mandag 3. april 2023

Rekk opp hånda! ep. 269: Hvordan ser fagfornyelsen ut i klasserommet? Med Lisbeth M. Brevik



Fagfornyelsen i klasserommet: Forskere undersøker læreres perspektiver på den nye læreplanen og praksisendringer. Hvordan ser fagfornyelsen ut i klasserommet? Hva er læreres perspektiver på en praksisendring som den nye læreplanen medfører? Er læreplanen for diffus?


Den ferske rapporten Å observere fagfornyelsen i klasserommet ble overlevert Udir for noen uker siden. Forskere undersøker implementeringen av livsmestring, utforsking og digital kompetanse.

Lisbeth Brevik er engelskprofessor og leder prosjektet EDUCATE ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning på Universitetet i Oslo. Hun er gjest i ukens episode av Rekk opp hånda.

Rapporten bygger på 420 timer med videoopptak fra 108 klasserom og har som mål å kartlegge implementeringen av fagfornyelsen i undervisningen. Prosjektet tar sikte på å kartlegge og styrke den nye praksisen i skolehverdagen.

Målet til prosjektet er å finne ut hvordan livsmestring, utforsking og digital kompetanse løses i de sju fagene og hvordan lærere og skoleforskere kan utvikle et felles blikk og språk for å snakke om den nye praksisen.

- Vi ser et behov for å utvikle tre sett med "briller", eller forståelsesrammer, slik at lærere og forskere ser etter det samme når livsmestring, utforsking og digital kompetanse skal løses i fagene og i klasserommet, sier Lisbeth M. Brevik.


Les også:


Foto: Magnus Andersen/Både Og

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

God advent med KI-kalenderen

Her er en adventskalender som kombinerer skolefaglige temaer med oppgaver der språkmodeller som ChatGPT kan brukes. Hver oppgave tar ca. 15 ...