Av Martin Johannessen
Jeg fikk nylig muligheten til å snakke med Ellen Sandøe, skolefaglig rådgiver for skole og barnehage i UNICEF Norge, om dette spennende undervisningsopplegget. Hun er ukens gjest i Rekk opp hånda.
SAM er inspirert av Act Belong Commit (ABC for mental health), et australsk program som har fokus på å fremme mental helse og velvære gjennom enkle og allmenngyldige prinsipper. Det handler om å engasjere seg i både fysisk og psykisk aktivitet, skape meningsfulle aktiviteter og oppleve en følelse av fellesskap for å oppnå god mental helse.
– Prinsippet er enkelt og allment. Både fysisk og psykisk aktivitet bidrar til god mental helse. Og vi trenger meningsfulle aktiviteter og følelse av fellesskap for å ha det bra, sier Ellen Sandøe.
Sammen og aktiv med mening for mellomtrinnet. Gjester: Ellen Sandøe og Kristin Oudmayer fra UNICEF (Rekk opp hånda)
Undervisningsopplegget: SAM - Sammen og Aktiv med Mening
Hva finner man på SAMs nettside?
På SAMs nettside finner lærere et gratis verktøy med ressurser, videoer og materiell som kan brukes i klasserommet for å skape en inkluderende og støttende atmosfære rundt psykisk helse. Her kan man finne informasjon om vanlige psykiske helseutfordringer ungdom møter i ungdomstrinnet, samt hvordan lærere og skoler kan identifisere og støtte elever som sliter med disse utfordringene.
Skape et støttende og inkluderende miljø
For å skape et støttende og inkluderende miljø rundt psykisk helse, er det viktig at lærere og skoler legger til rette for aktiviteter og samtaler som bidrar til økt åpenhet og forståelse. Gjennom SAM, får lærere tilgang til ressurser og verktøy som kan hjelpe dem med å skape et trygt og inkluderende miljø som fremmer psykisk helse og velvære blant ungdom.
Læreres og skolers rolle i å oppfordre til åpenhet og dialog rundt psykisk helse
Lærere og skoler spiller en viktig rolle i å oppfordre til åpenhet og dialog rundt psykisk helse blant ungdom. Ved å bruke SAM, kan lærere bidra til å redusere stigmaet som ofte er knyttet til psykiske helseproblemer. Gjennom samtaler, øvelser og aktiviteter, kan elever lære mer om psykisk helse og hvordan de kan støtte seg selv og hverandre på en konstruktiv måte.
SAM er et spennende undervisningsopplegg som har potensial til å skape en positiv endring når det kommer til åpenhet og forståelse av psykisk helse blant ungdom. Gjennom SAM kan lærere bidra til å skape et mer inkluderende og støttende skolemiljø som fremmer psykisk helse og velvære for alle elever.
Samarbeid
For å få mest mulig ut av opplegget, bør lærere og skoler aktivt engasjere seg i oppleggene og benytte seg av de ulike ressursene som tilbys. Det er viktig å hele tiden evaluere og tilpasse undervisningsopplegget for å sikre at det oppfyller elevenes behov og fortsetter å være relevant i elevenes hverdag.
Det er hele skolesamfunnets ansvar å arbeide sammen for å skape et trygt og støttende miljø hvor ungdom kan trives og utvikle seg både faglig og personlig. SAM er et viktig skritt i riktig retning og kan potensielt bidra til å forbedre livskvaliteten og fremtidige utsikter for mange unge mennesker.
For lærere og skoler som ønsker å ta i bruk SAM, anbefales det å besøke nettsiden og sette seg inn i de ulike ressursene som er tilgjengelige. Det er også viktig å oppmuntre kolleger og samarbeidspartnere som helsesykepleier til å delta, slik at man sammen kan skape et sterkt og støttende nettverk rundt psykisk helse i skolen.
Det skal bli spennende å følge utviklingen av SAM og jeg håper at dette undervisningsopplegget vil bidra til en positiv endring i hvordan vi forstår og håndterer psykisk helse blant ungdom i Norge.
Hør også:
Hva finner man på SAMs nettside?
På SAMs nettside finner lærere et gratis verktøy med ressurser, videoer og materiell som kan brukes i klasserommet for å skape en inkluderende og støttende atmosfære rundt psykisk helse. Her kan man finne informasjon om vanlige psykiske helseutfordringer ungdom møter i ungdomstrinnet, samt hvordan lærere og skoler kan identifisere og støtte elever som sliter med disse utfordringene.
Skape et støttende og inkluderende miljø
For å skape et støttende og inkluderende miljø rundt psykisk helse, er det viktig at lærere og skoler legger til rette for aktiviteter og samtaler som bidrar til økt åpenhet og forståelse. Gjennom SAM, får lærere tilgang til ressurser og verktøy som kan hjelpe dem med å skape et trygt og inkluderende miljø som fremmer psykisk helse og velvære blant ungdom.
Læreres og skolers rolle i å oppfordre til åpenhet og dialog rundt psykisk helse
Lærere og skoler spiller en viktig rolle i å oppfordre til åpenhet og dialog rundt psykisk helse blant ungdom. Ved å bruke SAM, kan lærere bidra til å redusere stigmaet som ofte er knyttet til psykiske helseproblemer. Gjennom samtaler, øvelser og aktiviteter, kan elever lære mer om psykisk helse og hvordan de kan støtte seg selv og hverandre på en konstruktiv måte.
SAM er et spennende undervisningsopplegg som har potensial til å skape en positiv endring når det kommer til åpenhet og forståelse av psykisk helse blant ungdom. Gjennom SAM kan lærere bidra til å skape et mer inkluderende og støttende skolemiljø som fremmer psykisk helse og velvære for alle elever.
Samarbeid
For å få mest mulig ut av opplegget, bør lærere og skoler aktivt engasjere seg i oppleggene og benytte seg av de ulike ressursene som tilbys. Det er viktig å hele tiden evaluere og tilpasse undervisningsopplegget for å sikre at det oppfyller elevenes behov og fortsetter å være relevant i elevenes hverdag.
Det er hele skolesamfunnets ansvar å arbeide sammen for å skape et trygt og støttende miljø hvor ungdom kan trives og utvikle seg både faglig og personlig. SAM er et viktig skritt i riktig retning og kan potensielt bidra til å forbedre livskvaliteten og fremtidige utsikter for mange unge mennesker.
For lærere og skoler som ønsker å ta i bruk SAM, anbefales det å besøke nettsiden og sette seg inn i de ulike ressursene som er tilgjengelige. Det er også viktig å oppmuntre kolleger og samarbeidspartnere som helsesykepleier til å delta, slik at man sammen kan skape et sterkt og støttende nettverk rundt psykisk helse i skolen.
Det skal bli spennende å følge utviklingen av SAM og jeg håper at dette undervisningsopplegget vil bidra til en positiv endring i hvordan vi forstår og håndterer psykisk helse blant ungdom i Norge.
Hør også:
Foto: Magnus Andersen
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar