søndag 18. juni 2023

Rekk opp hånda! ep. 282: Elevenes oppmerksomhet i det digitale klasserommet - med Siv Sørås Valand



Med en digital verden som stadig presser på, er fristelsene og forstyrrelsene mange i klasserommet. Lektor Siv Sørås Valand deler sine tanker om hvordan teknologi og kunstig intelligens påvirker oppmerksomheten til elever.

Av Martin Johannessen / Foto: Magnus Andersen (Både Og)

Umiddelbar tilgang til digitale distraksjoner er blitt en del av skolehverdagen. 
Skjermer og kunstig intelligens, fristelser og forstyrrelser. Det er mange elementer som kan trekke oppmerksomheten bort fra læring i et klasserom. Hvordan håndterer vi fristelser og forstyrrelser som kommer med digitaliseringen?

Ukens gjest i Rekk opp hånda er Siv Sørås Valand, leder av Landslaget for norskundervisning og lektor ved Sandvika videregående skole. 

Selv var en sånn elev som tittet mye ut av vinduet, men likevel fikk med meg det meste som skjedde i klasserommet.

I en kronikk i Morgenbladet påpeker hun at det ikke er "noe nytt at elever tyr til mental tankeflukt eller distraheres bort fra skolefaglige gjøremål. Men å fristes av umiddelbar tilgang til 'kjøpesentre, spillehaller og dyrehager', det er noe helt annet.”

Kunstig intelligens er en realitet vi må forholde oss til på en eller annen måte. Verktøy som ChatGPT er allerede tilgjengelig og i bruk til skolearbeid hos mange unge voksne.

Blant et representativt uvalg av unge mellom 15 og 24 år svarer 1 av 5 (18 %), at de bruker ChatGPT til skolearbeid ukentlig.

Det kommer fram av rapporten Medietrender Ung 2023, som nylig ble lagt fram av Kantar media.

- Jeg er bekymret for at elevene ikke får nok trening i å utvikle selvstendige skriveferdigheter, hvis de bruker ChatGPT når det ikke er meningen at de skal bruke det, sier Valand i en kommentar.

Jeg ser for meg at kunstig intelligens integreres i digitale fagressurser som allerede er på plass (for eksempel læremiddelforlagene), og der kan elever trene i enkeltferdigheter som inngår i den samlede kompetanse, for eksempel skriving.

Men hvordan har teknologi endret dynamikken i klasserommet, spesielt når det gjelder elevenes oppmerksomhet? Og fra Valands perspektiv som norsklektor, hvilke strategier finnes for å håndtere fristelser og forstyrrelser som følge av teknologi i klasserommet?

Selv håndterer Valand fristelser og distraksjoner i sin egen undervisning med en rekke lærertips hun gjerne deler. Hun ser på fremtiden for teknologi i skolen med et kritisk blikk, spesielt når det gjelder å finne balansen mellom å utnytte teknologiens fordeler og håndtere distraksjonene som oppstår.



Er du nysgjerrig på kunstig intelligens i undervisning? Jeg har spilt inn en serie podcast-episoder med kunstig intelligens i skolen som tema. Hensikten er å belyse problemstillinger og muligheter fra ulike perspektiver. Jeg har vært så heldig å få med meg kloke fagfolk med kunnskap og ekspertise. Tusen takk til dere alle sammen: Morten Goodwin, Marte Blikstad-Balas, Øystein Gilje, Marie Olafsen, Odin Hetland Nøsen, Carl Andreas Myrland og ChatGPT.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

5 spørsmål om innføring av KI i skolen

Står du foran et arbeid med å innføre KI-verktøy på din skole? Da kan det være nyttig å stille seg noen viktige spørsmål før du setter i gan...