Og nå er den nye multimodale versjonen tilgjengelig. Det betyr at den kan tolke både tekst og bilder, lyder og video. GPT-3 har 175 milliarder maskinlærings-parametre. Den nye versjonen har 1 000 000 000 000 000 000. Det er ufattelig mye!
I diskusjonen som har gått i månedene etter at ChatGPT ble lansert, har mange lagt stor vekt på hvordan man kan unngå juks i arbeidet med oppgaver og eksamener.
Professor i læring og digitalisering, Sten Ludvigsen ved Universitet i Oslo, ser dette som et for smalt fokus.
– Å hoppe rett til juksedebatten er en dårlig inngang til dette. I høyere utdanning er de viktige spørsmålene knyttet til hva som skal læres og hvordan dette kan skje i ulike fagområder. Vi bør starte med å tenke på denne teknologien som en partner i studentenes utvikling, sier han.
Jeg sier meg enig med Ludvigsen. I denne episoden av Rekk opp hånda undersøker jeg derfor hvordan ChatGPT egner seg til å lage gode undervisningsopplegg. (Spoiler alert: Den er ganske god!)
Her er de ulike undervisningsoppleggene som blir skapt i episoden:
Den første oppgaven gikk ut på å lage gode undervisningsopplegg i norskfaget og hva som var viktig å huske på. Her er resultatet:
Definer målet: Begynn med å definere hva du vil oppnå med undervisningsopplegget ditt. Hvilke ferdigheter eller kunnskaper vil du at elevene skal lære eller utvikle? Skriv ned målet ditt og hold deg til det mens du utvikler undervisningsopplegget.
Tenk på elevene: Husk å ta hensyn til elevenes alder, kunnskapsnivå og interesser når du lager undervisningsopplegget. Det bør være tilpasset deres behov og evner for å være effektivt.
Bruk varierte undervisningsmetoder: Bruk ulike metoder for å engasjere elevene og gi dem en variert læringsopplevelse. Du kan for eksempel bruke diskusjoner, rollespill, skriving, lytteøvelser, og lignende.
Velg relevant materiale: Velg materiale som er relevant for elevene og som vil hjelpe dem med å nå målet du har definert. Dette kan være tekster, lydfiler, videoer eller andre ressurser.
Skap en sammenhengende opplevelse: Sørg for at undervisningsopplegget ditt er sammenhengende og at det bygger på tidligere læring. Dette vil hjelpe elevene å forstå og huske det de lærer bedre.
Gi feedback og tilbakemeldinger: Gi elevene tilbakemelding underveis og etter undervisningsopplegget. Dette vil hjelpe dem å forstå hva de har lært og hva de må jobbe videre med.
Evaluere og justere: Evaluere undervisningsopplegget etter at det er gjennomført og juster det om nødvendig. Dette vil hjelpe deg å forbedre fremtidige undervisningsopplegg og tilpasse dem til elevenes behov.
Husk at det å lage et godt undervisningsopplegg er noe du gjør flere ganger, og det kan ta tid og erfaring å perfeksjonere det. Vær tålmodig og søk inspirasjon fra andre lærere og undervisningsressurser.
- Definer målet
- Tenk på elevene
- Bruk varierte undervisningsmetoder
- Velg relevant materiale
- Skap en sammenhengende opplevelse
- Gi feedback og tilbakemeldinger
- Evaluere og justere
Nå skal det bli spennende å se hva som skjer når jeg ber om et spesifikt opplegg. For eksempel: Kan du lage et undervisningsopplegg om grammatikk for 6. trinn?
Ja, jeg kan absolutt hjelpe deg med å lage et undervisningsopplegg om grammatikk for 6. trinn! Her er et eksempel på et undervisningsopplegg som fokuserer på substantiver, verb og adjektiver:
Mål: Elevene vil kunne identifisere substantiver, verb og adjektiver i en setning.
Tidsramme: 1 uke
Dag 1 - Introduksjon til substantiver, verb og adjektiver
Dag 2 - Substantiver
Dag 3 - Verb
Dag 4 - Adjektiver
Dag 5 - Oppsummering og vurdering
Dette undervisningsopplegget kan enkelt tilpasses til forskjellige læringsstrategier og vil hjelpe elevene å lære og forstå grammatikk på en praktisk og engasjerende måte.
Det morsomme (og imponerende) er at den gir ulike svar på samme spørsmål. Det er litt sånn den lærer. Her er det neste jeg fikk ved å be om et opplegg om grammatikk for 6. trinn - denne gangen et opplegg som varer i en skoletime.
Emne: Verbbøyning i presens og preteritum
Mål: Elevene vil kunne identifisere substantiver, verb og adjektiver i en setning.
Tidsramme: 1 uke
Dag 1 - Introduksjon til substantiver, verb og adjektiver
- Begynn med en kort gjennomgang av hva substantiver, verb og adjektiver er og hvordan de brukes i en setning.
- Gi elevene noen eksempler på hver kategori og be dem identifisere dem i setninger.
Dag 2 - Substantiver
- Gå dypere inn i substantiver ved å vise eksempler på forskjellige typer substantiver som navneord, egennavn, fellesnavn, og så videre.
- La elevene finne og skrive ned 10 substantiver i bøkene sine eller fra en valgt tekst.
Dag 3 - Verb
- Fortsett med verb og forklar hva forskjellige verbtyper som handling-, hjelpe-, og tidsverb er.
- Gi elevene en kort historie eller en setning som de må identifisere verbene i.
Dag 4 - Adjektiver
- Fokuser på adjektiver og forklar hvordan de brukes til å beskrive substantiver.
- Gi eksempler på adjektiver og be elevene finne og skrive ned 10 adjektiver i bøkene sine eller fra en valgt tekst.
Dag 5 - Oppsummering og vurdering
- Gi elevene en oppgave der de skal identifisere og skrive ned eksempler på substantiver, verb og adjektiver i en gitt tekst eller setning.
- Gi tilbakemelding til elevene og vurder deres forståelse av emnet.
Det morsomme (og imponerende) er at den gir ulike svar på samme spørsmål. Det er litt sånn den lærer. Her er det neste jeg fikk ved å be om et opplegg om grammatikk for 6. trinn - denne gangen et opplegg som varer i en skoletime.
Emne: Verbbøyning i presens og preteritum
Mål: Elevene skal kunne bøye regelrette verb riktig i presens og preteritum.
Tid: 1 skoletime
Introduksjon (5 minutter)
A. Presenter emnet for dagen og skriv opp målet på tavlen.
B. Forklar hva verb er og gi noen eksempler på regelrette verb.
C. Forklar forskjellen mellom presens og preteritum.
Læringsaktivitet (35 minutter)
A. Gjennomgå hvordan man bøyer regelrette verb i presens og preteritum. Vis eksempler på tavlen eller i et presentasjonsprogram.
B. Gi elevene en liste over regelrette verb og be dem om å bøye disse verbene riktig i presens og preteritum.
C. La elevene jobbe individuelt eller i par for å fullføre oppgaven, og gi dem tid til å spørre spørsmål eller søke hjelp hvis de trenger det.
D. Gå rundt i klasserommet og gi elevene tilbakemeldinger og hjelp underveis.
Avslutning (10 minutter)
A. Samle elevene og be dem om å dele noen av de verbene de har bøyd riktig.
B. Gjennomgå svarene og gi tilbakemeldinger.
C. Spør elevene om de har noen spørsmål eller om det er noe de trenger hjelp med.
D. Avslutt med en kort oppsummering av det som ble lært i dagens leksjon.
Hjemmearbeid (5 minutter)
Gi elevene noen regelrette verb og be dem om å bøye disse verbene riktig i presens og preteritum som hjemmearbeid.
Materialer:
Tavle eller presentasjonsprogram for å vise eksempler.
Liste over regelrette verb.
Papir og blyanter.
(Veldig gøy at papir og blyant nevnes som materialer.)
Vurdering:
Elevens evne til å bøye regelrette verb riktig i presens og preteritum vil bli vurdert i klassen og som en del av hjemmearbeidet.
Læreren vil gi elevene tilbakemelding på hva som ble gjort riktig og hva som må forbedres.
Justeringsmuligheter:
Hvis elevene har problemer med å bøye verbene riktig, kan læreren bruke mer tid på å gjennomgå reglene og gi flere eksempler.
Hvis elevene mestrer oppgaven raskt, kan læreren gi dem mer utfordrende oppgaver eller utvide oppgaven ved å legge til uregelrette verb.
I begge tilfellene får du fiks ferdige opplegg som du naturligvis tilpasser til din elevgruppe. Det kan kanskje virke uvant å planlegge på denne måten, men det er i alle fall tidsbesparende. Og du kan kjapt velge mellom ulike opplegg.
Du kan også be den om å forklare hva brøk er til en 9-åring, hvordan man bretter et papirfly, forklare kompliserte konsepter på en enklere måte eller be den svare høflig og saklig på en en epost fra en hissig forelder.
A. Gjennomgå hvordan man bøyer regelrette verb i presens og preteritum. Vis eksempler på tavlen eller i et presentasjonsprogram.
B. Gi elevene en liste over regelrette verb og be dem om å bøye disse verbene riktig i presens og preteritum.
C. La elevene jobbe individuelt eller i par for å fullføre oppgaven, og gi dem tid til å spørre spørsmål eller søke hjelp hvis de trenger det.
D. Gå rundt i klasserommet og gi elevene tilbakemeldinger og hjelp underveis.
Avslutning (10 minutter)
A. Samle elevene og be dem om å dele noen av de verbene de har bøyd riktig.
B. Gjennomgå svarene og gi tilbakemeldinger.
C. Spør elevene om de har noen spørsmål eller om det er noe de trenger hjelp med.
D. Avslutt med en kort oppsummering av det som ble lært i dagens leksjon.
Hjemmearbeid (5 minutter)
Gi elevene noen regelrette verb og be dem om å bøye disse verbene riktig i presens og preteritum som hjemmearbeid.
Materialer:
Tavle eller presentasjonsprogram for å vise eksempler.
Liste over regelrette verb.
Papir og blyanter.
(Veldig gøy at papir og blyant nevnes som materialer.)
Vurdering:
Elevens evne til å bøye regelrette verb riktig i presens og preteritum vil bli vurdert i klassen og som en del av hjemmearbeidet.
Læreren vil gi elevene tilbakemelding på hva som ble gjort riktig og hva som må forbedres.
Justeringsmuligheter:
Hvis elevene har problemer med å bøye verbene riktig, kan læreren bruke mer tid på å gjennomgå reglene og gi flere eksempler.
Hvis elevene mestrer oppgaven raskt, kan læreren gi dem mer utfordrende oppgaver eller utvide oppgaven ved å legge til uregelrette verb.
I begge tilfellene får du fiks ferdige opplegg som du naturligvis tilpasser til din elevgruppe. Det kan kanskje virke uvant å planlegge på denne måten, men det er i alle fall tidsbesparende. Og du kan kjapt velge mellom ulike opplegg.
Du kan også be den om å forklare hva brøk er til en 9-åring, hvordan man bretter et papirfly, forklare kompliserte konsepter på en enklere måte eller be den svare høflig og saklig på en en epost fra en hissig forelder.
Foto: Magnus Andersen/Både Og
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar