søndag 3. november 2024

Kompetansebygging er den viktigste forutsetningen for vellykket implementering av KI i skolen

1 = ikke viktig - 5 = svært viktig


På en skala fra 1 til 5, svarer 50 prosent at det er svært viktig at elevene lærer om KI og digitale ferdigheter i skolen. Kompetansebygging er den viktigste forutsetningen for vellykket implementering av kunstig intelligens.

Av Martin Johannessen

Det er mange og sterke meninger om KI i skolen. Mye av dette er bare som bare er "støy". For å ta gode beslutninger om hvordan vi skal integrere KI i undervisningen. Vi trenger forskning som gir oss grunnlag for å forstå både mulighetene, begrensningene og utfordringene.

Lærere, elever, foreldre og politikere har alle ulike perspektiver på hvordan KI bør brukes i skolen. Det er viktig å lytte til alle stemmer og finne felles løsninger som ivaretar både pedagogiske og etiske hensyn.

Nedenfor finner du svar på flere problemstillinger knyttet til KI og skole. Undersøkelsen ble gjennomført i månedsskiftet oktober/november 2024.

  • Over 40 prosent mener at personlig tilpasset læring har størst nytte av KI i skolen.
  • Over 50 prosent mener at elevens evne til kritisk tenkning er den største utfordringen.
  • Over 60 prosent mener KI vil svekke elevenes evne til kritisk tenkning, mens 20 prosent mener det vil øke ferdighetene
  • Det er ingen enighet om at KI kan bidra til rettferdige vurderingsprosesser i skolen.
  • Over 40 prosent mener kompetansebygging er den viktigste forutsetningen for vellykket implementering av KI i skolen.
  • 23 prosent mener tydelige retningslinjer må på plass.

For å lykkes med å integrere kunstig intelligens i skolen, må vi kombinere forskning og innsikt fra alle involverte parter – lærere, elever, foreldre og politikere. Selv om mange ser et potensial i KI, spesielt innen personlig tilpasset læring, er det store bekymringer rundt kritisk tenkning og rettferdige vurderingsprosesser. Det er derfor avgjørende å bygge kompetanse og utvikle tydelige retningslinjer som støtter både de pedagogiske og etiske hensynene, slik at KI kan bli en verdifull ressurs i fremtidens skole.

Diagram over skjemasvar. Tittel på spørsmål: Hvilke områder i utdanningen tror du kan ha størst nytte av KI?
. Antall svar: 73 svar.











Diagram over skjemasvar. Tittel på spørsmål: Hva mener du er den største utfordringen ved å bruke KI i skolen?
. Antall svar: 73 svar. 

Diagram over skjemasvar. Tittel på spørsmål: Hvor enig er du i at KI kan bidra til mer rettferdige vurderingsprosesser i skolen?
. Antall svar: 73 svar.

Diagram over skjemasvar. Tittel på spørsmål: Hvordan tror du KI påvirker elevers kritiske tenkning og problemløsning?
. Antall svar: 73 svar.

Diagram over skjemasvar. Tittel på spørsmål: Hva tror du vil være den viktigste forutsetningen for vellykket implementering av KI i skolen?
. Antall svar: 73 svar.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Fra testpress til læringsglede

Skolens fokus må være på kvalitet, ikke kvantitet. Flere tester fører ikke til bedre resultater. Av Martin Johannessen / Illustrasjon: PxHer...