I skolen snakker vi mye om motivasjon, om karakterer, mestring og vurdering for læring. Men vi snakker sjelden om noe enda mer grunnleggende: motivasjon for å tenke. Hvorfor liker noen elever å fordype seg i spørsmål og problemer, mens andre helst vil bli fort ferdig? Og hva betyr egentlig denne tenkelysten for læring, trivsel og danning i skolen?
Av Martin Johannessen
Vi snakker ofte om motivasjon i skolen – om ytre og indre motivasjon, mestring, vurdering for læring og elevengasjement. Men vi snakker sjelden om noe mer grunnleggende: elevers motivasjon for selve tenkningen. I psykologisk forskning kalles dette need for cognition – behovet for, eller interessen i, å tenke dypt og løse problemer. Denne faktoren viser seg å ha sterk sammenheng med både læring, trivsel og faglig utvikling. Likevel er det sjelden vi diskuterer dette i den norske skoledebatten.
Motivasjon for tenkning handler ikke bare om å være flink. Det handler om å like å tenke – å ha en nysgjerrighet som driver en til å stille spørsmål, undersøke sammenhenger og lete etter mening. Elever med høy motivasjon for tenkning har større utholdenhet når de møter vanskelige oppgaver, og de lærer mer fordi de faktisk liker selve prosessen. De spør ikke bare “Hva får jeg for dette?”, men “Hvordan henger dette sammen?”
I en skolehverdag der tid, prøver og vurdering lett tar fokuset, blir denne typen motivasjon oversett. Det er enklere å måle karakterer enn tenkelyst.
I en skolehverdag der tid, prøver og vurdering lett tar fokuset, blir denne typen motivasjon oversett. Det er enklere å måle karakterer enn tenkelyst.
Elever med høy need for cognition opplever oftere glede i læring, viser større utholdenhet i møte med utfordringer, og rapporterer høyere grad av trivsel.
De som har lavere motivasjon for tenkning, unngår oftere komplekse oppgaver, søker raske løsninger og mister lettere interessen.
Kort sagt: De som liker å tenke, lærer mer.
Hva betyr dette for lærere?
Nesten en fjerdedel av elevene opplever at de ikke trives eller finner mening i skolen. Skolen verdsetter ofte akademiske prestasjoner mer enn kreativitet og praktiske ferdigheter.
Det betyr at vi må stille oss et annet spørsmål enn “Hvordan får vi elevene til å gjøre oppgavene?” Kanskje bør vi heller spørre: "Hvordan får vi elevene til å ville tenke?”
Det handler om å skape læringsmiljøer der undring og utforsking verdsettes like høyt som riktige svar.
Det handler om å skape læringsmiljøer der undring og utforsking verdsettes like høyt som riktige svar.
- Vi kan stille spørsmål uten fasit, som inviterer til refleksjon.
- Vi kan la elevene utforske egne hypoteser.
- Vi kan vise at det er lov å feile underveis i en tankeprosess.
- Vi kan løfte frem refleksjon som en ferdighet på linje med lesing og skriving.
Fra prestasjon til refleksjon
Den norske skolen er ofte prestasjonsorientert. Vi måler, vurderer og sammenligner. Men tenkning tar tid. Den krever rom for å være usikker, for å prøve og feile, for å la ideene få tid til å bli modne. Dersom vi kun verdsetter tempo og produksjon, risikerer vi å miste det som gjør læring til læring – nemlig refleksjon og forståelse.
Kanskje er det derfor så mange elever mister motivasjonen på ungdomstrinnet og vgs: Vi stimulerer ikke lengre lysten til å tenke, men til å levere.
Å fremme motivasjon for tenkning betyr ikke å legge til enda en test, indikator eller vurderingsform. Det betyr å styrke skolens kjerneoppdrag: å utvikle selvstendige, kritiske og reflekterte mennesker.
Vi må gi plass til undring i undervisningen. Vi må tåle stillhet i klasserommet – øyeblikket der tanker formes. Vi må våge å spørre elevene: “Hva tenker du – egentlig?”
For kanskje er det nettopp der læringens gnist ligger – ikke i svaret, men i viljen til å tenke.
Vi må gi plass til undring i undervisningen. Vi må tåle stillhet i klasserommet – øyeblikket der tanker formes. Vi må våge å spørre elevene: “Hva tenker du – egentlig?”
For kanskje er det nettopp der læringens gnist ligger – ikke i svaret, men i viljen til å tenke.

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar