1 = ikke viktig - 5 = svært viktig |
Av Martin Johannessen
Det er mange og sterke meninger om KI i skolen. Mye av dette er bare som bare er "støy". For å ta gode beslutninger om hvordan vi skal integrere KI i undervisningen. Vi trenger forskning som gir oss grunnlag for å forstå både mulighetene, begrensningene og utfordringene.
Lærere, elever, foreldre og politikere har alle ulike perspektiver på hvordan KI bør brukes i skolen. Det er viktig å lytte til alle stemmer og finne felles løsninger som ivaretar både pedagogiske og etiske hensyn.
Nedenfor finner du svar på flere problemstillinger knyttet til KI og skole. Undersøkelsen ble gjennomført i månedsskiftet oktober/november 2024.
- Over 40 prosent mener at personlig tilpasset læring har størst nytte av KI i skolen.
- Over 50 prosent mener at elevens evne til kritisk tenkning er den største utfordringen.
- Over 60 prosent mener KI vil svekke elevenes evne til kritisk tenkning, mens 20 prosent mener det vil øke ferdighetene
- Det er ingen enighet om at KI kan bidra til rettferdige vurderingsprosesser i skolen.
- Over 40 prosent mener kompetansebygging er den viktigste forutsetningen for vellykket implementering av KI i skolen.
- 23 prosent mener tydelige retningslinjer må på plass.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar