søndag 22. oktober 2023

Åpent brev til kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Kjære Kari Nessa Nordtun

Jeg er steinerskolelærer. Jeg er sterkt kritisk til regjeringens forslag om å endre finansieringsmodellen for friskolene.

Jeg har jobbet i to ulike friskoler de siste 20 årene; Nyskolen i Oslo og Steinerskolen i Bærum. Nå er jeg ansatt på Steinerskolen i Vestfold. Jeg har sett at friskolene gjør en viktig jobb for barn og unge som ikke har lyktes i den offentlige skolen. Vi får ofte elever som har blitt mobbet, som har hatt negative erfaringer med spesialundervisning, eller som rett og slett ikke har fått den oppfølgingen de trenger. Vi jobber hardt for å hjelpe disse elevene å finne tilbake til skolen og fullføre grunnskolen.

Jeg mener at regjeringens forslag vil gjøre det vanskeligere for friskolene å ta imot disse elevene. Det vil føre til at flere elever blir stående utenfor skolen, og det vil være en tragedie for samfunnet.

Friskolene tilbyr dessuten et viktig pedagogisk alternativ til den offentlige skolen. Nyskolen i Oslo er en demokratisk grunnskole med egen læreplan i demokrati og demokratisk deltagelse. Det er unikt i norsk sammenheng. Montessoripedagogikken bygger på et syn hvor barnet er i sentrum. Et syn der sosial, emosjonell, fysisk og intellektuell utvikling anses som like viktige. Målet i steinerpedagogikken er at barn og unges individualitet skal styrkes og sosialiseres på en slik måte at de i voksen alder kan forholde seg til verden ut fra egen trygghet, selvstendig dømmekraft, levende kunnskaper og personlig initiativ.

Felles for disse er at de er ideelle skoler, og hverken kan eller skal tjene penger på å drive skole.

Friskolene må allerede drive skole for mindre penger enn de offentlige skolene. Hvis regjeringens forslag til ny tilskuddsmodell blir vedtatt, vil det ramme 1.-10.-skolene særlig hardt: De vil få 30% mindre i tilskudd enn i år. I verste fall må vi legge ned ungdomstrinnet. Er dette noe du ønsker, Nordtun?

Da du tiltrådte som minister uttalte du blant annet at du vil gjøre skolen enda bedre og at det viktigste for deg er det som er viktigst for barn og unge. Du sa også at å løfte dem som har minst, var viktig for deg. Hva betyr det i praksis?

Dette står nemlig i grell kontrast til regjeringens forslag om å endre finansieringsmodellen for friskolene. Den vil det motsatte. Denne modellen vil ikke løfte de som har minst, den vil gjøre det mye verre å drive alternative skoler i Norge.

Private skoler mottar 85 % av kostnadene per elev fra staten. De resterende 15 % må dekkes av skolene selv ved hjelp av foreldrebetaling, dugnader og annet. Pluss, og dette er viktig: de betaler husleie og har ikke strømstøtte. Det er dyrt å drive privatskole. Veldig, veldig dyrt.

I praksis er tilskuddet for ideelle skoler i underkant av 65 % av den støtten en kommunal skole ville fått.

Privatskoler med anerkjent pedagogikk har livets rett! 30.000 mennesker har skrevet under på et opprop for landets privatskoler. 30.000 mennesker ønsker 
mangfold og valgfrihet. Tallet er omtrent det samme som antall elever i private skoler i Norge.

Utgjør disse elevene en reell risiko for at det vil få negative konsekvenser for den offentlige skolen? De som mener at friskoler er skadelige for norsk skole, må kunne dokumentere at det faktisk er tilfellet. De må kunne vise at det er en negativ effekt på de elevene som går i den offentlige skolen, hvis noen elever velger å gå på en friskole.

Tonje Brennas "ryddejobb" vil gjøre at private skoler som i utgangspunktet hadde sunn økonomi, kanskje ikke kan drives lenger. Jeg håper du tenker deg om før du fullfører det som forgjengeren din startet.

Onsdag 8. november møtes vi til demonstrasjon i Oslo. Jeg håper du har anledning til å komme!

Jeg oppfordrer alle til å støtte friskolenes kampanje for å beholde de økonomiske rammevilkårene som vi har i dag. Dette er en viktig kamp for å sikre at alle barn og unge har mulighet til å få en god utdanning.

Martin Johannessen, steinerskolelærer



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

God advent med KI-kalenderen

Her er en adventskalender som kombinerer skolefaglige temaer med oppgaver der språkmodeller som ChatGPT kan brukes. Hver oppgave tar ca. 15 ...