tirsdag 18. april 2023

Utfordringene med å lage retningslinjer for kunstig intelligens i utdanningen



Kunstig intelligens (KI) har endret måten vi lever og arbeider på, og utdanning er intet unntak. Skoler og kommuner står overfor utfordringer når de skal lage gode retningslinjer for bruk av denne teknologien i utdanningen. Her er noen av årsakene til at dette kan være vanskelig. Nederst i innlegget finner du forslag til retningslinjer.

Av Martin Johannessen og ChatGPT-4

Teknologisk utvikling og mangel på forståelse for dette kan være to årsaker. Kunstig intelligens utvikler seg raskt, og det kan være utfordrende å holde tritt med endringene. Skoler og kommuner som ikke har tilstrekkelig kompetanse om KI, kan ha problemer med å forstå konsekvensene av bruken, noe som gjør det vanskelig å lage gode retningslinjer. For å løse dette problemet må utdanningssektoren satse på å øke kompetansen om KI og teknologi generelt.

KI-systemer kan samle inn og analysere store mengder data om elever, noe som reiser bekymringer om personvern og etiske forhold. Skoler og kommuner må sørge for at retningslinjer tar hensyn til både lovverk og etiske normer. Dette krever grundig evaluering av KI-systemenes potensielle innvirkning på elevers privatliv og rettigheter, og utvikling av tiltak som beskytter deres informasjon og interesser.

Det er viktig å sikre at KI-systemer i utdanningen er utformet på en måte som fremmer mangfold og inkludering. For eksempel kan det være nødvendig å vurdere hvordan KI-verktøy kan tilpasses for å møte behovene til elever med ulik bakgrunn, ferdigheter og læringsevner. Dette krever et godt samarbeid mellom skoler, kommuner og utviklere for å utforme retningslinjer som fremmer en inkluderende læringsopplevelse for alle elever.

Det kan være vanskelig å måle effektiviteten og kvaliteten på KI-baserte undervisningsverktøy og metoder. Skoler og kommuner må lage retningslinjer som sikrer at KI-verktøyene evalueres jevnlig og at de holder høy kvalitet. Dette kan involvere å utvikle standardiserte metoder for å vurdere KI-verktøyenes pedagogiske effekt og deres innvirkning på elevers læring og trivsel.

- Ukritisk optimisme og uspesifikk pessimisme dominerer typisk dagens diskusjon om digital læring, skriver Natalia I. Kucirkova og Trond Ingebretsen i denne kronikken.

- Vi må forbi denne polariseringen, og i stedet sentralisere debatten rundt “evidens”. Det vil si vitenskapelig grunnlag for å beslutte hvilke teknologier vi bruker, i hvilken sammenheng og med hvilke barn. Vi må gå fra å lete etter skyldige (verken lærere, Edtech-bransjen, myndigheter eller forskere er alene ansvarlige for dårlig teknologibruk). La oss heller snakke om hvordan vi i fellesskap kan fikse et ødelagt økosystem. Da må vi løfte blikket, skriver de.

Det er ingen tvil om at KI har stort potensial for å forbedre utdanningen. Imidlertid er det viktig at skoler og kommuner utvikler gode retningslinjer som sikrer at KI-verktøyene brukes på en ansvarlig og inkluderende måte. Dette innebærer å investere i teknologisk kompetanse, ivareta personvern og etikk, fremme mangfold og inkludering, og sørge for kvalitetssikring og evaluering av KI-verktøy.

For å oppnå dette må skoler, kommuner og politikere samarbeide tett med KI-utviklere, lærere, elever og foreldre. Dialog og felles forståelse mellom disse aktørene er nøkkelen til å lage retningslinjer som ivaretar både pedagogiske og etiske hensyn.

I tillegg bør det legges vekt på kontinuerlig opplæring og profesjonell utvikling for lærere og skoleledere, slik at de kan holde tritt med den raske utviklingen innen KI og utdanningsteknologi. Dette vil også bidra til å skape en kultur av innovasjon og læring i utdanningssektoren, noe som vil være avgjørende for å utnytte KI-teknologiens fulle potensial.

Det er viktig å huske at KI ikke er en erstatning for menneskelig interaksjon og veiledning fra læreren i utdanningen. I stedet bør KI-verktøy brukes som en støtte for lærere, og som en måte å berike og individualisere læringsopplevelsen for elever. Gode retningslinjer vil bidra til å finne en balanse mellom KI-teknologi og menneskelig innsikt, slik at vi kan forme en fremtid for utdanningen som er både teknologisk avansert og menneskelig drevet.

Retningslinjer generert av ChatGPT-4
Min ledetekst: var Lag felles retningslinjer for bruk av AI chatbot og AI generelt i undervisning, for skoler og universiteter. Under finner du responsen. Hva ville du endret?

Felles retningslinjer for bruk av AI chatbot og AI generelt i undervisning for skoler og universiteter:

1. Formål og målsettinger
AI-teknologi skal brukes til å styrke og supplere tradisjonell undervisning, fremme engasjement og læring, og tilrettelegge for inkludering og tilpasning. Målet er å forbedre læringseffekten og støtte lærere og studenter i deres utdanningsreise.

2. Personvern og datasikkerhet
Skoler og universiteter må sørge for at AI-verktøy overholder nasjonale og internasjonale personvernlover, samt datasikkerhetsstandarder. Student- og lærerdata skal beskyttes, og samtykke skal innhentes før innsamling og behandling av personopplysninger.

3. Etisk bruk
AI-verktøy skal brukes på en etisk og ansvarlig måte. Det innebærer å unngå diskriminering, sikre like muligheter og respekt for personvernet. Algoritmer og beslutningsprosesser bør være gjennomsiktige og forklarbare.

4. Tilgjengelighet og inkludering
AI-verktøy skal være tilgjengelige for alle elever og studenter, uavhengig av deres bakgrunn, evner eller behov. Universell utforming og tilpasning skal være sentrale prinsipper for å sikre inkludering og tilrettelegging.

5. Kvalitet og effektivitet
Skoler og universiteter må velge AI-verktøy som er effektive, pålitelige og basert på forskning og beste praksis innen pedagogikk og teknologi. AI-verktøyene skal evalueres regelmessig for å sikre at de bidrar til bedre læring og støtter utdanningsmålene.

6. Kompetanse og opplæring
Lærere og ansatte skal gis opplæring og støtte i bruk av AI-verktøy. Det bør legges til rette for kontinuerlig kompetanseutvikling og erfaringsdeling mellom ansatte.

7. Samarbeid og partnerskap
Skoler og universiteter bør samarbeide med andre institusjoner, eksperter og AI-leverandører for å sikre tilgang til beste praksis, nyeste teknologi og kompetanse innen AI og pedagogikk.

8. Kritisk tenkning og digital dannelse
Elever og studenter skal lære om AI og chatbots som en del av deres digitale dannelse. De bør utvikle kritisk tenkning og forståelse av hvordan AI-teknologi fungerer, samt potensielle fordeler, utfordringer og etiske dilemmaer knyttet til bruken.

9. Student- og lærermedvirkning
Studenter og lærere skal involveres i beslutningsprosesser og evalueringer knyttet til innføring og bruk av AI-verktøy. Dette vil sikre at verktøyene er relevant og tilpasset deres behov og preferanser.

10. Kontinuerlig utvikling og forbedring
Skoler og universiteter bør forplikte seg til kontinuerlig utvikling og forbedring av AI-verktøy og -praksis i utdanningssektoren. Dette innebærer å holde seg oppdatert på ny forskning, teknologi og pedagogikk, samt å være villig til å tilpasse og endre strategier og verktøy ved behov.

11. Sikkerhet og nettvett
Skoler og universiteter må sikre at AI-verktøy og chatbots brukes på en sikker måte og i tråd med regler for nettvett. Dette inkluderer beskyttelse mot nettmobbing, trakassering og andre skadelige atferd, samt oppmuntring til konstruktiv kommunikasjon og samarbeid.

12. Ansvarliggjøring og tilsyn
Det bør opprettes systemer for ansvarliggjøring og tilsyn for å sikre at AI-verktøy og chatbots brukes på en etisk og effektiv måte. Dette kan innebære eksterne revisjoner, interne vurderinger og rapportering til relevante myndigheter.

13. Balanse mellom teknologi og menneskelig interaksjon
AI-verktøy og chatbots skal ikke erstatte menneskelig interaksjon og veiledning, men heller komplementere og styrke den. Det er viktig å opprettholde en balanse mellom teknologisk og menneskelig støtte for å sikre en helhetlig og effektiv læringserfaring.

14. Åpenhet og kommunikasjon
Skoler og universiteter skal være åpne og transparente om bruken av AI-verktøy og chatbots. Dette inkluderer kommunikasjon med studenter, lærere, foreldre og samfunnet om formålet, målsettingene, metodene og resultatene av AI-basert undervisning.

15. Bærekraft og miljøhensyn
Ved valg og bruk av AI-verktøy og chatbots bør skoler og universiteter ta hensyn til bærekraft og miljøpåvirkning, inkludert energiforbruk, ressursbruk og avfallshåndtering. Det er viktig å fremme en bærekraftig og miljøvennlig bruk av AI-teknologi i utdanningssektoren.

Les også:


ChatGPT for skoleledere

Bilde: Clipdrop

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Dansk ekspertgruppe klar med anbefalinger for bruk av ChatGPT ved prøver

Denne uka offentliggjorde en dansk ekspertgruppe anbefalinger ved bruk av ChatGPT i skolen. Av Martin Johannessen Ekspertgruppen for ChatGPT...