lørdag 24. juni 2023

Kunstig intelligens: De etiske perspektivene



I en verden som stadig blir mer digital, er kunstig intelligens mer enn bare en trend - det er en kompleks infrastruktur som griper inn i hver krik og krok av vår teknologiske eksistens. Leon Furzes innsikter gir oss en klar forståelse av betydningen av å lære om og navigere i den etiske kompleksiteten i AI.

Av Martin Johannessen / Bilde: Pxfuel

- Kunstig intelligens er ikke EdTech. Det er ikke en app eller en digital enhet, eller til og med et enkelt system. Det er en kompleks infrastruktur som til slutt vil bli vevd gjennom alle teknologiene vi allerede bruker, skriver Leon Furze.

Leon Furze er en internasjonal konsulent, forfatter og foredragsholder med mange års erfaring innen utdanning og ledelse. Furze holder nå på med en doktorgrad med fokus på konsekvensene av kunstig intelligens for skriveopplæring og utdanning.

Med hans ideer for undervisning i AI-etikk, kan vi ta mer informerte og ansvarlige valg, og dermed bidra til en mer inkluderende og rettferdig fremtid i utdanningssektoren.

Han har skrevet en artikkelserie om de etiske perspektivene ved bruk av AI i utdanningen: Teaching AI Ethics. Anbefales på det varmeste!

I den siste artikkelen i serien skriver han om fem praktiske ideer for undervisning i etikk rundt kunstig intelligens:

1. Utvikling av en klar policy for å håndtere de etiske kompleksitetene ved AI, noe som innebærer en åpen diskusjon blant alle berørte parter, definering av roller og ansvar, akseptable AI-verktøy, samt regelmessig gjennomgang og oppdatering av retningslinjene.

2. Gjennomføring av aktiviteter knyttet til databeskyttelse, som involverer en workshop for å analysere personvernregler og utforme ideelle personvernregler for et AI-produkt.

3. Forståelse av det menneskelige arbeidet bak AI gjennom studier og diskusjoner om "gratis arbeid" og "datakolonialisme". Dette inkluderer å utforske personlig genererte data og å komme med forslag til reguleringer for mer rettferdig bruk av data.

4. Gransking av AI-plattformer ved å studere retningslinjene for ansvarlig og etisk AI, presentere rapporter om funnene og diskutere de reelle implikasjonene av disse retningslinjene i klasserommet.

5. Gjennomføring av et "AI for samfunnets beste"-prosjekt der elevene er bedt om å utforme en AI-løsning for et samfunnsproblem og også gjennomføre en etisk konsekvensvurdering som en del av prosjektet.

Gjennom Furzes arbeid forstår vi viktigheten av å utruste oss med kunnskapen og verktøyene som trengs for å møte de etiske utfordringene AI presenterer. Med hans fem praktiske ideer for undervisning i etikk rundt AI, gir han oss muligheten til å navigere, forstå, og mest av alt, forme fremtiden for kunstig intelligens i skole og utdanning.

👉 Les også:


Disse etiske dilemmaene kan vi ikke overse (Yvonne Albrigtsen, NTNU)

Den danske nettsiden Viden.ai er også en god kilde til nyttig informasjon om AI i skolen og etiske perspektiver.

🎧 Rekk opp hånda spesial: Kunstig intelligens i skolen
Utforsk det spennende krysningspunktet mellom kunstig intelligens og utdanning gjennom en serie podcast-episoder. Med bidrag fra kloke fagfolk, belyser vi problemstillinger, muligheter, og etiske dilemmaer, med en visjon om å forme en fremtid hvor AI blir en verdifull ressurs i skolen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

5 spørsmål om innføring av KI i skolen

Står du foran et arbeid med å innføre KI-verktøy på din skole? Da kan det være nyttig å stille seg noen viktige spørsmål før du setter i gan...