EU har lansert en rapport for etiske retningslinjer for bruk av KI og data innen undervisning og læring for oss som underviser. Den gir en grundig innføring i hvordan KI kan brukes på en etisk og ansvarlig måte innen utdanningssektoren.
Av Martin Johannessen
Her er et sammendrag av hovedpunktene. Sammendraget er skrevet i samarbeid med ChatGPT 4o.
Formål: Retningslinjene er utviklet for å hjelpe lærere med å forstå KI-teknologiens potensial i undervisning og læring, samtidig som de øker bevisstheten rundt risikoer og etiske utfordringer. De legger vekt på en kritisk og positiv tilnærming til KI-bruk i skolen.
Utvikling og regulering: Rapporten bygger på EU-kommisjonens digitale handlingsplan (2021–2027), som fremmer utviklingen av digitale ferdigheter og implementeringen av KI på en inkluderende og trygg måte i utdanningen. Retningslinjene forholder seg til eksisterende lover, som GDPR og forslag til lovgivning rundt kunstig intelligens.
Etiske prinsipper:
Anbefalte praksiser:
Praktiske anvendelser av KI:
Risikoer og tiltak:
Rapporten fremhever at en etisk tilnærming til kunstig intelligens i utdanning er avgjørende for å balansere teknologiens muligheter med dens utfordringer. Målet er å støtte lærere og elever i å utnytte KI på en måte som fremmer læring og samtidig sikrer rettferdighet og trygghet.
Formål: Retningslinjene er utviklet for å hjelpe lærere med å forstå KI-teknologiens potensial i undervisning og læring, samtidig som de øker bevisstheten rundt risikoer og etiske utfordringer. De legger vekt på en kritisk og positiv tilnærming til KI-bruk i skolen.
Utvikling og regulering: Rapporten bygger på EU-kommisjonens digitale handlingsplan (2021–2027), som fremmer utviklingen av digitale ferdigheter og implementeringen av KI på en inkluderende og trygg måte i utdanningen. Retningslinjene forholder seg til eksisterende lover, som GDPR og forslag til lovgivning rundt kunstig intelligens.
Etiske prinsipper:
- Menneskelig handlekraft: Fokus på autonomi, selvbestemmelse og ansvar.
- Rettferdighet: Sikre lik tilgang og behandling uten diskriminering.
- Medmenneskelighet: Ivareta menneskelig verdighet, trivsel og respekt.
- Begrunnet valg: Fremme transparens og kunnskapsbaserte beslutninger.
Anbefalte praksiser:
- Involvering av lokalsamfunnet: Skoler bør engasjere foreldre, elever og lærere i beslutninger om KI-bruk.
- Samarbeid mellom skoler: Deler erfaringer og beste praksis for å sikre effektiv implementering.
- Intern vurdering: Skoler oppfordres til å evaluere hvordan KI påvirker læring, og om nødvendig justere strategiene.
Praktiske anvendelser av KI:
- KI brukes i klasserommet for å støtte individualisert læring, gi tilpasset tilbakemelding og analysere elevenes fremgang.
- Skoleledere kan bruke KI til å forbedre ressursfordeling, diagnostisere læringsvansker og optimalisere administrasjon.
- Eksempler inkluderer chatbots for administrasjon, automatisert karaktersetting og adaptive læringssystemer.
Risikoer og tiltak:
- KI kan føre til fordommer eller diskriminering dersom dataene er skjeve (bias).
- Det understrekes viktigheten av datasikkerhet og beskyttelse av personvern.
- Lærere må få opplæring for å bruke systemene effektivt og kritisk.
Rapporten fremhever at en etisk tilnærming til kunstig intelligens i utdanning er avgjørende for å balansere teknologiens muligheter med dens utfordringer. Målet er å støtte lærere og elever i å utnytte KI på en måte som fremmer læring og samtidig sikrer rettferdighet og trygghet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar