søndag 25. juni 2023

Rekk opp hånda! ep. 283: ChatGPT som pedagogisk verktøy


Er kunstig intelligens et nyttig verktøy eller en trussel mot menneskeheten? 
ChatGPT er gjest i denne episoden av Rekk opp hånda. Vi snakker om kunstig intelligens som pedagogisk verktøy i grunnskolen, og hvordan teknologien kan forbedre læringsprosessen - samtidig som vi må forholde oss til en rekke utfordringer.

Av Martin Johannessen og ChatGPT-4 / Bilde: Magnus Andersen

ChatGPT fortsetter å skape bekymring og begeistring blant lærere, 
med beskrivelser som spenner fra å være et nyttig verktøy til å være en trussel mot menneskeheten. I denne episoden av Rekk opp hånda undersøker jeg hvordan vi kan bruke kunstig intelligens og ChatGPT som pedagogiske verktøy i klasserommet.

Derfor har jeg invitert ChatGPT til en samtale om hvordan vi kan forstå hvorfor AI kan være et verdifullt verktøy i klasserommet, men også hvilke utfordringer vi står overfor.

Kunstig intelligens kan berike læringsopplevelsen på flere måter i grunnskolen, blant annet gjennom tilpasset opplæring, automatiserte tilbakemeldinger, som assistent, gi tilgang til ressurser og som et verktøy for å fremme kreativitet.

🎯 Tilpasset opplæring: AI kan tilby tilpasset læring basert på elevenes behov og evner. Ved å analysere data om elevenes styrker og svakheter, kan AI tilby tilpassede oppgaver, utfordringer og ressurser skreddersydd for å møte elevenes individuelle behov. Dette kan hjelpe elever til å lære i eget tempo og få den støtten de trenger.

💬 Automatiserte tilbakemeldinger: Med AI kan det gis umiddelbar tilbakemelding til elevene om innsatsen deres og feil de gjør. Dette gjør at elever kan lære av sine feil og justere forståelsen sin umiddelbart. Lærere kan også dra nytte av dette ved å få oversikt over elevenes fremgang og fokusere mer på veiledning og individuell oppfølging.

🤖 AI som assistent: AI kan fungere som virtuelle assistenter i klasserommet. Elever kan stille spørsmål og få svar fra en AI-assistent som er tilgjengelig hele tiden. Disse assistentene kan hjelpe elever med å finne informasjon, forklare konsepter og gi veiledning, noe som frigjør lærere til å fokusere mer på individuell veiledning.

🖥 Tilgang til ressurser og verktøy: AI kan tilby elever tilgang til et bredt spekter av læringsressurser og verktøy. Ved å analysere elevens interesser og læringstilnærming kan AI anbefale relevant læringsmateriell, inkludert digitale bøker, videoer, interaktive øvelser og mer, noe som kan gjøre læringsopplevelsen mer engasjerende og variert.

💡 Kreativitet: AI kan også brukes til å utvikle verktøy som fremmer elevenes kreativitet og problemløsningsferdigheter. For eksempel kan AI-baserte programmer hjelpe elever med å lage musikk, kunstverk eller historier ved å gi forslag, inspirasjon og tilbakemelding underveis.

Balansen mellom nytte og utfordringer med ChatGPT i klasserommet
Men alt dette er ikke uten utfordringer. Implementeringen av tilpasset opplæring med AI vil variere fra skole til skole, og det er betydelig arbeid og tid som må investeres i å trene AI-systemer til å forstå individuell læring og elevenes behov. I tillegg må det tas hensyn til personvern når dataene brukes.

Automatisert tilbakemelding kan være uvurderlig for umiddelbar læring, men det kan også være en kilde til frustrasjon dersom systemet gir feilaktig eller misvisende tilbakemelding. I tillegg, selv om AI kan gi generell tilbakemelding, kan det ikke erstatte den personlige, detaljerte veiledningen en lærer kan gi.

Bruken av AI-assistenter i klasserommet gir også utfordringer. Selv om de kan gi øyeblikkelige svar på spørsmål, kan de også gi feil informasjon, noe som kan være forvirrende for elevene. Videre kan en overforbruk av AI-assistenter potensielt føre til en nedgang i menneskelig interaksjon og sosialisering.

I forhold til tilgang til ressurser og verktøy, mens AI kan anbefale relevant materiell basert på elevens interesser, kan det potensielt også skape en 'filterboble' der elever kun eksponeres for informasjon som AI tror de vil like eller er enige i. Dette kan potensielt begrense deres eksponering for en bredere rekke synspunkter og ideer.

Mens AI kan fremme kreativitet ved å gi forslag og tilbakemeldinger, er det også en fare for at det kan begrense kreativiteten ved å gi for mange forslag eller ved å gjøre arbeidet for elevene.

Samlet sett, mens bruk av AI og ChatGPT i grunnskolen har et stort potensial for å forbedre læringsopplevelsen, er det også betydelige utfordringer som må overvinnes. Det er viktig at vi nærmer oss bruken av disse verktøyene med forsiktighet, og at vi fortsetter å vurdere og tilpasse bruken basert på erfaring og forskning.


🎧 Rekk opp hånda spesial: Kunstig intelligens i skolen
Utforsk det spennende krysningspunktet mellom kunstig intelligens og utdanning gjennom en serie podcast-episoder. Hensikten er å belyse problemstillinger og muligheter fra ulike perspektiver. Jeg har vært så heldig å få med meg kloke fagfolk med kunnskap og ekspertise. Tusen takk til dere alle sammen: Morten Goodwin, Marte Blikstad-Balas, Øystein Gilje, Marie Olafsen, Odin Nøsen, Carl Andreas Myrland og ChatGPT.


Det er avgjørende at lærere tar på seg oppgaven med å utforske ChatGPT og tar i bruk AI-teknologien aktivt i klasserommet. Ved å ta i bruk AI, kan vi utforske mulighetene og begrensningene som ligger i teknologien.

📧 Nyhetsbrev: ChatGPT i skolen
Både du og elevene dine må være forberedt på en hverdag der kunstig intelligens er til stede. Abonner på nyhetsbrevet for å holde deg oppdatert på hva som skjer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

God advent med KI-kalenderen

Her er en adventskalender som kombinerer skolefaglige temaer med oppgaver der språkmodeller som ChatGPT kan brukes. Hver oppgave tar ca. 15 ...