Liv Cathrine Krogh er kjent for oss skolefolk fra bloggen Gammal sur lektor. Gjennom bloggen og kronikker er hun en tydelig stemme med sterke meninger i skoledebatten. Formålet er å tone flagg, sier ukens gjest i Rekk opp hånda.
Av Martin Johannessen
Det er en påstand jeg skriver under på. Nestleder i Norsk Bibliotekforening, Helene Voldner hevder det samme. Hun sier til Dagsavisen at alle bør lese nok til å holde lesingen ved like, og akkurat så mye at det gjør dem lykkelige, nysgjerrige, kreative og til dagdrømmere.
I denne episoden av Rekk opp hånda er det Krogh som velger tema. Vi snakker om lesing, litteratur, skolepolitikk og personlige erfaringer. Og litt om kunstig intelligens.
- Langlesing gir utholdenhet, kreativitet og kritisk tilnærming, sier hun. - Lesing er dybdelæring.
- Alt vi setter bort, blir vi dårligere til, sier Krogh. Det er kortversjonen av hva kunstig intelligens og verktøy som ChatGPT kan føre til, mener hun.
Hvorfor bruker skolepolitikerne skolepengene som investering i fond og ikke i klasserommet? Noen ganger virker det som om det å være skolepolitiker bare er et hvileskjær på den videre politiske klatrestigen. Det får du høre mer om i ukens episode.
Liv Cathrine Krogh har tidligere jobbet som litt av hvert, blant annet på Horten videregående skole sammen med broren min, Bjarne Johannessen. Hun har lang fartstid fra skolen, 13 år i vgs (2006-2007 og 2010-2022) og 4 år i grunnskole (1995-1998). Er lektor i norskdidaktikk, med hovedfag i litteraturvitenskap og har undervist i norsk, religion/etikk, samfunnskunnskap, historie og kommunikasjon/kultur.
Foto: Magnus Andersen/Både Og
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar