De som forsker på sånt sier at leken har mistet noe av sin posisjon til fordel for mer lærerstyrt aktivitet for førsteklassingene. Det er trist synes jeg, særlig for ungene. For de yngste elevene er leken nemlig fortsatt noe av det viktigste de kan holde på med. Heldigvis er det flere lærere som fortsatt har leken som en viktig ingrediens i skoledagen.
To av dem er småtrinnslærerne Gunn Anita Pålsrud og Lillian Distad Skansgård fra Fåvang skole i Innlandet. De har skapt drømmeklasserommet der lek og læring går hånd i hånd. De er ukens gjester i Rekk opp hånda.
Det å kunne lære gjennom lek er en effektiv og morsom måte å få barna engasjert i undervisningen på. Hos Gunn Anita og Lillian har alle fagene blitt en del av tverrfaglig årsplan. Det har gitt spennende resultater.
Ved å ha et klasserom som er tilpasset elevenes behov og læring, har de skapt et stimulerende og inspirerende læringsmiljø. Stasjonsundervisning gir også elevene mulighet til å arbeide i mindre grupper og få individuell oppfølging fra læreren. På Fåvang skole har førsteklassingene lekekrok, puter, telt og langbord i klasserommet.
Begynneropplæringen med lek på timeplanen krever en helhetlig tilnærming med fokus på tverrfaglighet, rommets utforming og stasjonsundervisning, grunnleggende ferdigheter og omvendt undervisning i klasserommet. Dette kan gi en solid utgangspunkt for elevenes videre utvikling og læring.
Foto: Magnus Andersen/Både Og
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar