lørdag 1. april 2023

Boktips: AI for Educators av Matt Miller


 
Boka "AI for Educators" av Matt Miller gir praktiske tips og løsninger på hvordan lærere kan bruke kunstig intelligens og teknologi som ChatGPT i klasserommet. Miller understreker at lærere også må være nysgjerrige og villige til å prøve og feile. I boka får du 30 konkrete måter kunstig intelligens kan støtte undervisning og læring på.

Av Martin Johannessen (tekst og foto)

Budskapet til Matt Miller i boka AI for Educators er at kunstig intelligens (KI) både vil hjelpe oss med å undervise, og hjelpe elevene med å lære. Boka gir oss en lettlest og praktisk tilnærming til KI-verktøy og teknologi som kan brukes i klasserommet. Matt Miller er en entusiastisk og erfaren lærer og foredragsholder, og dessuten en dyktig formidler.

Matt Miller skrev boka Ditch That Textbook som jeg leste da den kom ut i 2015. Altså for åtte år siden (det er lenge i den digitale tidsalderen). Han har vært en inspirasjonskilde for mange lærere gjennom årene, også for meg. Jeg har fulgt ham siden jeg leste boka, både som abonnent på nyhetsbrevene, men særlig på nettsiden med samme navn der han raust deler praktiske løsninger som kan brukes i klasserommet umiddelbart.

Miller har skrevet seks bøker og er nå aktuell med boka AI for Educators (2023). Kunstig intelligens kommer til å forandre skole og utdanningen, men akkurat hvordan er for tidlig å si. Vi vet heller ikke hvilket omfang endringen vil skje. Men det vil skje på en eller annen måte og er allerede i gang. Ukentlig lanseres det en rekke nye KI-baserte tjenester og verktøy. Mange av disse er integrert i verktøy vi allerede bruker.

Boka er en veiledning for skolefolk, der kunstig intelligens blir sett med lærerbriller. Boka forsøker også å tegne et bilde av hvordan fremtiden kan se ut når elevene slutter på skolen og går ut i arbeidslivet.

- Elevene våre trenger ikke lærere som kan spå perfekt om framtiden for å hjelpe dem med å lykkes. De trenger lærere som er nysgjerrige, åpne for nye ideer, og villige til å prøve og feile i sin egen undervisning, slik at de kan lære og forbedre seg over tid, skriver han i siste kapittel (s. 115).

Det er et godt poeng, og vil hjelpe lærere med å forberede elevene på en fremtid der kunstig intelligens vil spille en stadig større rolle.

Det er viktig at lærere tar i bruk KI-verktøy og teknologi for å gi elevene den nødvendige kunnskapen og ferdighetene som kreves i en verden med økende bruk av kunstig intelligens. Ved å gjøre dette hjelper vi elevene med å utvikle kritisk tenkning og teknologisk kompetanse som vil være avgjørende for deres fremtidige arbeidsliv.

Som lærere er det vår oppgave å sørge for at elevene er godt rustet til å takle utfordringene og mulighetene som følger med utviklingen av kunstig intelligens, og gi dem muligheter til å eksperimentere og lære ved hjelp av KI-verktøy i klasserommet.

Boka har en egen nettside med mange ressurser: Discover AI for Educators

Bokas åtte kapitler tar for seg ulike temaer knyttet til KI i utdanningen, fra å forstå hva KI er og hva det betyr for lærere og elever. Boka gir deg dessuten 30 måter KI kan støtte undervisning og læring på, og hvordan man kan forberede elevene på et arbeidsliv der KI er integrert.

Matt Miller drøfter også temaer som juks og plagiat, og hvordan man kan opptre ansvarlig og dermed unngå å skape det han kaller dystopiske scenarioer. 

Kapittel 1: Velkommen til KI-revolusjonen
Dette kapittelet gir en introduksjon til hva KI er og hva det betyr for utdanning. Miller forklarer også hva som er unikt med ChatGPT og hvordan denne teknologien kan brukes i skolen.

Kapittel 2: Å forestille seg det KI-integrerte klasserommet
Dette kapittelet gir en oversikt over hvordan KI vil ha en reell påvirkning på utdanning og hvordan dette kan brukes i klasserommet. Han tar også for seg noen av de umiddelbare fordelene ved å bruke KI i undervisningen.

Kapittel 3: Tilpasse seg en verden med KI
I dette kapittelet leser du om hvordan lærere kan tilpasse seg en verden med KI. Det fokuseres på noen kjappe endringer som lærere kan gjøre nå for å tilpasse seg teknologien.

Kapittel 4: 30 måter KI kan støtte undervisning og læring
Dette kapittelet gir 30 konkrete eksempler på hvordan lærere kan bruke KI til å støtte undervisning og læring. Eksemplene spenner fra å bruke KI til å analysere elevdata og elevarbeider til å tilby personlig tilpasset undervisning.

Kapittel 5: Hva er juks og plagiat nå?
Dette kapittelet tar for seg hva juks og plagiat betyr i en verden med KI og gir noen nye måter å se på problemet på. Det diskuteres også hvordan lærere kan forebygge juks og plagiat (er det egentlig plagiat hvis en maskin har skrevet teksten og ikke et menneske?)

Kapittel 6: Å handle ansvarlig i en KI-integrert verden
I dette kapittelet diskuteres det hvordan lærere og elever kan opptre ansvarlig i en verden som er integrert med KI. Det fokuseres på noen av de etiske spørsmålene som KI reiser, og hvordan man kan unngå å skape dystopiske scenarioer.

Kapittel 7: Å forberede studenter på en KI-integrert verden
Her tar Miller for seg hvordan lærere kan forberede elevene på en verden som er integrert med KI. Han diskuterer hvordan man kan utvikle elevenes ferdigheter til å arbeide med KI og hvordan man kan lære dem å tenke kritisk om teknologi.

Kapittel 8: Å ta modige skritt mot fremtiden
I dette kapittelet diskuteres det hvordan man kan ta modige skritt mot en fremtid med KI i utdanningen. Han kommer med noen konkrete ideer og strategier for hvordan man kan bruke KI på en ansvarlig og effektiv måte, og hvordan man kan utvikle en teknologisk bevisst kultur på skolen.

Les også:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Dansk ekspertgruppe klar med anbefalinger for bruk av ChatGPT ved prøver

Denne uka offentliggjorde en dansk ekspertgruppe anbefalinger ved bruk av ChatGPT i skolen. Av Martin Johannessen Ekspertgruppen for ChatGPT...