Av Martin Johannessen
Jeg har lenge vært positiv til teknologi i undervisningen. Jeg har til og med forsvart bruk av KI – så lenge det ble gjort med omtanke. Men etter å ha sett hva ChatGPT-5 kan gjøre, er jeg ikke i tvil: Dette hører ikke hjemme i skriveopplæringen.
ChatGPT-5 er ikke et hjelpemiddel – det er en hjerneprotese som overtar hele jobben. Jeg er ferdig med å late som dette er et verktøy for læring.
Med noen få tidligere tekster fra en elev kan ChatGPT-5 gjenskape stilen deres ned til minste komma, produsere en perfekt oppgave – komplett med kilder – på sekunder. Den kan til og med hente og integrere innhold fra obskure kilder. Det betyr at enhver hjemmeoppgave kan leveres ferdig uten at eleven har tenkt en eneste selvstendig tanke.
Med noen få tidligere tekster fra en elev kan ChatGPT-5 gjenskape stilen deres ned til minste komma, produsere en perfekt oppgave – komplett med kilder – på sekunder. Den kan til og med hente og integrere innhold fra obskure kilder. Det betyr at enhver hjemmeoppgave kan leveres ferdig uten at eleven har tenkt en eneste selvstendig tanke.
Klikk, ferdig. Resultatet ser ut som hardt arbeid. Det er bare ikke deres arbeid.
Dette er ikke som da kalkulatoren kom. Kalkulatoren tok én del av prosessen – utregningen. Eleven måtte fortsatt forstå oppgaven og tolke svaret. ChatGPT-5 tar hele prosessen: idéutvikling, struktur, språk og revisjon. Da er det ikke lenger et verktøy – det er en erstatning for hjernen.
Derfor er det ikke lenger noe poeng med store hjemmeoppgaver i skriftlige fag. All vesentlig skriving må skje i klasserommet, under tilsyn, i små, synlige trinn. Det handler ikke om å være teknologifiendtlig. Det handler om å beskytte elevenes evne til å tenke selv. Jeg vil heller dekke færre temaer enn å se en hel generasjon outsource dømmekraften sin til Silicon Valley.
For når vi overlater tenkingen til maskinene, mister vi ikke bare faglig integritet. Vi risikerer å oppdra en generasjon som stoler mer på algoritmer enn på sin egen dømmekraft.
Dette er ikke som da kalkulatoren kom. Kalkulatoren tok én del av prosessen – utregningen. Eleven måtte fortsatt forstå oppgaven og tolke svaret. ChatGPT-5 tar hele prosessen: idéutvikling, struktur, språk og revisjon. Da er det ikke lenger et verktøy – det er en erstatning for hjernen.
Derfor er det ikke lenger noe poeng med store hjemmeoppgaver i skriftlige fag. All vesentlig skriving må skje i klasserommet, under tilsyn, i små, synlige trinn. Det handler ikke om å være teknologifiendtlig. Det handler om å beskytte elevenes evne til å tenke selv. Jeg vil heller dekke færre temaer enn å se en hel generasjon outsource dømmekraften sin til Silicon Valley.
For når vi overlater tenkingen til maskinene, mister vi ikke bare faglig integritet. Vi risikerer å oppdra en generasjon som stoler mer på algoritmer enn på sin egen dømmekraft.
Det er ikke bare en krise for skolen. Det er en krise for tenkningen. Og når vi mister evnen til å tenke selv, mister vi alt.
Les mer:
What Happened When I Tried to Replace Myself with ChatGPT in My English Classroom
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar