tirsdag 4. april 2023

Slik kan elevene kan bruke ChatGPT - sortert etter fag



ChatGPT er en kraftig språkmodell som kan hjelpe elever med læring og utvikling. I dette innlegget undersøker jeg hvordan ChatGPT kan hjelpe deg med å formulere gode ledetekster elevene kan bruke i sitt arbeid. Disse kan du kopiere og bruke som du vil, men husk å tilpasse til ditt behov.


En høyst uoffisiell undersøkelse på Twitter (som verken er forskningsbasert eller fagfellevurdert) viser det seg at det er like mange som bruker ChatGPT i undervisningen som det er folk som ikke gjør det.

Jeg er en av de som prøver å bruke ChatGPT til mange ulike oppgaver. Den har ikke alltid rett, men den har alltid et imponerende tempo, og kommer opp med flere forslag fortere enn jeg noensinne kunne klart selv. Forslagene gir meg nye ideer og fungerer derfor strålende som 24/7-assistent. Jobben min blir å sortere og redigere slik at svarene passer til mine behov. Vær også oppmerksom på at ChatGPT vil gi ulik respons på samme ledetekst.




ChatGPT har mange fordeler når det gjelder undervisning. Den gir muligheten til å utveksle kunnskap på en mer engasjerende måte, samtidig som det er enklere å få tilbakemeldinger, stille spørsmål og få råd. Elevene kan komme med kommentarer og gi innspill på en direkte måte, noe som øker oddsen for at de blir mer motivert og får det de trenger for å komme videre i læringsprosessen.

20 måter elever kan bruke ChatGPT på - sortert etter fag

Først ber du ChatGPT om tips til hvordan elevene kan bruke ChatGPT i fagene: norsk, samfunnsfag, engelsk, matematikk, KRLE og naturfag. Deretter ber du om ledetekster til hvert av punktene den har foreslått. Husk å redigere punktene dersom de er uaktuelle for deg. Husk også å spesifiser hvilket klassetrinn du underviser på.

Eksemplene under er beregnet på ungdomstrinnet og er generert av ChatGPT.

Husk at ledetekstene er eksempler, du må selv spesifisere (tema, emne) slik at den løser din oppgave.

NORSK
Stilskriving: Bruk ChatGPT til å generere idéer eller få forslag til hvordan du kan forbedre teksten din.

Ledetekster til eleven:
"Hvordan kan jeg starte en historie om vennskap mellom to ulike dyr?"
"Kan du gi meg et forslag til en spennende vending i en detektivfortelling?"
"Hvordan kan jeg forbedre beskrivelsen av hovedpersonen i denne teksten?"

Grammatikk og rettskrivning: Få hjelp med å korrigere grammatikk og rettskrivning i tekster. 

Ledetekst til eleven:
"Kan du hjelpe meg med å rette grammatikkfeil i denne setningen?"
"Hvilket av disse ordene er riktig: 'å synge' eller 'å synger'?"
"Er det riktig å skrive 'jeg har spist' eller 'jeg har spisst'?"

Litteraturanalyse: Få hjelp med å analysere og tolke litterære tekster.

Ledetekster til eleven:
"Hvordan kan jeg analysere hovedtemaene i romanen 'Sult' av Knut Hamsun?"
"Hva er de viktigste karaktertrekkene til Nora i Henrik Ibsens 'Et dukkehjem'?"
"Hvordan kan man tolke symbolikken i diktet 'Ensomhet' av Arne Garborg?"

Skrive dikt: La ChatGPT komme med forslag til verselinjer eller temaer for diktet ditt.

Ledetekster til eleven:
"Kan du gi meg noen verselinjer om naturen i en romantisk stil?"
"Hvilke temaer kan jeg utforske i et dikt om menneskelige relasjoner?"
"Hvordan kan jeg skrive et dikt om vinteren med en humoristisk tone?"

Språkhistorie: Still spørsmål om utviklingen av det norske språket og dialekter.

Ledetekster til eleven:
"Hvordan har det norske språket utviklet seg fra norrønt til moderne norsk?"
"Hva er noen av de mest karakteristiske trekkene ved dialekten i Trøndelag?"
"Hvorfor finnes det så mange dialekter i Norge sammenlignet med andre land?"

SAMFUNNSFAG
Geografi: Spør om land, hovedsteder, klima og andre geografiske temaer.

Ledetekst til eleven:
"Hva er hovedstaden i Argentina, og hvilket klima er typisk for landet?"
"Kan du forklare forskjellen mellom vær og klima?"
"Hvordan dannes fjorder, og hvorfor er de vanlige i Norge?"

Historie: Få hjelp med å forstå historiske hendelser, tidslinjer og personer.

Ledetekster til eleven:
"Hvordan startet den franske revolusjonen, og hva var noen av de viktigste konsekvensene?"
"Kan du gi en oversikt over vikingtiden i Norge og deres ekspansjon?"
"Hvem var de sentrale aktørene under den kalde krigen?"
"Hvilke hendelser ledet til den kalde krigen, og hvordan endte den?"

Politikk og samfunn: Lær om politiske systemer, partier, og aktuelle samfunnsspørsmål.

Ledetekster til eleven:
"Hva er forskjellen mellom et parlamentarisk og et presidentielt system?"
"Kan du forklare hva som skiller Høyre fra Arbeiderpartiet?"
"Hvilke samfunnsspørsmål er mest aktuelle i Norge i dag, og hvordan påvirker de politiske debatter?"

Økonomi: Få hjelp med økonomiske konsepter og forstå hvordan økonomien fungerer.

Ledetekster til eleven:
"Hva er bruttonasjonalprodukt (BNP), og hvordan beregnes det?"
"Kan du forklare forskjellen mellom inflasjon og deflasjon?"
"Hvordan fungerer aksjemarkedet, og hvorfor er det viktig for økonomien?"

Kulturforståelse: Lær om ulike kulturer og deres tradisjoner og verdier.

Ledetekster til eleven:
"Hvilke tradisjoner og verdier er sentrale i japansk kultur?"
"Hvordan påvirker kulturelle forskjeller kommunikasjon og samarbeid mellom mennesker fra ulike land?"
"Kan du forklare hva som kjennetegner mattradisjonene i India, og hvilken rolle religion spiller i dem?"


ENGELSK
Oversettelse: Få hjelp med å oversette tekster fra norsk til engelsk og omvendt.

Ledetekster til eleven:
"Kan du oversette denne setningen til engelsk: 'Jeg liker å spise epler om høsten.'?"
"Hvordan sier man 'The weather is nice today' på norsk?"
"Kan du hjelpe meg med å oversette dette avsnittet fra en norsk artikkel til engelsk?"

Grammatikk: Lær og øv på engelsk grammatikk med ChatGPT.

Ledetekster til eleven:
"Hva er forskjellen mellom 'have' og 'has' i engelsk grammatikk?"
"Kan du forklare hvordan man danner spørsmål på engelsk?"
"Hvordan bruker man preposisjonene 'in', 'on' og 'at' i engelsk?"

Vokabular: Få hjelp med å forstå og bruke nye engelske ord og uttrykk.

Ledetekster til eleven:
"Hva betyr ordet 'ambitious' på norsk, og kan du gi meg et eksempel på hvordan man bruker det i en setning?"
"Hvilke synonymer kan jeg bruke i stedet for ordet 'happy'?"
"Hvordan kan jeg forklare konseptet 'bærekraftig utvikling' på engelsk?"

Lytte- og leseforståelse: Be om hjelp med å forstå og tolke engelske tekster og lydklipp.

Ledetekster til eleven:
"Jeg har problemer med å forstå denne engelske teksten. Kan du hjelpe meg med å tolke hovedpoengene? (lim inn tekst)"
"Hva er hensikten med denne engelskspråklige talen, og hva er de viktigste argumentene som blir presentert? (lim inn tekst)"
"Kan du forklare budskapet i denne engelske sangen og analysere noen av tekstlinjene? (lim inn tekst)"

Muntlig kommunikasjon: Øv på engelsk samtale ved å snakke med ChatGPT.

Ledetekster til eleven:
"Hvordan kan jeg starte en samtale på engelsk med en person jeg nettopp har møtt?"
"Kan du gi meg noen tips for å forbedre min engelske uttale?"
"Hvordan kan jeg uttrykke min mening om et tema på en høflig og respektfull måte på engelsk?"


MATEMATIKK
Grunnleggende regneoperasjoner: Få hjelp med addisjon, subtraksjon, multiplikasjon og divisjon.

Ledetekster til eleven:
"Hvordan løser jeg denne addisjonsoppgaven: 457 + 689?"
"Kan du hjelpe meg med å løse denne subtraksjonsoppgaven: 1234 - 567?"
"Hvordan multipliserer jeg 25 med 36?"
"Hva blir resultatet når jeg deler 144 med 12?"

Algebra: Lær og øv på algebraiske konsepter og løsning av ligninger.

Ledetekster til eleven:
"Hvordan løser jeg denne ligningen: 3x - 7 = 20?"
"Kan du forklare hvordan man faktoriserer et polynom?"
"Hva er forskjellen mellom en lineær og en kvadratisk funksjon?"

Geometri: Få hjelp med geometriske former, målinger og beregninger.

Ledetekster til eleven:
"Hvordan beregner jeg arealet av en trekant?"
"Kan du forklare Pythagoras' læresetning og hvordan den brukes i geometri?"
"Hva er volumet av en sylinder med radius 4 cm og høyde 10 cm?"

Statistikk og sannsynlighet: Lær om statistiske begreper og beregning av sannsynlighet.

Ledetekster til eleven:
"Hvordan beregner jeg gjennomsnittet og medianen av et datasett?"
"Kan du forklare hva standardavvik er og hvordan det beregnes?"
"Hvordan beregner jeg sannsynligheten for å få en sekser når jeg kaster en terning?"

Problemløsning: Be om hjelp med å forstå og løse matematiske problemer.

Ledetekster til eleven:
"Jeg har problemer med å forstå denne matematiske oppgaven (lim inn oppgave). Kan du hjelpe meg med å finne en løsningsstrategi?"
"Hvordan kan jeg løse et problem der jeg må finne hastigheten til et objekt som beveger seg med konstant akselerasjon? (lim inn eksempel)"
"Kan du hjelpe meg med å løse dette problemet som involverer å dele pizzaer mellom venner og beregne hvor mye hver person får?"

KRLE
Religionshistorie: Lær om ulike religioners historie og grunnleggere.

Ledetekster til eleven:
"Hvem var grunnleggeren av buddhismen, og hva er de grunnleggende læresetningene i denne religionen?"
"Kan du forklare hvordan jødedom, kristendom og islam er relatert til hverandre?"
"Hva er noen av de viktigste hendelsene i hinduismens historie?"

Etikk: Diskuter etiske dilemmaer og utforsk ulike etiske teorier.

Ledetekster til eleven:
"Hva er forskjellen mellom utilitarisme og deontologisk etikk?"
"Kan du forklare begrepet 'dydsetikk' og hvordan det skiller seg fra andre etiske teorier?"
"Hvordan kan man bruke etikk for å løse dilemmaet om å hjelpe én person i nød versus mange?"

Livssyn: Lær om ulike livssyn og filosofiske retninger.

Ledetekster til eleven:
"Hva er humanisme, og hvordan påvirker det menneskers verdier og handlinger?"
"Kan du forklare forskjellen mellom en teistisk og en ateistisk livssyn?"
"Hva er eksistensialisme, og hvilke filosofer er mest kjent for denne filosofiske retningen?"

Religiøse skrifter: Få hjelp med å forstå og tolke religiøse tekster.

Ledetekster til eleven:
"Hvordan kan man tolke historien om Adam og Eva i både jødedom, kristendom og islam?"
"Hva er noen av de viktigste læresetningene i Bhagavadgita?"
"Kan du forklare betydningen av surahene i Koranen og hvordan de er ordnet?"

Kulturelle og religiøse høytider: Lær om høytider og tradisjoner knyttet til ulike religioner og kulturer.

Ledetekster til eleven:
"Hvordan feires påske i kristendommen, og hva er den religiøse betydningen av denne høytiden?"
"Hva er bakgrunnen for feiringen av Diwali i hinduismen?"
"Kan du forklare hva som skjer under ramadan og hvorfor denne måneden er så viktig for muslimer?"

NATURFAG
Biologi: Lær om levende organismer, økosystemer og gener.

Ledetekster til eleven:
"Hvordan fungerer fotosyntese, og hvorfor er det viktig for planter og økosystemer?"
"Kan du forklare forskjellen mellom DNA og RNA?"
"Hva er hovedgruppene av levende organismer, og hvordan er de relatert til hverandre?"

Kjemi: Få hjelp med kjemiske formler, reaksjoner og stoffegenskaper.

Ledetekster til eleven:
"Hvordan balanserer jeg denne kjemiske ligningen: H2 + O2 → H2O?"
"Kan du forklare hva en syre og en base er og hvordan de reagerer med hverandre?"
"Hva er forskjellen mellom en endoterm og en eksoterm reaksjon?"

Fysikk: Utforsk fysiske lover, krefter og energi.

Ledetekster til eleven:
"Hva er Newtons tre lover for bevegelse, og hvordan brukes de i fysikk?"
"Kan du forklare begrepet potensiell og kinetisk energi?"
"Hva er bølgelengde og frekvens, og hvordan er de relatert til lys og lyd?"

Geologi: Lær om jordens struktur, bergarter, mineraler og prosesser som former landskapet.

Ledetekster til eleven:
"Hvordan dannes vulkaner, og hva er de forskjellige typene av vulkanutbrudd?"
"Kan du forklare forskjellen mellom sedimentære, metamorfe og magmatiske bergarter?"
"Hvordan påvirker jordskjelv og platetektonikk jordens overflate og landskap?"

Astronomi: Utforsk verdensrommet, stjerner, planeter og andre himmellegemer.

Ledetekster til eleven:
"Hvordan dannes stjerner, og hva skjer når de dør?"
"Kan du forklare hvordan solsystemet vårt er strukturert og hvilke objekter det inneholder?"
"Hva er svarte hull, og hvordan påvirker de rom og tid rundt dem?"

Jeg håper disse tipsene inspirerer deg til å utforske mulighetene som kunstig intelligens og ChatGPT gir. Så håper jeg at andelen "bruker ChatGPT i undervisningen" øker.

Plansjene under er laget av Barbara Anna Zielonka (@bar_zie) fra Nannestad vgs og OsloMet.




Illustrasjon: Illustrasjonen øverst er generert av DALL-E 2

2 kommentarer:

  1. Dette ser veldig spennende ut! Men hvordan er regelverket på at elever lager brukerkonto for å bruke chatGPT i skolen? Vi har begrensninger på hva vi kan bruke, og elevene kan neppe registrere seg med skolens epost-konto, fordi den ikke tillater e-post fra personer og sider utenfor kommunen.

    SvarSlett
  2. Randabergskolen har noe veldig bra på gang: En egen AI-side for lærere og elever - https://ai.randabergskolen.no/ - det er et godt eksempel på hvordan man kan bruke kunstig intelligens i skolen. Anbefaler å ta en tur innom! Så ryddig kan man faktisk ta ansvar, gjøre ting helt riktig - og få på plass en løsning for at elever og ansatte i skolen kan ta i bruk kunstig intelligens. Jeg håper flere skoler og kommuner følger det gode eksempelet.

    SvarSlett

Dansk ekspertgruppe klar med anbefalinger for bruk av ChatGPT ved prøver

Denne uka offentliggjorde en dansk ekspertgruppe anbefalinger ved bruk av ChatGPT i skolen. Av Martin Johannessen Ekspertgruppen for ChatGPT...