Av Martin Johannessen
Rapporten viser at bruken av KI er høyere i de øvre trinnene på grunnskolen, mens den er lavere i de lavere trinnene, i førskoleklasser og skolefritidsordninger. Lærere ser flere fordeler med KI, blant annet:
- Raskere oppstart av oppgaver
- Trening i kildekritikk
- Mulighet for å tilpasse undervisningen individuelt
Juks, ureflektert bruk og elevers utfordringer med å forstå KI-genererte svar er noen av utfordringene lærerne beskriver. Mange oppgir også at det har blitt vanskeligere å vurdere elevenes kunnskaper, noe som har ført til økt bruk av kontrollerte prøvesituasjoner.
Mange lærere føler seg usikre på hvordan KI best kan brukes i undervisningen og etterspør etterutdanning og tydelige retningslinjer.
– Vi står i en tidlig fase av bruken av KI i skolene. Lærere er nysgjerrige, men etterspør mer støtte og veiledning for å bruke teknologien på en måte som gagner både dem selv og elevene, sier Niklas Leide, virksomhetsutvikler og ansvarlig for KI-spørsmål i Skolverket i Sverige.
👉 Les rapporten her: Begränsad användning av AI-tjänster i grundskolan, fritidshem och förskoleklass
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar