søndag 26. mars 2023

Strategier for bruk av ChatGPT i klasserommet



Når du skal i gang med ChatGPT-teknologien i klasserommet lønner det seg å ha en strategi for hvordan du skal gå fram. Jeg kommer med noen forslag i dette innlegget.


Husk at ChatGPT ikke er magi. Selv om resultatene noen ganger er overraskende og forbløffende, så er det egentlig bare en maskin som gjør jobben sin. Diskusjonen bør derfor dreie seg om behovet for å bruke AI som et verktøy for å lære, ikke bare for å produsere innhold. Til det trenger vi noen strategier.

ChatGPT kan lage undervisningsopplegg, skriver taler og tekster, redigere og vurdere innhold og foreslå forbedringer, skrive epost, blogger og oversette fra mange språk. Du kan bruke den til å sammenfatte lange tekster, lage prøver og quiz, forenkle komplekse emner eller for å få nye ideer.
 Med andre ord kan den brukes til det meste innen tekstproduksjon.


1. Retningslinjer for ChatGPT og kunstig intelligens
Det finnes mange måter å formulere retningslinjer på som passer på din skole. Her er noen forslag til emner som du kan bruke som et utgangspunkt for egne formuleringer og retningslinjer:

  • Under hvilke omstendigheter er bruk av kunstig intelligens (KI) tillatt eller forbudt
  • Hvordan elever bør sitere eller kreditere ChatGPT og andre KI-verktøy
  • En påminnelse om at teknologien kan ha en tendens til å hallusinere (dvs. gi villedende data) og klare regler for elevenes ansvar for bruk av resultatene de får fra KI-verktøy
  • En oppfordring om å bruke KI på en etisk og ansvarlig måte

Retningslinjene trenger ikke å være utfyllende. Det viktige er at du og elevene dine er enige om hvordan dere skal bruke verktøyet i undervisningen. Her er et forslag som du gjerne kan ta i bruk eller endre som du ønsker:

"Jeg forventer at du bruker KI (for eksempel ChatGPT og bildegenereringsverktøy) i denne klassen. Faktisk vil noen oppgaver kreve det. Å lære å bruke KI er en ny ferdighet, og jeg skal veilede deg om hvordan du bruker dem.

Vær klar over begrensningene til ChatGPT, som inkluderer følgende:

Hvis du gir minimale eller enkle instruksjoner, vil du få resultater med lav kvalitet. Du må forbedre teksten du skriver for å få gode resultater. Dette krever arbeid.

Ikke stol på alt den sier. Hvis den gir deg et tall eller en faktaopplysning, anta at den kan være feil med mindre du enten vet svaret eller kan sjekke det med en annen kilde. Du vil være ansvarlig for eventuelle feil eller utelatelser som verktøyet gir. Det fungerer best for emner du selv har kunnskap om.

KI er et verktøy, men det er viktig å erkjenne at du bruker det. Vennligst inkluder et avsnitt på slutten av ethvert oppdrag/tekst/oppgave som er generert av KI, og forklar hva du brukte det til og hvilke instruksjoner du ga for å få resultatene. Å unnlate å gjøre det er i strid med retningslinjene for akademisk ærlighet.

Vær oppmerksom på når dette verktøyet er nyttig. Ikke bruk det hvis det ikke er egnet for den oppgaven du skal løse."

2. Et verktøy for å lære
Når du har noen gode retningslinjer på plass kan du bedre forberede elevene på en verden der kunstig intelligens er tilgjengelig i et mangfold av tjenester.

ChatGPT er ikke Google, og det er ikke Alexa eller Siri, men det er heller ikke et menneske du gir beskjeder til. Det er en maskin du programmerer med ord. Mer ekstrem enn en kalkulator, men fordelene er også mer ekstreme.

Selv om det er snakk om en samtalerobot fører du ikke egentlig en samtale. Du kommer med oppfordringer og skriver spørsmål, oppgaver og gir instruksjoner og maskinen svarer etter beste evne.

Jeg tror mange som bruker ChatGPT for å hjelpe til med skrivingen gjør det feil. Da tenker jeg ikke bare på at noen bruker den til å jukse på skoleoppgaver, prøver og innleveringer (ikke smart) eller fordi de ikke sjekker faktene som ChatGPT gir (det kan være oppspinn), men fordi de har feil forståelse av hvordan man skal bruke dette systemet.

Så da blir det naturlige spørsmålet: hvordan bruker jeg systemet på best måte?

Husk at du skal bruke ChatGPT som et verktøy for å lære, ikke for å produsere innhold (det blir ofte kjedelige greier). Du skal bli eksperten og KI er et verktøy for å hjelpe deg å skrive - bedre.

Hvis du skriver: skriv en tekst om digital dømmekraft, så er ikke det særlig kreativt og du vil få et uinteressant svar.

Da er det bedre å skrive: skriv en tekst om digital dømmekraft på syv avsnitt, bruk eksempler, skriv for et ungt publikum, bruk et variert språk. Prøve begge variantene selv for å se forskjellen.

Jeg har ikke funnet en god oversettelse av prompts foreløpig, men oppfordring (spørsmål, oppgaver, instruksjoner) fungerer ganske bra. Og når du skal jobbe med ChatGPT er det lurt å bruke forseggjorte og spesifikke oppfordringer. Ledetekst er også et mye brukt begrep i denne sammenheng (lede, vise, forklare).

3. ChatGPT kan bli lærerens beste venn
Jeg har tidligere skrevet om hvordan du kan bli god på prompts, altså det å skrive spørsmål, oppgaver og instruksjoner i ChatGPTHer er en oppsummering over hva som er viktig når du skal skrive ulike oppfordringer:

Klar og tydelig: Skriv klare og tydelige spørsmål, oppgaver og instruksjoner. Unngå unødvendige ord og kompliserte setninger. En tydelig oppfordring sørger for et bedre resultat. Hvis svarene du får ikke er nøyaktige nok, kan du prøve å være enda mer spesifikk.

Kort og enkelt: Jo kortere og enklere teksten din er, jo lettere vil det være for ChatGPT å forstå og generere svar. Men du kan også utdype og gi den mer omfattende oppgaver som krever en detaljert instruksjon.

Bruk nøkkelord: Inkluder nøkkelord som vil hjelpe ChatGPT å forstå hva du vil ha, for eksempel spesifikke fag, emner, begreper, tidsbruk, tverrfaglighet eller problemstillinger. Det kan være lurt å alliere seg med ordbøker. Det kan også være lurt å si hva den ikke skal gjøre.

Elevenes nysgjerrighet: Prøv å formulere spørsmål og oppgaver på en måte som stimulerer elevenes nysgjerrighet og utforskertrang når du er på jakt etter gode undervisningsopplegg. Engasjement + motivasjon = læring.

Kreativitet: Jo mer kreativ du er, jo mer kreative svar får du tilbake.

Unngå dobbelt betydning: Unngå spørsmål som kan tolkes på flere måter. Dette kan føre til forvirrende svar. Vær tydelig i hva du ønsker å få ut av oppfordringen din. Husk at mange ord og begreper kan bety forskjellige ting.

Fokus på viktige konsepter: Prøv å fokusere på de viktigste konseptene og ideene du ønsker at elevene skal lære. Dette kan hjelpe elevene med å holde sitt eget fokus og unngå distraksjoner. ChatGPT er også god på kjenne igjen intensjon, derfor er det lurt å leke med ulike tilnærminger.

Bruk spørreord: Bruk spørreord som hva, hvordan, hvorfor, hvem og hvor for å lage spørsmål som gir ChatGPT retning og fokus.

Pass på adjektivene: ChatGPT bruker ofte litt konstruerte adjektiver. Derfor er det lurt å gå gjennom disse og skifte de ut der det er hensiktsmessig.

Mange typer spørsmålstyper: Bruk en variasjon av oppfordringer: for eksempel multiple choice, korte svar, lange svar, presiseringer, fagartikkel eller faktatekst. Prøv med ulik ordlyd og se hva som fungerer best. Dette kan hjelpe deg med å utvikle ulike ferdigheter og øke din egen forståelse av emnet. Husk at ChatGPT bare svarer på det du spør om.

Teste og justere: Å teste og justere teksten din er viktig for få de beste resultatene. Prøv å teste oppgavene selv før du gir den til elevene. Dette kan hjelpe deg med å identifisere eventuelle feil eller uklarheter og gjøre justeringer. Husk også at ChatGPT gir ulike svar på samme spørsmål.

Alternative ord: Hvis du får uventede svar eller ingen svar, kan du prøve å bruke alternative ord, synonymer, adjektiver, verb eller setninger for å få bedre resultater. Igjen: det er lurt å alliere seg med ordbøker.

Finjustering: Ta deg tid til å finjustere teksten din, det kan føre til bedre resultater. 
Justér og prøv igjen for å se om resultatene blir bedre.

Evaluering: Les gjennom svarene du får og se om de er relevante og nyttige nok for deg. Hvis ikke, kan du justere spørsmålene dine og prøve igjen.

Snakk med en kollega: Be om tilbakemeldinger fra andre kolleger som bruker ChatGPT. De kan ha noen ideer og erfaringer til hvordan du kan forbedre tekstene dine.

Mestrer du dette kan ChatGPT bli din beste venn! Selv om du sitter midt i tidsklemma, er det alltid viktig å bruke tid og være så presis som mulig. Når du er presis kan du forhindre misforståelser som kan føre til problemer senere. Når bruker tid rekker du å fordype deg. Det er ikke noe lurt å være så effektiv som mulig.

Australske Tom Barrett har utviklet et annet nyttig rammeverk for dette som han kaller CREATE:

C: Clarity
Definér klart oppgaven eller hensikten med oppgaven din, inkludert spesifikke opplysninger om hva du vil oppnå.

R: Relevant
Gi relevante detaljer, inkludert spesifikke nøkkelord og fakta, "stemning", målgruppe, format og struktur.

E: Examples
Bruk eksempler i oppgaven for å gi kontekst og retning for teksten du er ute etter.

A: Avoid ambiguity
Fokuser på nøkkelinformasjonen og slett unødvendige detaljer (sjekk adjektivene)

T: Tinker
Test og finjuster oppgaven med flere repetisjoner og forslag. Sjekk ut ulike formuleringer for å oppnå de beste resultatene.

E: Evaluate
Evaluér hele tiden resultatet du får og juster oppfordringen/spørsmålet/oppgaven/instruksjonen etter behov for å forbedre kvaliteten.

4. I vårt klasserom er det lov til å prompte
Når det gjelder elevenes muligheter til å lære med KI er det mange muligheter: De kan be om tilbakemeldinger på språk eller få forslag til bruk av fagbegreper de kunne tatt med i teksten. De kan få tilbakemelding på struktur, grammatikk og språk. De kan be om vurdering på teksten, om teksten er god eller hvilke forbedringer som må til.

Illustrasjon: Anne Katrine Westbye - chatgpt_i_klasserommet


Akkurat som alle klasserom er 1:1-klasserom, der alle elevene har eget nettbrett eller pc, vil alle klasserom også være KI-klasserom. De er det faktisk allerede nå. 

Og akkurat som ChatGPT kan bli lærerens beste venn, kan den bli den en god hjelper for elevene.

Vi må lære elevene å bruke denne teknologien på riktig måte ved å jobbe sammen med KI-modeller for å skape meningsfulle og interessante tekster. Dette vil hjelpe elevene med å lykkes videre i utdanningen og bli bedre forberedt på fremtiden. Disse verktøyene er allerede en del av arbeidslivet. Kunstig intelligens kommer ikke til å forsvinne i fremtiden.

Det er ikke dermed sagt at det er enkelt å integrere KI i undervisningen. Det krever både tid og engasjement fra vår side.

Å produsere meningsfylt og innsiktsfullt innhold gjennom KI er ikke nødvendigvis lett; det krever fagkunnskap og dyktighet og trening.

Vis elevene disse strategiene for å skrive med ChatGPT; å be elevene om å kreditere KI-verktøy de har brukt og hvilke instruksjoner de brukte til i skrivingen, vil lære dem hvordan de bruker verktøyet riktig.

Jo mer du bruker ChatGPT i klasserommet, jo høyere vil forventningene dine bli til hva elevene skal oppnå. Tiden du sparer på å bruke ChatGPT kan du bruke til fordypning i emnene dere holder på med.

Hvis vi er villige til å tenke kreativt og utforske nye tilnærminger, kan KI være med på å skape en helt ny måte å lære på. For eksempel ved å la elevene undervise eller redigere hverandres arbeid (kameratvurdering). La elevene holde miniforedrag for klassen. Be elevene identifisere hva ChatGPT gjør riktig og hva den gjør galt. Dette er en enkel måte å få elevene til å dukke dypere ned i materien og beskrive nyanser de ikke var klar over på forhånd.

5. Læring uten juks
Det er åpenbart mange bekymringer knyttet til kunstig intelligens i klasserommet, Men å kun fokusere på problemene distraherer oss fra mulighetene verktøyene kan gi – inkludert å hjelpe oss å undervise på nye måter. Og det begynner med at vi skolefolk lærer oss hvordan vi kan bruke det slik at vi kan lære elevene å bruke det.

Den beste måten å få elevene til å bruke ChatGPT til noe annet enn juks, er nemlig å lære dem hvordan den kan brukes til læring. Her er tre eksempler: prosjektarbeid, skrivehjelp og språklæring.

Prosjektarbeid: 
Elevene kan bruke ChatGPT til å hjelpe dem med prosjektarbeid og forskning. Når de har spørsmål om et emne, kan de spørre ChatGPT og få svar, forklaringer eller eksempler. Dette kan være nyttig for å finne inspirasjon, forstå vanskelige konsepter og utforske ulike perspektiver. Det er viktig at elevene lærer å stille gode spørsmål og kritisk vurdere svarene de får, samt å sjekke kilder og andre ressurser for å verifisere informasjonen.

Skrivehjelp: 
ChatGPT kan være en verdifull ressurs for elever som trenger hjelp med skriveoppgaver eller ønsker å utvikle kreativiteten. De kan bruke ChatGPT til å generere ideer, få forslag til hvordan de kan strukturere teksten, eller få hjelp med grammatikk og rettskriving. Ved å samarbeide med KI, kan elevene forbedre skriveferdigheter og utforske ulike stilarter og sjangre. Det er viktig at elevene bruker ChatGPT som et verktøy for å utvikle sine egne ideer, og ikke bare kopiere svar uten videre bearbeiding.

Språklæring: 
ChatGPT er et effektivt verktøy for å støtte språklæring og utvikle kommunikasjonsferdigheter. Elever kan bruke ChatGPT til å øve på fremmedspråk ved å skrive setninger og dialoger, og få tilbakemelding på bruken av grammatikk, vokabular og uttrykk. Dette kan motivere dem til å praktisere språket i en trygt miljø. Elever bør oppmuntres til å utforske forskjellige temaer og situasjoner for å få en mer omfattende forståelse av språket de lærer.


Jeg håper disse strategien er nyttige for deg og skolen din. Lykke til med kunstig intelligens og ChatGPT i klasserommet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

ChatGPT integrert i digitale lærebøker i Danmark

ChatGPT blir integrert i digitale lærebøker i Danmark.  Jeg tror det bare er snakk om tid før vi får tilsvarende læremidler her i landet. Av...