lørdag 6. mai 2023

Skriveopplæring og vurderinger: Når AI møter pedagogikk

Kilde: Leon Furze - The AI Assessment Scale: From no AI to full AI


Fremtidens skriveopplæring og vurderinger: Når KI møter pedagogikk

Av Martin Johannessen

Er det noe som angår elevene i stor grad, så er det vurderinger og tilbakemeldinger fra læreren. Kunstig intelligens kan selvsagt være nyttig til dette arbeidet, både for elevene og læreren.

Leon Furze er en internasjonal konsulent, forfatter og foredragsholder med mange års erfaring innen utdanning og ledelse. Furze holder nå på med en doktorgrad med fokus på konsekvensene av kunstig intelligens for skriveopplæring og utdanning.

Leon Furze har utarbeidet en AI Assessment Scale: From no AI to full AI. Opplegget har fem trinn; fra ingen AI til full AI, via idémyldring og ideer, strukturering og notater, og tilbakemelding og redigering.



Her følger en oversettelse (generert av ChatGPT-4):

Ingen AI: Vurderingen utføres under tilsyn, og/eller er håndskrevet, og/eller under eksamensforhold (prøver/tentamen). Dette nivået er passende for å teste kunnskap og forståelse. For eksempel en tradisjonell flervalgseksamen eller en tekstoppgave skrevet i klasserommet uten bruk av AI-verktøy.

Idémyldring og ideer: AI kan brukes i de innledende stadiene av vurderingen for idémyldring og idégenerering, sjekke ideer osv. Dette nivået passer for vurderinger der elevene må vise sine skriveferdigheter, som å lage egne essays. For eksempel kan elever bruke AI-verktøy til å hjelpe med å generere ideer for et overbevisende essay eller forskningsartikkel.

Strukturering og notater: AI kan brukes til å strukturere hele svar eller konvertere notater (eller lydopptak) til organiserte ideer. Dette nivået passer for vurderinger der fokus er på den endelige kvaliteten på skrivingen, ordvalg og uttrykk. For eksempel kan elever bruke AI-verktøy til å omdanne håndskrevne notater til en sammenhengende tekststruktur eller omorganisere notatene sine for å lage en mer logisk strøm av ideer.

Tilbakemelding og redigering: AI kan brukes til å gi tilbakemelding, selv-vurdering, eller redigering og revisjon. Dette nivået er ideelt når vurderingen fokuserer på kvaliteten av ideene og forståelsen, uavhengig av kvaliteten på språk og uttrykk. Elever kan bruke AI-verktøy til å få øyeblikkelig tilbakemelding på utkastene til essays eller identifisere forbedringsområder i skrivingen.

Full AI: AI kan brukes til å generere hele resultatet. Dette nivået passer når resultatet av vurderingen bedømmes på tidligere organisering, idégenerering, diskusjon, muntlige presentasjoner og andre metoder. For eksempel kan elever bruke AI til å lage en omfattende oppsummering av en gruppediskusjon eller syntetisere forskningsresultater til en sammenhengende rapport.

Ved å kombinere KI med tradisjonelle vurderingsmetoder, kan vi tilpasse undervisningen til elevenes behov og fokusere på ulike aspekter av skriveprosessen, fra idégenerering til ferdig tekst. KI kan dermed hjelpe elever med å forbedre skriveferdighetene sine og støtte lærere i å gi mer målrettet og effektiv undervisning.

Bruk gode ledetekster for å hjelpe elever i undervisningen
For elever kan ChatGPT og lignende teknologier fungere som et nyttig verktøy for å styrke læringen og utforske nye emner i undervisningen. Ved å tilby et mer personlig og tilpasset læringsmiljø kan teknologien hjelpe elever med å utvikle sine ferdigheter i et tempo som passer dem. Dette kan spesielt være nyttig for elever som trenger ekstra støtte.

Nøkkelen til å lykkes med ChatGPT er å skrive gode ledetekster (prompts). Forsøk å holde ledeteksten så kort og konsis som mulig, samtidig som den inneholder nødvendig informasjon. Dette vil hjelpe ChatGPT med å fokusere på det viktigste og gi et mer direkte svar. Her finner du 16 tips.

ChatGPT er en kraftig språkmodell som kan hjelpe elever med læring og utvikling. I dette innlegget undersøker jeg hvordan ChatGPT kan hjelpe deg med å formulere gode ledetekster elevene kan bruke i sitt arbeid. Disse kan du kopiere og bruke som du vil, men husk å tilpasse til ditt behov.

Les også:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

5 spørsmål om innføring av KI i skolen

Står du foran et arbeid med å innføre KI-verktøy på din skole? Da kan det være nyttig å stille seg noen viktige spørsmål før du setter i gan...