Rekk opp hånda spesial: AI i skolen




Utforsk det spennende krysningspunktet mellom kunstig intelligens og utdanning gjennom en serie podcast-episoder. Med bidrag fra kloke fagfolk, belyser vi problemstillinger, muligheter, og etiske dilemmaer, med en visjon om å forme en fremtid hvor AI blir en verdifull ressurs i skolen.

Av Martin Johannessen / Illustrasjon: Dall-E 2

Er du nysgjerrig på kunstig intelligens i undervisning? Jeg har spilt inn en serie podcast-episoder med kunstig intelligens i skolen som tema. Hensikten er å belyse problemstillinger og muligheter fra ulike perspektiver. Jeg har vært så heldig å få med meg kloke fagfolk med kunnskap og ekspertise. Tusen takk til dere alle sammen: Morten Goodwin, Marte Blikstad-Balas, Øystein Gilje, Marie Olafsen, Odin Hetland Nøsen, Carl Andreas Myrland, Kenneth Bareksten, Terje Pedersen, Kim Aarberg, Per Kristian Bjørkeng, Martin Farstad Jenssen, Elin Måge - og ChatGPT Googles Bard.

Vi har utforsket emner som etikk, personvern, potensielle utfordringer og innovative bruksområder. Med disse samtalene ønsker jeg at Rekk opp hånda blir en plattform for refleksjon, diskusjon og læring.

Mens vi fortsetter å utforske og utnytte mulighetene som AI bringer med seg, er det viktig å fortsette å være kritiske, nysgjerrige og ha en åpen dialog. Sammen kan vi forme en fremtid der AI blir en verdifull ressurs for skolen, og der vi maksimerer dens positive innvirkning på elevenes læring og utvikling.

📌 Følg meg på Facebook, Twitter og LinkedIn.

Språkmodeller som ChatGPT og Gemini setter denne oppgaven på prøve. Nå kan enhver med tilgang til språkmodeller levere en maskingenerert tekst. Det er ikke alltid lett å avsløre om det er eleven eller maskinen som har skrevet teksten. - Hvordan vet vi at noe er bullshit? spør lektor Martin Farstad Jenssen.

🎧 AI-verktøy: Muligheter eller en trussel mot læringen?
AI-verktøyene florerer, men skolens ressurser er begrenset. Hva må gjøres for å holde tritt? VGS-lærer Elin Måge er gjest i denne episoden.

Kan språkmodeller være til hjelp til å komme i gang med skriveprosessen? Terje Pedersen lot en gruppe elever jobbe med et skriftlig arbeid der de brukte Googles Bard som læringspartner i et prosessorientert skrivearbeid. De har brukt modellen til å generere ideer, brainstorme og få tilbakemelding på arbeidet sitt.

Språkmodeller kan være et verdifullt verktøy for elever som ønsker å forbedre skriveferdighetene sine. Terje Pedersen og Kim Aarberg er gjester i denne episoden av Rekk opp hånda.

ChatGPT fyller ett år i disse dager. Og mye har skjedd siden da, for å si det forsiktig. Etter lanseringen har det haglet både med begeistring og bekymring. Hva vil disse språkmodellene ha å si for undervisningen? Er de til å stole på? Må vi tenke helt nytt?

Per Kristian Bjørkeng er teknologijournalist i Aftenposten og forfatter av boka Knekk ChatGPT-koden (Kagge forlag, 2023) med undertittel: Lær å tenke nytt og ta i bruk tidenes kraftigste dataverktøy.

Hvordan vurdere skriftlig arbeid i skolen når elevene kan bruke språkmodeller i arbeidet? Det er det store spørsmålet som lærere over hele verden stiller seg i disse dager. Vurdering og kunstig intelligens er tema i denne episoden.

🎧 Kunstig intelligens for lærere
Kenneth Bareksten er lærer ved Engebråten skole i Oslo. Han har skrevet e-boka “Kunstig intelligens for lærere” (2023) og er gjest i denne episoden av Rekk opp hånda.

Skolen må tilpasse seg en verden i endring for å gi elevene de ferdighetene de trenger i dagens og morgendagens samfunn. Lærere må forberede seg på å undervise i en verden der AI blir stadig mer integrert.

🎧 ChatGPT som pedagogisk verktøy
Er kunstig intelligens et nyttig verktøy eller en trussel mot menneskeheten? ChatGPT er gjest i denne episoden av Rekk opp hånda. Vi snakker om kunstig intelligens som pedagogisk verktøy i grunnskolen, og hvordan teknologien kan forbedre læringsprosessen - samtidig som vi må forholde oss til en rekke utfordringer.


🎧 Kunstig intelligens er et nytt verktøy i pedagogens verktøykasse
I denne episoden snakker vi om nye perspektiver som er kommet med utviklingen av kunstig intelligens og dens økende tilgjengelighet. Carl Myrland mener at AI har potensial til å revolusjonere jobben til lærere, og gir noen innblikk i hans tanker rundt bruk av AI som assistent i læreryrket.


🎧 AI i Randabergskolen: Et strålende eksempel på digital innovasjon i skolen
Innovasjon i praksis: Det skjer det noe spennende Randaberg utenfor Stavanger. Kommunen har nylig lansert AI i Randabergskolen for lærere, elever og foresatte. Dette er et eksempel på hvordan kunstig intelligens kan brukes til å berike undervisningen og forbedre skolehverdagen.

- Skolen må få et forhold til språkmodeller. Mer enn bare å snakke om det, men ved å teste det ut og bruke det, sier Odin Nøsen.


🎧 Er digital læringsanalyse veien mot en mer skreddersydd undervisning?
Digitale data kan være veivisere for bedre undervisning. Men hvilke data samler vi inn, og hva kan de brukes til? Marte Blikstad-Balas, leder av ekspertgruppen for digital læringsanalyse, deler innsikt om betydningen av å forstå og anvende dataene fra elevenes læringsaktiviteter.


🎧 AI i klasserommet: Endringer og utfordringer i skolen
Øystein Gilje er gjest i denne episoden. Vi reflekterer over fortiden og spekulerer om fremtiden. Vi snakker om hvilke perspektiver elever og studenter trenger om AI, og hvordan vi kan stimulere nysgjerrighet og forståelse.


🎧 Er vi forberedt på AI's inntog i skolen?
Det begynte med autokorrektur, og bare se hvor vi er nå. I denne episoden av Rekk opp hånda snakker jeg med Morten Goodwin om hvordan kunstig intelligens forandrer arbeidsliv, samfunn og utdanning - og hvordan skolen bør tilpasse seg disse endringene.

- Ta i bruk AI-teknologien, skjønn hva den kan brukes til og ikke kan brukes til, sier Goodwin.


🎧 AI i klasserommet: En ny æra for læring og undervisning
Kunstig intelligens og digitalisering endrer måten vi lærer på. Læring i algoritmens tid tar for seg utfordringene og mulighetene som følger med digitaliseringen i skolen. Kunstig intelligens kan føre til en ny æra for læring og undervisning. Gjester er Øystein Gilje og Marie Olafsen.


🎧 ChatGPT lager undervisningsopplegg
I diskusjonen som har gått i månedene etter at ChatGPT ble lansert, har mange lagt stor vekt på hvordan man kan unngå juks i arbeidet med oppgaver og eksamener. Men teknologien kan også være en god assistent for læreren - for eksempel ved å generere undervisningsopplegg. ChatGPT er gjest i denne episoden.


Jeg ønsker også å takke lytterne for engasjement og støtte. Det har vært en glede å få tilbakemeldinger og høre om alle de ulike perspektivene på AI i utdanningen. Dette samspillet og utvekslingen av ideer dytter oss fremover i vår utforskning av AI i undervisningen.

Tusen takk igjen til alle som har bidratt til disse podcast-episodene. Sammen har vi satt fokus på AI i utdanningen, og jeg ser frem til å fortsette å utforske dette spennende feltet sammen med dere alle.

📌 Følg meg på FacebookTwitter og LinkedIn.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Dansk ekspertgruppe klar med anbefalinger for bruk av ChatGPT ved prøver

Denne uka offentliggjorde en dansk ekspertgruppe anbefalinger ved bruk av ChatGPT i skolen. Av Martin Johannessen Ekspertgruppen for ChatGPT...