Denne videoen fra Khan Academy diskuterer sosial ulikhet og hvordan den reproduseres over generasjoner. Den forklarer konseptet med sosial reproduksjon, økonomisk kapital, sosial kapital, kulturell kapital og hvordan utdanningssystemet kan forsterke klasseskiller. Det er det motsatte av hva vil vil oppnå.
Økonomisk kapital kan brukes til å skaffe sosial kapital ved å bygge pålitelige og nyttige nettverk av forbindelser. Økonomisk kapital kan også eksponere enkeltpersoner for kulturelle opplevelser som ikke er tilgjengelige for de uten det.
Kulturell kapital refererer til kunnskap om høykultur, som klassisk musikk eller kunst. Å ha kulturelle gjenstander i hjemmet eller å vite om dem, kan også anses som kulturell kapital. Både økonomisk og kulturell kapital kan sette fart på prosessen med sosial reproduksjon.
Utdanningssystemet verdsetter kanskje ikke kulturen og sosiale nettverk hos den mindre privilegerte befolkningen like mye som de fra velstående bakgrunner? Utdanningssystemet vårt kan dermed forsterke denne sosiale lagdelingen ved å verdsette den kulturelle og sosiale kapitalen til mer privilegerte elever over dem fra mindre fordelaktige bakgrunner. Som et resultat er barn fra velstående familier mer sannsynlige å bli velstående selv, mens barn fra fattigere familier har større sannsynlighet for å forbli fattige sammenlignet med sine mer priviligerte jevnaldrende.
Les også:
- Alle sentrale sosiologiske teorier om klasse og sosial mobilitet peker på sosial bakgrunn som avgjørende for hvilken klasseposisjon folk oppnår. Vår nyeste studie tyder på at alle sammen kanskje kan ta feil.
Bilde: Pixabay/geralt
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar