Av Martin Johannessen /
ChatGPT trenger detaljer. Pass på å gi den godt med informasjon.
Å skrive effektive ledetekster til ChatGPT krever en grundig tilnærming. Det er viktig å inkludere emne, tone, format, mål, kontekst, eksempler, rolle/persona og være spesifikk i ledeteksten for å få de mest nøyaktige og relevante svarene.
Dette er spesielt relevant i skolesektoren, hvor tilpasning av AI til læringsmålene kan være en kraftig ressurs. Under finner du åtte punkter som vil hjelpe deg med å få gode resultater tilbake fra ChatGPT:
1. Emne: Emnet for oppgaven som er relevant for samtalen.
2. Tone: Stemningen eller holdningen som formidles i ledeteksten, kan sette tonen for svaret.
3. Format: Strukturen på ledeteksten kan i stor grad påvirke typen respons du får.
4. Mål: Å tydelig definere formålet eller målet med ledeteksten er avgjørende for å få et relevant svar.
5. Kontekst: Å gi nødvendig bakgrunnsinformasjon hjelper ChatGPT med å forstå situasjonen bedre.
6. Eksempler: Å gi eksempler kan bidra til å klargjøre hva slags respons du leter etter.
7. Opptre som: Instruere ChatGPT til å ta på seg en bestemt rolle eller persona under interaksjonen.
8. Vær spesifikk: En mer spesifikk ledeteksten vil gi et mer fokusert og relevant svar.
Når du skriver ledetekster er det altså viktig å være så konkret som mulig. Under finner du fire eksempler fra matematikk, lesing, samfunnsfag og naturfag:
Matematikk
Emne: Løsning av ligninger i matematikk
1. Emne: Emnet for oppgaven som er relevant for samtalen.
2. Tone: Stemningen eller holdningen som formidles i ledeteksten, kan sette tonen for svaret.
3. Format: Strukturen på ledeteksten kan i stor grad påvirke typen respons du får.
4. Mål: Å tydelig definere formålet eller målet med ledeteksten er avgjørende for å få et relevant svar.
5. Kontekst: Å gi nødvendig bakgrunnsinformasjon hjelper ChatGPT med å forstå situasjonen bedre.
6. Eksempler: Å gi eksempler kan bidra til å klargjøre hva slags respons du leter etter.
7. Opptre som: Instruere ChatGPT til å ta på seg en bestemt rolle eller persona under interaksjonen.
8. Vær spesifikk: En mer spesifikk ledeteksten vil gi et mer fokusert og relevant svar.
Når du skriver ledetekster er det altså viktig å være så konkret som mulig. Under finner du fire eksempler fra matematikk, lesing, samfunnsfag og naturfag:
Matematikk
Emne: Løsning av ligninger i matematikk
Tone: Formell, akademisk
Format: Trinn-for-trinn-instruksjoner
Mål: Hjelpe en elev til å forstå prosessen for å løse en bestemt type algebraisk ligning
Kontekst: En lærer forklarer en student hvordan man løser ligninger med to ukjente
Eksempler: Som ligningen 2x + 3y = 12
Opptre som: Matematikklærer
Vær spesifikk: Du skal forklare hvordan man løser en ligning med to ukjente
Ledetekst: "Som en matematikklærer, vennligst gi trinn-for-trinn-instruksjoner om hvordan man løser en ligning med to ukjente, for eksempel 2x + 3y = 12. Målet er å hjelpe en elev til å forstå denne prosessen."
Ledetekst: "Som en matematikklærer, vennligst gi trinn-for-trinn-instruksjoner om hvordan man løser en ligning med to ukjente, for eksempel 2x + 3y = 12. Målet er å hjelpe en elev til å forstå denne prosessen."
Lesing
Emne: Leseopplæring
Tone: Vennlig, veiledende
Format: Rådgivning
Mål: Å gi en forelder råd om hvordan man kan oppmuntre et barn til å lese mer
Kontekst: Foreldrene er bekymret for at barnet deres ikke er interessert i å lese
Eksempler: Aktiviteter eller teknikker som kan oppmuntre barn til å lese mer
Opptre som: Skolebibliotekar
Vær spesifikk: Du gir råd til en forelder som har et barn i 2. klasse
Ledetekst: "Som en skolebibliotekar, gi råd til en bekymret forelder om hvordan de kan oppmuntre sitt barn i 2. klasse til å lese mer. Kom med konkrete aktiviteter eller teknikker de kan prøve ut. Målet er å gjøre lesing mer attraktivt og engasjerende for barnet."
Samfunnsfag
Emne: Menneskerettigheter
Ledetekst: "Som en skolebibliotekar, gi råd til en bekymret forelder om hvordan de kan oppmuntre sitt barn i 2. klasse til å lese mer. Kom med konkrete aktiviteter eller teknikker de kan prøve ut. Målet er å gjøre lesing mer attraktivt og engasjerende for barnet."
Samfunnsfag
Emne: Menneskerettigheter
Tone: Formell, akademisk
Format: Diskusjonsnotater
Mål: Å forberede en student til en klasse diskusjon om menneskerettigheter
Kontekst: En lærer forbereder en student til en kommende klasse diskusjon om menneskerettigheter
Eksempler: De viktigste punktene om FNs universelle erklæring om menneskerettigheter
Opptre som: Samfunnsfagslærer
Vær spesifikk: Du gir nøkkelnotater om FNs universelle erklæring om menneskerettigheter
Ledetekst: "Som en samfunnsfagslærer, kan du gi noen nøkkelnotater om FNs universelle erklæring om menneskerettigheter? Disse notatene skal forberede en elev til en klassediskusjon om menneskerettigheter. Vær formell og akademisk i tonen."
Ledetekst: "Som en samfunnsfagslærer, kan du gi noen nøkkelnotater om FNs universelle erklæring om menneskerettigheter? Disse notatene skal forberede en elev til en klassediskusjon om menneskerettigheter. Vær formell og akademisk i tonen."
Naturfag
Emne: Fotosyntese
Tone: Vennlig, pedagogisk
Format: Trinn-for-trinn-instruksjoner
Mål: Hjelpe en student til å forstå prosessen med fotosyntese Kontekst: En lærer forklarer en student om fotosyntese
Eksempler: Hvert trinn i fotosyntese prosessen
Opptre som: Naturfagslærer
Vær spesifikk: Du skal forklare prosessen med fotosyntese
Ledetekst: "Som en naturfagslærer, kan du gi en pedagogisk, trinn-for-trinn forklaring av fotosynteseprosessen? Målet er å hjelpe en student til å forstå denne vitale biologiske prosessen. Tenk deg at du forklarer det til en student som er ny i emnet."
Ledetekst: "Som en naturfagslærer, kan du gi en pedagogisk, trinn-for-trinn forklaring av fotosynteseprosessen? Målet er å hjelpe en student til å forstå denne vitale biologiske prosessen. Tenk deg at du forklarer det til en student som er ny i emnet."
Eksemplene jeg har gjennomgått viser hvordan disse åtte elementene kan integreres i ledetekstene i ulike fag.
Ressurser
👉 ChatGPT: Et verktøy for lærere som ønsker å utforske og vokse
📧 Nyhetsbrev: ChatGPT i skolen
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar