søndag 16. april 2023

Kan skolen utjevne sosiale forskjeller?



Sosial ulikhet mellom rike og fattige familier er en seiglivet utfordring som fortsetter å dukke opp generasjon etter generasjon. Her tar jeg en titt på hvordan pengesekken og kulturell kapital spiller inn i denne prosessen, og hvordan utdanningssystemet vårt kanskje ikke hjelper så mye som vi skulle ønske.


Denne videoen fra Khan Academy diskuterer sosial ulikhet og hvordan den reproduseres over generasjoner. Den forklarer konseptet med sosial reproduksjon, økonomisk kapital, sosial kapital, kulturell kapital og hvordan utdanningssystemet kan forsterke klasseskiller. Det er det motsatte av hva vil vil oppnå.


Det er stor sosial ulikhet mellom rike familier og fattige familier. Denne ulikheten har en tendens til å reprodusere seg over generasjoner i en prosess kalt "sosial reproduksjon". Personer som har rike foreldre, har en tendens til å ende opp som velstående selv, mens personer som hadde fattigere foreldre, ofte ender opp som fattige.

Økonomisk kapital kan brukes til å skaffe sosial kapital ved å bygge pålitelige og nyttige nettverk av forbindelser. Økonomisk kapital kan også eksponere enkeltpersoner for kulturelle opplevelser som ikke er tilgjengelige for de uten det.

Kulturell kapital refererer til kunnskap om høykultur, som klassisk musikk eller kunst. Å ha kulturelle gjenstander i hjemmet eller å vite om dem, kan også anses som kulturell kapital. Både økonomisk og kulturell kapital kan sette fart på prosessen med sosial reproduksjon.

Utdanningssystemet verdsetter kanskje ikke kulturen og sosiale nettverk hos den mindre privilegerte befolkningen like mye som de fra velstående bakgrunner? Utdanningssystemet vårt kan dermed forsterke denne sosiale lagdelingen ved å verdsette den kulturelle og sosiale kapitalen til mer privilegerte elever over dem fra mindre fordelaktige bakgrunner. Som et resultat er barn fra velstående familier mer sannsynlige å bli velstående selv, mens barn fra fattigere familier har større sannsynlighet for å forbli fattige sammenlignet med sine mer priviligerte jevnaldrende.

Sosial ulikhet mellom rike og fattige familier fortsetter å reprodusere seg gjennom generasjoner på grunn av ulikheter i økonomisk, sosial og kulturell kapital. Utdanningssystemet kan utilsiktet forsterke denne ulikheten ved å verdsette kapitalen til mer privilegerte elever over dem fra mindre fordelaktige bakgrunner. For å skape en mer rettferdig og inkluderende fremtid, er det viktig å adressere disse ulikhetene og jobbe for å sikre at alle barn har like muligheter til å nå sitt fulle potensial, uavhengig av deres sosiale bakgrunn.

Les også:

Når klasseposisjoner går i arv (Sosiologen)
- Alle sentrale sosiologiske teorier om klasse og sosial mobilitet peker på sosial bakgrunn som avgjørende for hvilken klasseposisjon folk oppnår. Vår nyeste studie tyder på at alle sammen kanskje kan ta feil.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Dansk ekspertgruppe klar med anbefalinger for bruk av ChatGPT ved prøver

Denne uka offentliggjorde en dansk ekspertgruppe anbefalinger ved bruk av ChatGPT i skolen. Av Martin Johannessen Ekspertgruppen for ChatGPT...