mandag 16. oktober 2023

Rekk opp hånda! ep. 293: Vurdering og kunstig intelligens



Ny episode av Rekk opp hånda: Hvordan vurdere skriftlig arbeid i skolen når elevene kan bruke språkmodeller i arbeidet? Det er det store spørsmålet som lærere over hele verden stiller seg i disse dager. Vurdering og kunstig intelligens er tema i ukens episode.

Av Martin Johannessen / Foto: Magnus Andersen

I denne episoden snakker jeg om hvordan du kan vurdere skriftlige arbeider når elevene bruker store språkmodeller som ChatGPT og Bard.

Jeg har tidligere hatt ChatGPT som gjest, i denne episoden er det Googles Bard som får den store æren.

Kunstig intelligens i skolen er nemlig en mulighet for å gjøre læringen bedre, men også en utfordring for vurderingsarbeidet. Kunstig intelligens kan gjøre læring mer personlig, effektiv og mer inkluderende, men det stiller nye krav til undervisning og vurdering og gjennomføring.


- Fokusér på dybde og forståelse, ikke bare på mengde, foreslår Bard. - Lag oppgaver som krever at elevene bruker sin egen kunnskap og forståelse. Bruk en rekke kriterier for å vurdere arbeidet. I tillegg til innhold og struktur, bør lærere også vurdere elevenes bruk av språk, bevissthet om publikum og originalitet.

Sannsynlig eller sant?
De store språkmodellene ChatGPT og Bard kan med noen ganske få tastetrykk generere ferdige tekster om det aller meste. Men svarene fra språkmodeller er basert på sannsynlighet. Språkmodeller gir dermed sannsynlige svar, ikke nødvendigvis sanne svar.

- Den er en mester i å generere tekst, men vet ikke om det den skriver, er sant, skriver Morten Goodwin i Prosa (2023/4).

- ChatGPT er fabelaktig flink til å formulere seg, men den har ingen måte å undersøke om det den sier er sant. Kort sagt er den god til å kommunisere, men elendig til å informere, skriver Inga Strümke i bestselgeren “Maskiner som tenker” (Kagge forlag, 2023, s. 160).

Dette må både lærere og elever være klar over når man tar i bruk de store språkmodellene.

Vurdering av det skriftlige arbeidet i skolen, når elever bruker språkmodeller som hjelpemiddel, er dermed en utfordring. Det kan være vanskelig å skille mellom elevens egne arbeider og språkmodellens svar. Vi må derfor utvikle nye vurderingsmetoder som tar hensyn til bruken av språkmodeller.


I ukens episode får du flere forslag til hvordan du kan fornye vurderingsarbeidet med hensyn til kunstig intelligens.



👉 Les også:

Skriveopplæring og vurderinger: Når AI møter pedagogikk

Secondary School Assessment and Artificial Intelligence

5 Ways Artificial Intelligence Might Transform Assessment Practices

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

ChatGPT integrert i digitale lærebøker i Danmark

ChatGPT blir integrert i digitale lærebøker i Danmark.  Jeg tror det bare er snakk om tid før vi får tilsvarende læremidler her i landet. Av...