mandag 4. november 2024

En enkel metode for å introdusere KI i klasserommet



Mange er usikre på om kunstig intelligens har en plass i skole og utdanning, mens andre mener at dette er løsningen på mange problemer vi møter i dag. Her er en metode for å introdusere KI i klasserommet. Læreren spiller en viktig rolle.

Av Martin Johannessen - illustrasjon: VectorPortal

Kunstig intelligens har på kort tid blitt en del av samfunnet, og skolen er intet unntak. Selv om mange elever allerede benytter KI-verktøy i skolearbeidet, henger skolen etter i å utvikle gode pedagogiske praksiser rundt dette.

Spørsmålet om kunstig intelligens og store språkmodeller har noe å gjøre i klasserommet eller ikke, er overflødig. Spørsmålet er hvordan vi skal forholde oss til det.

Hvordan skal jeg egentlig starte med KI i klasserommet? Læreren har en nøkkelrolle i å tilrettelegge læringsprosesser og vurdere når KI er relevant i klasserommet.

Profesjonfellesskapet er avgjørende for å dele erfaringer og løse komplekse utfordringer  sammen. Skoleeiere og -ledere må prioritere utvikling av  digital kompetanse og tilrettelegge for en kultur der man prøver ut og evaluerer pedagogisk praksis. En åpen dialog med elever om muligheter og begrensninger med KI-verktøy er viktig,

KI er et såpass omfattende fenomen at det krever mer enn tradisjonell endringsledelse for å implementeres. Et bredt samarbeid kan være løsningen.

Dette er noen av grunnene til at jeg har tatt initiativ til et nettverk for KI i skole og utdanningNettverket skal blant annet fokusere på å utvikle læreres og elevers kompetanse innen KI, med særlig vekt på hvordan generativ KI kan brukes som et verktøy for å styrke pedagogisk praksis.

En enkel metode for å introdusere KI i klasserommet: Hvorfor, hvordan og når:

1️⃣ HVORFOR: Start med formålet
Begynn med å forklare hvorfor KI brukes. Hvis elevene ikke forstår hvordan KI støtter læringen deres eller oppgaven de jobber med, faller engasjementet. Å gjøre “hvorfor” tydelig gir dem en grunn til å investere i å lære det.

  • I bruk: Vis hvordan KI brukes i hverdagen (f.eks. søkemotorer, taleassistenter, anbefalingssystemer, chatbots, SoMe, navigasjon, oversettelse, bildegjenkjenning, medisinske diagnoser, selvkjørende biler).
  • Eksempler: Vis hvordan KI kan brukes til å løse konkrete problemer eller svare på spørsmål som er relevante for faget.
  • Utforsk: La elevene selv utforske og oppdage mulighetene med KI.

Ved å bruke KI til å generere hypoteser, evaluere informasjon og løse problemer, kan elever utvikle kritisk tenkning og evnen til å løse problemer. KI kan hjelpe elever med å visualisere komplekse konsepter, simulere eksperimenter og analysere store datasett.

2️⃣ HVORDAN: Ha grunnleggende ferdigheter
Å hoppe rett til KI-verktøyene tar ikke hensyn til de grunnleggende ferdighetene du trenger for å sette i gang. Begynn med å øve sammen, vis grunnleggende funksjoner, vanlige feil og eksempler på god praksis. Få elevene til å føle seg trygge når de bruker KI på egen hånd.

I denne sammenhengen betyr grunnleggende ferdigheter: digital kompetanse, teknisk forståelse og problemløsning.

  • Digital kompetanse: Grunnleggende bruk av datamaskin og internett. Søke etter informasjon på en effektiv måte. Evaluere kilder kritisk.
  • Teknisk forståelse: Grunnleggende begreper innen informatikk (data, algoritmer). Forståelse for hvordan KI-verktøy fungerer på et overordnet nivå. 
  • Problemløsning: Evne til å bryte ned komplekse problemer i mindre deler. Teste ut ulike løsninger og evaluere resultatene.

Da blir det neste spørsmålet, hvordan bygge disse ferdighetene i klasserommet?

Begynn med grunnleggende forståelse. Ta for dere sentrale begreper som data, algoritmer og kunstig intelligens på en enkel og tydelig måte, og bruk analogier fra hverdagen som gjør konseptene mer forståelige og relevante..

Lærerstyrte praktiske øvelser er lurt. Lag gode eksempler på ledetekster som elevene kan bruke. La elevene vurdere resultatet som språkmodellen gir.

Feilsøking er en viktig del av læringsprosessen. Derfor er det smart å eksperimentere, gjøre feil og utforske hvordan problemer kan løses. Å lære av feil styrker både tekniske og kritiske ferdigheter.

Samarbeid spiller også en viktig rolle. La elevene jobbe i grupper der de kan utveksle ideer og løse oppgaver. La de bygge og dele kunnskap sammen.

Eksempler på aktiviteter som styrker disse ferdighetene:
  • Lage en enkel algoritme: For eksempel, lage en oppskrift eller en trinn-for-trinn guide.
  • Bruke et tekstbehandlingsprogram: Formatere tekst, lage tabeller og sette inn bilder.
  • Programmering: Begynne med et enkelt programmeringsspråk som Scratch eller Python.
  • Lage en enkel presentasjon: Bruke presentasjonsverktøy for å visualisere informasjon og ideer.

Målet er ikke å gjøre elevene til eksperter så fort som mulig, men å gi dem en grunnleggende forståelse som de kan bygge videre på. Ved å starte med det grunnleggende, vil elevene føle seg mer trygge og motiverte når de skal bruke mer avanserte KI-verktøy.

3️⃣ NÅR: Ta smarte valg
KI er en kraftig teknologi, men ikke alltid den beste løsningen. Elevene bør lære når KI er det rette valget og når andre metoder kan være bedre. Dette hjelper dem å forstå verdien av KI og utvikle dømmekraft på når den bør brukes.

Dette er et kritisk punkt for å sikre at elevene bruker KI på en reflektert og nyttig måte. Passer oppgaven for bruk av KI? Er det en oppgave som krever kreativitet, kritisk tenkning eller dyp forståelse? Dette er an av mange grunner til at skolen trenger retningslinjer for når det er hensiktsmessig å bruke KI og når det ikke er det.

  • Data: Har du tilgang til de nødvendige dataene for at KI-verktøyet skal fungere? Er dataene av høy kvalitet og relevante for oppgaven? Kort sagt: har du riktig informasjon?
  • Tid: Hvor mye tid har man tilgjengelig? Hvilke verktøy og ressurser er tilgjengelige?
  • Etikk: Kan bruken av KI føre til uønskede konsekvenser? Er det noen etiske utfordringer knyttet til datainnsamling eller bruk av KI?
  • Modellering: Vis elevene hvordan du selv tar beslutninger om når du skal bruke KI i ulike situasjoner.
  • Refleksjon: La elevene reflektere over egne valg og begrunne hvorfor de valgte en bestemt metode.
  • Samarbeid: Oppmuntre elevene til å diskutere og evaluere ulike løsninger sammen.
  • Være kritisk: Lær elevene å være kritiske til KI-verktøyens resultater og ikke ta alt for god fisk.

Her er noen eksempler på aktiviteter du kan gjøre i klasserommet:
  • Case: Presenter ulike scenarier der elevene må vurdere om KI er det beste verktøyet for å løse en oppgave.
  • Debatt: La elevene diskutere fordeler og ulemper ved å bruke KI i ulike sammenhenger.
  • Prosjekt: Gi elevene mulighet til å velge selv hvilke verktøy de vil bruke for å løse et problem.

Det er viktig å understreke at KI og språkmodeller er verktøy som skal brukes bevisst og målrettet. Elevene må lære å vurdere både fordelene og ulempene ved å bruke KI, og ta informerte beslutninger om når det er hensiktsmessig. Lykke til!

👉 KI i klasserommet: En undervisningspakke om kunstig intelligens og kildebevissthet


👉 Læreren har kommet for å bli, men rollen blir kanskje annerledes?

👉 Kunstig intelligens i skolen: Nye veier for læring?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Fra testpress til læringsglede

Skolens fokus må være på kvalitet, ikke kvantitet. Flere tester fører ikke til bedre resultater. Av Martin Johannessen / Illustrasjon: PxHer...