"


8. Gruppearbeid
KI kan bidra til å organisere og strukturere gruppearbeid. For eksempel kan den foreslå hvordan oppgaver fordeles, gi veiledning til gruppen underveis, eller opprette felles notatdokumenter med forslag til temaer eller arbeidsmetoder. Ved å bruke KI som en støttespiller kan elevene fokusere mer på samarbeid og mindre på å strukturere arbeidet selv.

KI-verktøy kan analysere komplekse oppgaver og foreslå effektive måter å dele opp arbeidet på, basert på elevenes styrker og interesser. Her er noen forslag til ledetekster for å utnytte KI i gruppearbeid.

Ledetekst: Fordeling av oppgaver
"Foreslå en plan for tildeling av roller i gruppen for prosjektet om [emne]."

Ledetekst: Veiledning underveis
Hvordan kan vi håndtere uenigheter som oppstår under gruppearbeidet?"

Ledetekst: Opprette felles notatdokumenter
"Kan du hjelpe oss med å lage en mal for et felles notatdokument for prosjektet vårt?"

Ledetekst: Tidsstyring og delmål
"Hvordan kan vi lage en tidsplan med delmål for å sikre at prosjektet vårt fullføres i tide?"
"Hva er noen strategier for å holde gruppen på sporet og unngå forsinkelser?"

 ChatGPT i klasserommet: Hvordan bruke KI effektivt for læring

9. Bygg opp digitale ferdigheter
Hjelp elevene med å utvikle kritisk forståelse for teknologi ved å integrere KI-verktøy i undervisningen. Du kan for eksempel la elevene evaluere KI-genererte tekster for å identifisere styrker og svakheter, eller analysere hvordan KI henter informasjon. Dette gir dem ikke bare digitale ferdigheter, men også forståelse for hvordan de kan bruke teknologi ansvarlig og effektivt i tiden som kommer.

Ved å bruke disse ledetekstene kan elever utvikle en dypere forståelse av KI-teknologier, potensialet og begrensningene, samt lære å bruke dem på en ansvarlig måte

Ledetekst: Evaluere KI-genererte tekster
"Analyser denne teksten generert av en KI-modell. Hvilke styrker og svakheter kan du identifisere i innholdet og språkbruken?"
"Sammenlign denne KI-genererte artikkelen med en menneskeskrevet versjon om samme emne. Hva er de mest merkbare forskjellene i stil, nøyaktighet og dybde?"

Ledetekst: Analysere KIs informasjonskilder
"Undersøk hvordan KI-verktøyet samlet informasjon for å generere denne teksten. Hvilke kilder ble brukt, og hvordan påvirker det kvaliteten på informasjonen?"
"Diskuter hvordan KI-modeller velger og prioriterer informasjon fra ulike databaser og internettkilder. Hva er potensielle biaser som kan oppstå?"

Ledetekst: Reflektere over KIs begrensninger
"Identifiser situasjoner der bruk av KI kan føre til misforståelser eller feilinformasjon. Hvordan kan vi som brukere oppdage og korrigere dette?"
"Vurder et scenario der KI gir upassende eller uetiske råd. Hva er årsakene til dette, og hvordan kan slike situasjoner unngås?"

Ledetekst: Utforske etiske aspekter ved KI
"Diskuter de etiske implikasjonene av å bruke KI i beslutningsprosesser som påvirker menneskers liv, som ansettelser eller rettsavgjørelser."
"Analyser hvordan KI kan forsterke eksisterende sosiale biaser. Hva kan gjøres for å minimere slike effekter?"

Ledetekst: Utvikle ansvarlig bruk av KI
"Lag retningslinjer for ansvarlig bruk av KI-verktøy i skolearbeid. Hvilke faktorer bør tas i betraktning for å sikre etisk bruk?"
"Design et undervisningsopplegg som lærer medelever om kritisk vurdering av KI-generert innhold. Hvilke nøkkelpunkter bør inkluderes?"

Ved å bruke disse forslagene kan ChatGPT bli en verdifull ressurs i undervisningen, som fremmer kreativitet, tilpasset læring og kritisk tenkning. Gjennom nøye planlegging og implementering kan vi forberede elevene på en fremtid hvor teknologi og læring går hånd i hånd.


 KI i klasserommet: En undervisningspakke om KI og kildebevissthet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Filmtips: Alphaville (1965) - Jean-Luc Godard

Filmen Alphaville (1965) er regissert av Jean-Luc Godard, og er en banebrytende film som kombinerer science fiction, film noir og den polit...