søndag 14. mai 2023

Learnlab lanserer fremtidsrettet AI-verktøy for formativ vurdering



Learnlab jobber aktivt for at det skal brukes flere oppgaver der elevene oppfordres til å jobbe sammen, være utforskende og aktive, fremfor summative prøver som grunnlag for vurdering. Nå lanserer vi et fremtidsrettet AI-verktøy for formativ vurdering.

Av Yngve Lindvig

Hovedspørsmålene Learnlab søker svar på er: Hvordan sørge for at læringen i skolen er basert på norsk læreplan? Hvordan utvikle en skole der det i mindre grad er prøver, men elevenes begrepsforståelse og produksjon som danner grunnlag for vurdering? Hvordan flytte fokuset fra summativ til formativ vurdering som fremmer elevstemmen? Hvordan benytte teknologi på måter som bidrar til økt lærelyst og motivasjon?

lanserer vi vår nye AI-drevet modul for formativ vurdering. Verktøyet tar i bruk 6 ulike AI-er for å lese elevens produkt, gi tilbakemelding og språkstøtte. Læreren kan chatte med verktøyet, få tips til planlegging og oppfølging av undervisning. Med vår nye AI-Learny kan dere få intelligent støtte til å lage innhold, gi tilbakemelding og følge opp i henhold til LK20. Learny er trent på læreplanen og legger opp teksten etter det. Bildet under viser hvordan AI er tilgjengelig i alle applikasjoner.

Learnlab benytter en AI-drevet modul for formativ vurdering som sammenfatter, gir eleven tips til videreutvikling av sitt produkt, og som samtidig legger opp til egenvurdering og tilbakemelding fra lærer. Tanken er at hvis AI benyttes i arbeidet med å dokumentere kompetanse, kan elevenes arbeid med kreative, selvvalgte produksjoner merkes og kobles til læreplanen uten rangerings- og målefokuset. Dette skal gjøres innenfor rammen av et GDPR-sikret område hvor elevene benytter FEIDE som pålogging.

Det er utviklet semantiske AI-modeller og algoritmer for å lese alle typer innhold, med utgangspunkt i kompetansemålene i læreplanen. Disse modellene kan eleven benytte underveis som grunnlag for forbedring av egne arbeider, eller som veiledning underveis i læringsprosessen. Lærer kan videre bruke disse modellene som utgangspunkt for en fagspesifikk tilbakemelding tilpasset den enkelte elev.

I Learnlab får skolen et verktøy for læringsanalyse i "min mappe", hvor all vurderingsinformasjon samles per elev, sortert i ulike perioder eller terminer. I denne mappen kan både elev og lærer søke opp elevproduksjoner sortert på læreplanmål og de viktigste begrepene i hvert enkelt fag. Dette læremiddelet gjør at elevenes arbeider, både individuelle og kollektive, kan inngå i konstruktive underveisvurderinger, og det kan settes en presis karakter uten summative prøver.

Learnlab skaper også fagspesifikke forslag til eleven som kan modereres av lærer. Forslag kan være forbedringer av eksisterende produkt, oppsummering av den kompetansen eleven har vist, eller oversikt over elevens forståelse av de sentrale begrepene i faget.

Modellen under viser hvordan Learnlabs AI tar utgangspunkt i data fra elevens produksjon i ett av de store økosystemene for læring, samt Learnlabs egne produksjonsverktøy. Learnlabs AI leser alle typer filer, lyd, bilder, tekst og video, og kobler dette til mål og begreper fra læreplanen for videre å kunne generere feedback til eleven.

All tilbakemelding kan leses opp på de fleste språk ved bruk av Engasjerende leser.


Hva synes du om ideen bak Learnlab sitt nye AI-verktøy for formativ vurdering? Kan slike verktøy bidra til å forbedre elevenes læring?

Under kan du se presentasjonen fra NKUL 2023 ved Erlend Kobro, Tone Mari Gurskevik og Yngve Lindvig.

Fremtidens vurdering med hjelp av AI from Learnlab on Vimeo.


Learnlab AI - Learny provides feedback to students from Learnlab on Vimeo.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

ChatGPT integrert i digitale lærebøker i Danmark

ChatGPT blir integrert i digitale lærebøker i Danmark.  Jeg tror det bare er snakk om tid før vi får tilsvarende læremidler her i landet. Av...