Kunstig intelligens (KI) er mer enn en tanke, det er en realitet som angår skolen i høy grad. Skoleledere kan skape fantastiske muligheter for seg selv, lærerne og elevene. De kan skape et læringsmiljø som er engasjerende, levende og tilpasningsdyktig.
Men det går ikke av seg selv. Vi trenger mot og nytenkning for å ta imot disse nye teknologiene og endringene de medfører. Og vi trenger en plan. Innovasjon kommer ikke av seg selv. Men med en plan og strategi kan en god skoleleder hjelpe lærerne og elevene med å utvikle ferdighetene og kunnskapen de trenger for å lykkes i den revolusjonen som kunstig intelligens er.
Alle skoler må forberede ansatte og elever på en digital hverdag der KI og GPT-teknologier integreres i stadig flere verktøy. Over 100 nye KI-verktøy lanseres hver uke. Det er umulig å ha oversikt over alt sammen. Men det er heller ikke nødvendig. Det som er nødvendig er at du holder deg oppdatert på de KI-verktøyene skolen din bruker.
Men det går ikke av seg selv. Vi trenger mot og nytenkning for å ta imot disse nye teknologiene og endringene de medfører. Og vi trenger en plan. Innovasjon kommer ikke av seg selv. Men med en plan og strategi kan en god skoleleder hjelpe lærerne og elevene med å utvikle ferdighetene og kunnskapen de trenger for å lykkes i den revolusjonen som kunstig intelligens er.
Alle må forberede seg på en fremtid der KI ikke bare er et verktøy, men en integrert del av hverdagen.
Som skoleleder er det ikke nødvendigvis du som er eksperten, men du har ekspertene i kollegiet. Eller som Sam Altman, leder av OpenAI som står bak ChatGPT, sier i dette intervjuet: - Jeg er ikke så god på å skrive prompts, men jeg kjenner folk som er det.
Du har helt sikkert mye digital kompetanse i kollegiet og lærergruppa allerede. Disse burde få tid til å diskutere både utfordringer og nytteverdien av å ta i bruk KI-baserte verktøy på skolen.
Sett sammen et mangfoldige team på skolen som har ulike perspektiver, ferdigheter og erfaringer med å jobbe med KI-løsninger. Oppmuntre til åpen kommunikasjon og transparens for å bygge tillit i kollegiet. Lag tilsvarende team i kommunen der skole-teamene kan jobbe på tvers av skolene. Sett av tid slik at teamene kan jobbe.
En tilpasningsdyktig skoleleder vil holde seg oppdatert på utviklingen og være villig til å prøve ut nye verktøy og teknologier for å se hvordan de kan være til nytte for lærerne og elevene.
Når nye verktøy og teknologier tas i bruk, kan det hende at du må bruke andre strategier for å få mest mulig ut av verktøyene. På den måten kan du oppdage nye og bedre måter å undervise på som kommer elevene til gode.
Alle lærer av sine feil, også du. Tilpasningsdyktige skoleledere er villig til å lære av feilene sine og gjøre justeringer i tilnærmingen etter behov. I KI-verdenen, der ting endrer seg raskt, er dette spesielt viktig, ettersom det kan hjelpe deg og kollegene med å unngå å bli fastlåst i en bestemt måte å gjøre ting på og i stedet være åpne for nye muligheter som dukker opp.
Det er mye som er er morsomt, frustrerende og fantastisk med skolen. Kunstig intelligens er alt dette og mye mer.
Som skoleleder er det din oppgave å veilede lærerne og elevene gjennom den endringen som KI på skolen og i klasserommet innebærer.
Jeg tror at dersom du tar utgangspunkt i de følgende fem egenskapene, så vil du lykkes med å implementere bruk av KI-verktøy, som ChatGPT, på din skole: samarbeidsvillig, inkluderende, tilpasningsdyktig, etisk og lærevillig. Under forklarer jeg kort hva jeg mener.
Samarbeidsvillig
Samarbeid med andre skoler i kommunen, høyskoler, universiteter og andre utdanningsorganisasjoner (hvis du er så heldig å ha de i nærheten). Hensikten er å dele data, innsikt, ekspertise, erfaringer og ressurser. Dere kan for eksempel møtes på Teams en gang i uka.Sett sammen et mangfoldige team på skolen som har ulike perspektiver, ferdigheter og erfaringer med å jobbe med KI-løsninger. Oppmuntre til åpen kommunikasjon og transparens for å bygge tillit i kollegiet. Lag tilsvarende team i kommunen der skole-teamene kan jobbe på tvers av skolene. Sett av tid slik at teamene kan jobbe.
Ved å være samarbeidsvillige, kan skoleledere bygge et solid grunnlag i organisasjonen og sørge for at KI brukes effektivt, etisk og møter behovene til elever og ansatte.
Inkluderende
Det er viktig å forhindre en digital kløft på skolen din. Selv om alle har tilgang på teknologi, har ikke alle like gode digitale ferdigheter. I møte med KI er det derfor viktig at vi kan lære av hverandre.
To tips er for å komme i gang er kompetansepakka om kunstig intelligens fra Tenk.Faktisk og kurset fra lærer Barbara Anna Zielonka ved Nannestad vgs og OsloMet: Innføring i ChatGPT for lærere. Kurset koster 100 kroner.
Du kan også vurdere om skolen skal betale for et ChatGPT Plus-abonnement.
Tilpasningsdyktig
Det er kanskje opplagt at man må være tilpasningsdyktig for å tilpasse seg nye teknologier, men det er viktig å minne seg selv på dette en gang i blant. Det er lett å stivne i formen.
Som skoleleder er det flere måter å sørge for dette i kollegiet: sett av tid i fellestiden, la KI-team jobbe og presentere for kollegiet, lek med verktøyene - også med elevene, og hold deg oppdatert. Selv abonnerer jeg på The Rundown AI, et av de bedre nyhetsbrevene som handler om kunstig intelligens, for å ha en viss oversikt.
Når nye verktøy og teknologier tas i bruk, kan det hende at du må bruke andre strategier for å få mest mulig ut av verktøyene. På den måten kan du oppdage nye og bedre måter å undervise på som kommer elevene til gode.
Enten vi vil eller ei, har "alle" nå tilgang på veldig kraftige KI-verktøy. ChatGPT fikk over en million bruker i løpet av fem dager, og over 100 millioner i løpet av to måneder. Nå kan vi snakke med en maskin og den kommer med fornuftig respons på det vi ber om. Det byr på etiske utfordringer.
Skoleledere som prioriterer etikk bidrar til å sikre at praksis blir utformet på en rettferdig og likeverdig måte. Å være etisk i bruken av KI bidrar til å bygge tillit og troverdighet hos elever, foreldre og lærere. Det betyr også at du bruker KI på en pedagogisk og konstruktiv måte.
Hvis du viser at du er i gang med å lære deg noe nytt, er du samtidig en inspirasjon for kollegene dine. Livslang læring handler om å være åpen for nye ideer og villig til å lære av feil.
Lærevillig
De beste lederne slutter aldri å lære. Det er mye å følge med på når det gjelder utviklingen og bruken av KI-verktøy i skolen. Nyhetsbrevene fra The Rundown AI er allerede nevnt. Det er også smart å bli medlem av ChatGPT Norge - kunstig intelligens i undervisningen på Facebook og lytte til podcastene Pedagogisk intelligens og AI Breakfast Podcast. Delta i diskusjonen.
De beste lederne slutter aldri å lære. Det er mye å følge med på når det gjelder utviklingen og bruken av KI-verktøy i skolen. Nyhetsbrevene fra The Rundown AI er allerede nevnt. Det er også smart å bli medlem av ChatGPT Norge - kunstig intelligens i undervisningen på Facebook og lytte til podcastene Pedagogisk intelligens og AI Breakfast Podcast. Delta i diskusjonen.
Men du må også være nysgjerrige på emnet og søke kunnskap i artikler, kronikker og bøker. Selv leser jeg AI for Educators av amerikanske Matt Miller. Han skriver godt og pedagogisk om hvordan ChatGPT kan bli brukt på en positiv måte i klasserommet.
Selv om teknologi og kunstig intelligens kan være nyttige verktøy for skoleledere, lærere og elever, kan den aldri erstatte det som er essensen i klasserommet: læreren med hjerne, hjerte og menneskelighet, og evnen til å skape gode relasjoner.
Illustrasjon: Bildet er generert ved hjelp av DALL-E2
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar