onsdag 14. juni 2023

Rekk opp hånda! ep. 281: Kunstig intelligens er et nytt verktøy i pedagogens verktøykasse - med Carl Andreas Myrland



Rekk opp hånda: en tid med økende bruk av teknologi i undervisning, gir Carl Andreas Myrland i denne episoden et innblikk i hvordan han ser for seg at AI kan endre lærerens rolle og berike læring for elevene.

Av Martin Johannessen / Foto: @cmyrland - selfie fra NKUL 2023

Forrige gang jeg snakket med Carl Andreas Myrland, hadde vi en diskusjon om bruken av skjermer. Myrland argumenterte sterkt den gangen: "Å hevde at 'skjermen' er den store stygge ulven, enten du er pedagog eller forelder, er en fallitterklæring,". Siden den gang har skjermdebatten på ingen måte stilnet i den norske offentligheten.

- Det er min jobb å finne ut når elevene skal bruke blyanten i boka si, når skal dem skrive med tastaturet, når skal vi lage film, når skal vi lage skuespill, når skal vi bygge roboter.

I denne episoden av Rekk opp hånda snakker vi om nye perspektiver som er kommet med utviklingen av kunstig intelligens og dens økende tilgjengelighet. Myrland mener at AI har potensial til å revolusjonere jobben til lærere, og gir noen innblikk i hans tanker rundt bruk av AI som assistent i læreryrket.

Ifølge Myrland, kan AI spille en sentral rolle i å generere pedagogiske rapporter, og overta andre tidkrevende oppgaver. På denne måten kan lærere frigjøre mer tid til å fokusere på pedagogiske aktiviteter. Han har også erfaring med å bruke AI som en sparringspartner når han planlegger undervisning, noe han sier har vært nyttig.

Som lærer på mellomtrinnet ser Myrland flere potensielle bruksområder for AI. Han mener likevel at bruk av AI må gjøres bevisst, og fremhever behovet for kildekritikk spesielt i fag som historie og samfunnsfag. Når det gjelder elevers alder og bruk av AI, ser ikke Myrland dette som en hindring, men som en mulighet til å lære og tilpasse seg teknologi fra en ung alder.

På spørsmål om elever lærer mer av å lese på papir, avslører Myrland at han mener utvikling av kritisk sans og fagkompetanse er det som er mest viktig for lærere, uavhengig av medium.

Når jeg ber Myrland om en titt inn spåkula ser han mye av det samme, men med flere tjenester tilpasset skolebruk. Med en slik fremtidsvisjon er det klart at Myrland står i forreste rekke når det kommer til å integrere teknologi i skolen.



🎤 Serie: Kunstig intelligens i skolen
Dette er en episode i serie som handler om kunstig intelligens i skolen. Gjester i denne serien er Morten Goodwin, Marte Blikstad-Balas, Øystein Gilje, Marie Olafsen, Odin Nøsen, Carl Andreas Myrland og ChatGPT.

🎧 AI i Randabergskolen: Et strålende eksempel på digital innovasjon i skolen
Innovasjon i praksis: Randabergskolen går foran som et forbilde ved å ta i bruk kunstig intelligens i skolen. Med lanseringen av en egen AI-side gir kommunen lærere og elever en unik mulighet til å dra nytte av kunstig intelligens i undervisningen.

- Skolen må få et forhold til språkmodeller. Mer enn bare å snakke om det, men ved å teste det ut og bruke det, sier Odin Hetland Nøsen.

🎧 Er digital læringsanalyse veien mot en mer skreddersydd undervisning?
Digitale data kan være veivisere for bedre undervisning. Men hvilke data samler vi inn, og hva kan de brukes til? Marte Blikstad-Balas, leder av ekspertgruppen for digital læringsanalyse, deler innsikt om betydningen av å forstå og anvende dataene fra elevenes læringsaktiviteter.

🎧 AI i klasserommet: Endringer og utfordringer i skolen
Øystein Gilje er gjest i denne episoden av Rekk opp hånda. Vi reflekterer over fortiden og spekulerer om fremtiden. Vi snakker om hvilke perspektiver elever og studenter trenger om AI, og hvordan vi kan stimulere nysgjerrighet og forståelse.
 
🎧 Er vi forberedt på AIs inntog i skolen?
Det begynte med autokorrektur, og bare se hvor vi er nå. I denne episoden av Rekk opp hånda snakker jeg med Morten Goodwin om hvordan kunstig intelligens forandrer arbeidsliv, samfunn og utdanning - og hvordan skolen bør tilpasse seg disse endringene.

- Ta i bruk AI-teknologien, skjønn hva den kan brukes til og ikke kan brukes til, sier Goodwin.

🎧 AI i klasserommet: En ny æra for læring og undervisning
Kunstig intelligens og digitalisering endrer måten vi lærer på. Læring i algoritmens tid tar for seg utfordringene og mulighetene som følger med digitaliseringen i skolen. Kunstig intelligens kan føre til en ny æra for læring og undervisning. Gjester er Øystein Gilje og Marie Olafsen.

🎧 ChatGPT lager undervisningsopplegg
I diskusjonen som har gått i månedene etter at ChatGPT ble lansert, har mange lagt stor vekt på hvordan man kan unngå juks i arbeidet med oppgaver og eksamener. Men teknologien kan også være en god assistent for læreren - for eksempel ved å generere undervisningsopplegg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

ChatGPT integrert i digitale lærebøker i Danmark

ChatGPT blir integrert i digitale lærebøker i Danmark.  Jeg tror det bare er snakk om tid før vi får tilsvarende læremidler her i landet. Av...