Av Martin Johannessen
Digitaliseringen har endret samfunnet og skolen vår på mange måter. Samtidig står vi nå overfor utfordringer og muligheter når det gjelder å integrere kunstig intelligens og digitale plattformer i skolehverdagen og arbeidslivet.
For å diskutere dette emnet får jeg besøk av professor i pedagogikk, Øystein Gilje ved Universitetet i Oslo, og Marie Olafsen, tidligere lærer og nå skolefaglig IKT-rådgiver i Asker kommune.
Læring i algoritmens tid er et prosjekt som tar for seg utfordringene og mulighetene som digitaliseringen skaper for skolesektoren. Hvordan vil prosjektet adressere disse utfordringene og mulighetene? Vil kunstig intelligens og digitale plattformer endre lærings- og undervisningsmetoder i skolen?
Skolene må forberede seg på å integrere disse teknologiene på en måte som fremmer læring, elevmedvirkning og tilpasset læring. Hvilke tiltak og ressurser må være på plass for å sikre at skoler og lærere er godt rustet til å møte de digitale utfordringene og mulighetene som ligger foran dem? Hvordan vil den nye strategien støtte skolene i denne prosessen?
Et viktig aspekt å ta hensyn til er personvern og datasikkerhet for elever og ansatte i skolen. Hvordan kan vi sikre et trygt og ansvarlig digitalt læringsmiljø? Hvilke retningslinjer og praksiser bør implementeres?
Det er mange meninger rundt bruken av kunstig intelligens i skolen. Noen ser på det som en spennende mulighet, mens andre roper på forbud. Men hva hjelper egentlig et forbud når teknologien allerede er en del av hverdagen vår?
Diskusjonen om bruk av ChatGPT i skolen er spesielt aktuell nå. Hvordan skal vi forholde oss til verktøy som gjør at elevene eller studentene kan levere svar på spørsmål uten å ha satt seg inn i saken og teoriene om den? La oss håpe at det blir en fruktbar diskusjon.
Å tro at kunstig intelligens ikke vil påvirke jobben din, virksomheten eller bransjen din er den største feilen du kan gjøre. Derfor er det viktig å finne en balanse mellom mennesker og maskiner, der vår egen intelligens blir bedre med hjelp av kunstig intelligens, i stedet for å bli erstattet av det.
Spørsmålet er ikke om vi skal bruke ChatGPT på skolene eller ikke, men heller hvordan vi kan bruke det trygt, effektivt og hensiktsmessig.
Foto: Magnus Andersen/Både Og
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar