Ny episode av Rekk opp hånda: Lær elevene å se sammenhenger gjennom tverrfaglig undervisning. Lær elevene å se sammenhenger mellom ulike fag og samfunnet de lever i. Hvordan lykkes med tverrfaglige temaer i klasserommet er tema i ukens episode.
Av Martin Johannessen / Foto: Magnus Andersen
For å gjøre tverrfaglig undervisning meningsfull og relevant for elevene, er det viktig å involvere dem aktivt i læringsprosessen. Dette kan gjøres ved å gi dem mulighet til å la elevene dele sine tanker og erfaringer, og koble sammen kunnskap fra flere fag.
Elevene kan dele sine tanker og erfaringer gjennom diskusjoner, gruppearbeid, presentasjoner og andre aktiviteter som gir elevene mulighet til å uttrykke seg og dele sine perspektiver.
Elevene kan koble sammen kunnskap fra ulike fag gjennom oppgaver og aktiviteter som krever at de bruker kunnskap fra ulike fagområder for å løse et problem eller utforske et tema.
Bærekraftig utvikling, demokrati og medborgerskap, og folkehelse og livsmestring: Hvordan skal vi lykkes med dette i klasserommene? Det undersøker vi i denne episoden.
Anniken Furberg er professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo og leder av studien EVA2020: Fagfornyelsen i møte med klasseromspraksiser. Hun er ukens gjest i Rekk opp hånda.
Av Martin Johannessen / Foto: Magnus Andersen
For å gjøre tverrfaglig undervisning meningsfull og relevant for elevene, er det viktig å involvere dem aktivt i læringsprosessen. Dette kan gjøres ved å gi dem mulighet til å la elevene dele sine tanker og erfaringer, og koble sammen kunnskap fra flere fag.
Elevene kan dele sine tanker og erfaringer gjennom diskusjoner, gruppearbeid, presentasjoner og andre aktiviteter som gir elevene mulighet til å uttrykke seg og dele sine perspektiver.
Elevene kan koble sammen kunnskap fra ulike fag gjennom oppgaver og aktiviteter som krever at de bruker kunnskap fra ulike fagområder for å løse et problem eller utforske et tema.
Bærekraftig utvikling, demokrati og medborgerskap, og folkehelse og livsmestring: Hvordan skal vi lykkes med dette i klasserommene? Det undersøker vi i denne episoden.
Sammen med andre forskere sett på hvordan lærere underviste i tverrfaglige tema de første årene etter innføringen av LK20. Resultatet finner du i delrapporten Fagfornyelsen i møte med klasseromspraksiser: Læreres planlegging og gjennomføring av undervisning om tverrfaglig tema.
I rapporten finner du gode råd til hvordan du kan lykkes med de tverrfaglige temaene:
Gjør elevene til aktive deltakere. Inviter dem til å dele sine tanker og erfaringer.
Hjelp elevene til å se sammenhenger. Vis hvordan de ulike fagenes perspektiver kan bidra til å forstå komplekse problemstillinger.
Test ut ulike måter å støtte elevenes arbeid på. Finn en balanse mellom lærerstyring og elevmedvirkning.
Diskuter vurdering i profesjonsfellesskapet. Hvordan kan dere legge til rette for gode vurderingspraksiser som ivaretar enkeltfagene og en tverrfaglig tilnærming?
Tverrfaglig undervisning krever planlegging og innsats, men det er en verdifull måte å lære på. For å gjøre tverrfaglig undervisning meningsfull og relevant for elevene, er det viktig å involvere dem aktivt i læringsprosessen. Dette kan gjøres ved å gi dem mulighet til å dele sine tanker og erfaringer, og ved å hjelpe dem til å se sammenhenger mellom ulike fag.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar