Innovasjon i praksis: Randabergskolen går foran som et forbilde ved å ta i bruk kunstig intelligens i skolen. Med lanseringen av en egen AI-side gir kommunen lærere og elever en unik mulighet til å dra nytte av kunstig intelligens i undervisningen.
Av Martin Johannessen
Lanseringen av AI i Randabergskolen markerer en milepæl. Nå får alle skolens lærere og elever tilgang til ulike kunstige intelligenser som kan brukes i undervisningen. Målet er å gjøre AI lett tilgjengelig og skape en positiv bruk av teknologien i skolen.
Kunstig intelligens i skolenAv Martin Johannessen
Det skjer det noe spennende Randaberg utenfor Stavanger. Kommunen har nylig lansert AI i Randabergskolen for lærere, elever og foresatte. Dette er et godt eksempel på hvordan kunstig intelligens kan brukes til å berike undervisningen og forbedre skolehverdagen og hvordan skole-Norge kan møte ChatGPT.
Jeg håper at flere skoler og kommuner vil følge dette gode eksempelet og omfavne mulighetene som ligger i kunstig intelligens og digital innovasjon i skolen.
- Skolen må få et forhold til språkmodeller. Mer enn bare å snakke om det, men ved å teste det ut og bruke det, sier han.
Men hva er egentlig AI, og hva er språkmodeller (LLM)? Dette er spørsmål som mange lurer på, og det er flott at Nøsen og Randabergskolen tar seg tid til å forklare disse konseptene på en god måte.
Odin Hetland Nøsen deler også noen erfaringer om hvordan prosjektet har gått så langt. Det er alltid spennende å høre om utfordringer og suksesser i implementeringen av nye teknologiske løsninger i skolesystemet. Det gir oss et innblikk i hva som fungerer og hva som kan forbedres.
Når man starter et prosjekt som dette, er det mye som skal på plass. Derfor er det verdifullt å få tips fra noen som allerede har tatt steget. Nøsen deler sine råd til andre skoler som ønsker å komme i gang med lignende prosjekter. Det er viktig å lære av andres erfaringer og bygge videre på suksesshistorier.
Avslutningsvis får vi et glimt inn i fremtiden. Han ser for seg at språkmodellene vil miste sin relevans, og forlagene vil slite. Er det mulig at tiden for de store språkmodellene allerede er forbi? Dette er interessante spørsmål som gir oss noe å tenke på.
AI i Randabergskolen |
Odin Hetland Nøsen er ukens gjest i Rekk opp hånda. Han er en innovativ og teknokompetent rådgiver for skolene i Randaberg. Han er en av spillpedagogene og har en over gjennomsnittlig interesse for AI og undervisning med digitale verktøy. For dette prosjektet vant han Pedagogisk Intelligens sin ærespris for 2023.
Når man starter et prosjekt som dette, er det mye som skal på plass. Derfor er det verdifullt å få tips fra noen som allerede har tatt steget. Nøsen deler sine råd til andre skoler som ønsker å komme i gang med lignende prosjekter. Det er viktig å lære av andres erfaringer og bygge videre på suksesshistorier.
Avslutningsvis får vi et glimt inn i fremtiden. Han ser for seg at språkmodellene vil miste sin relevans, og forlagene vil slite. Er det mulig at tiden for de store språkmodellene allerede er forbi? Dette er interessante spørsmål som gir oss noe å tenke på.
Det innovative prosjektet med AI i Randabergskolen har satt en ny standard for digitalisering i utdanningssystemet. Ved å tilby skolene tilgang til kunstig intelligens på denne måten, åpner de dørene for en mer engasjerende og tilpasset læring for elevene.
Dette er en episode i serie som handler om kunstig intelligens i skolen. Her er de andre episodene:Digitale data kan være veivisere for bedre undervisning. Men hvilke data samler vi inn, og hva kan de brukes til? Marte Blikstad-Balas, leder av ekspertgruppen for digital læringsanalyse, deler innsikt om betydningen av å forstå og anvende dataene fra elevenes læringsaktiviteter.
🎧 AI i klasserommet: Endringer og utfordringer i skolen
Øystein Gilje er gjest i denne episoden av Rekk opp hånda. Vi reflekterer over fortiden og spekulerer om fremtiden. Vi snakker om hvilke perspektiver elever og studenter trenger om AI, og hvordan vi kan stimulere nysgjerrighet og forståelse.
🎧 Er vi forberedt på AI's inntog i skolen?
Det begynte med autokorrektur, og bare se hvor vi er nå. I denne episoden av Rekk opp hånda snakker jeg med Morten Goodwin om hvordan kunstig intelligens forandrer arbeidsliv, samfunn og utdanning - og hvordan skolen bør tilpasse seg disse endringene. - Ta i bruk AI-teknologien, skjønn hva den kan brukes til og ikke kan brukes til, sier Goodwin.
🎧 AI i klasserommet: En ny æra for læring og undervisning
Kunstig intelligens og digitalisering endrer måten vi lærer på. Læring i algoritmens tid tar for seg utfordringene og mulighetene som følger med digitaliseringen i skolen. Kunstig intelligens kan føre til en ny æra for læring og undervisning. Gjester er Øystein Gilje og Marie Olafsen.
🎧 ChatGPT lager undervisningsopplegg
I diskusjonen som har gått i månedene etter at ChatGPT ble lansert, har mange lagt stor vekt på hvordan man kan unngå juks i arbeidet med oppgaver og eksamener. Men teknologien kan også være en god assistent for læreren - for eksempel ved å generere undervisningsopplegg.
Øystein Gilje er gjest i denne episoden av Rekk opp hånda. Vi reflekterer over fortiden og spekulerer om fremtiden. Vi snakker om hvilke perspektiver elever og studenter trenger om AI, og hvordan vi kan stimulere nysgjerrighet og forståelse.
🎧 Er vi forberedt på AI's inntog i skolen?
Det begynte med autokorrektur, og bare se hvor vi er nå. I denne episoden av Rekk opp hånda snakker jeg med Morten Goodwin om hvordan kunstig intelligens forandrer arbeidsliv, samfunn og utdanning - og hvordan skolen bør tilpasse seg disse endringene. - Ta i bruk AI-teknologien, skjønn hva den kan brukes til og ikke kan brukes til, sier Goodwin.
🎧 AI i klasserommet: En ny æra for læring og undervisning
Kunstig intelligens og digitalisering endrer måten vi lærer på. Læring i algoritmens tid tar for seg utfordringene og mulighetene som følger med digitaliseringen i skolen. Kunstig intelligens kan føre til en ny æra for læring og undervisning. Gjester er Øystein Gilje og Marie Olafsen.
🎧 ChatGPT lager undervisningsopplegg
I diskusjonen som har gått i månedene etter at ChatGPT ble lansert, har mange lagt stor vekt på hvordan man kan unngå juks i arbeidet med oppgaver og eksamener. Men teknologien kan også være en god assistent for læreren - for eksempel ved å generere undervisningsopplegg.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar