torsdag 12. desember 2024

Fra Sverige: Én av seks lærere tillater KI i undervisningen



Én av seks lærere i Sverige tillater nå elevene å bruke KI i undervisningen, og to av fem bruker selv KI-verktøy i arbeidet, viser en ny rapport. Mens KI hjelper med oppgaver som tilpasning av undervisning og trening i kildekritikk, peker mange lærere på usikkerhet, juks og vanskeligheter med vurdering av elevenes kunnskaper som store utfordringer. Nå etterspør de mer støtte og tydelige retningslinjer.


Av Martin Johannessen

Én av seks lærere har tillatt elever å bruke KI i undervisningen. Det viser oversikten over læreres bruk og håndtering av KI i 2024. To av fem spurte lærere i grunnskolen, førskoleklasser og skolefritidsordning har brukt KI-tjenester i en del av arbeidet sitt eller i undervisningen. De fleste av de spurte lærerne bruker KI i liten grad, hovedsakelig som støtte til planlegging av undervisning eller for å hjelpe elever med informasjonssøk og idégenerering.

Rapporten viser at bruken av KI er høyere i de øvre trinnene på grunnskolen, mens den er lavere i de lavere trinnene, i førskoleklasser og skolefritidsordninger. Lærere ser flere fordeler med KI, blant annet:
  • Raskere oppstart av oppgaver
  • Trening i kildekritikk
  • Mulighet for å tilpasse undervisningen individuelt

Juks, ureflektert bruk og elevers utfordringer med å forstå KI-genererte svar er noen av utfordringene lærerne beskriver. Mange oppgir også at det har blitt vanskeligere å vurdere elevenes kunnskaper, noe som har ført til økt bruk av kontrollerte prøvesituasjoner.

Mange lærere føler seg usikre på hvordan KI best kan brukes i undervisningen og etterspør etterutdanning og tydelige retningslinjer.

– Vi står i en tidlig fase av bruken av KI i skolene. Lærere er nysgjerrige, men etterspør mer støtte og veiledning for å bruke teknologien på en måte som gagner både dem selv og elevene, sier Niklas Leide, virksomhetsutvikler og ansvarlig for KI-spørsmål i Skolverket i Sverige.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Sam Altman: near the singularity; unclear which side

Sam Altman har nettopp publisert et personlig blogginnlegg der han skriver at  vi nå er "sikre på at vi vet hvordan vi kan bygge AGI sl...