Fagfornyelsen i klasserommet: Forskere undersøker læreres perspektiver på den nye læreplanen og praksisendringer. Hvordan ser fagfornyelsen ut i klasserommet? Hva er læreres perspektiver på en praksisendring som den nye læreplanen medfører? Er læreplanen for diffus?
Den ferske rapporten Å observere fagfornyelsen i klasserommet ble overlevert Udir for noen uker siden. Forskere undersøker implementeringen av livsmestring, utforsking og digital kompetanse.
Lisbeth Brevik er engelskprofessor og leder prosjektet EDUCATE ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning på Universitetet i Oslo. Hun er gjest i ukens episode av Rekk opp hånda.
Målet til prosjektet er å finne ut hvordan livsmestring, utforsking og digital kompetanse løses i de sju fagene og hvordan lærere og skoleforskere kan utvikle et felles blikk og språk for å snakke om den nye praksisen.
- Vi ser et behov for å utvikle tre sett med "briller", eller forståelsesrammer, slik at lærere og forskere ser etter det samme når livsmestring, utforsking og digital kompetanse skal løses i fagene og i klasserommet, sier Lisbeth M. Brevik.
Les også:
Foto: Magnus Andersen/Både Og
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar