Vi trenger et nettverk for kunstig intelligens i norsk skole. Hvem vil være med?
Hvor er vi på vei med KI i skolen? Det følgende er et utkast til prosjektbeskrivelse. Jeg tar gjerne i mot konstruktive og kritiske tilbakemeldinger.
Med dette initiativet ønsker jeg å samle de skarpeste KI-hodene i landet i et nettverk som skal komme offentligheten til gode.
Kunstig intelligens har på kort tid blitt en del av samfunnet, og skolen er intet unntak. Selv om mange elever allerede benytter KI-verktøy i skolearbeidet, henger skolen etter i å utvikle gode pedagogiske praksiser rundt dette.
Vi har aldri gitt så mange mennesker tilgang til så kraftige verktøy uten noen form for tilsyn eller kontroll. Det må vi gjøre noe med!
Ifølge Nasjonal digitaliseringsstrategi 2024-2030 skal 80 % av offentlige virksomheter ha tatt i bruk kunstig intelligens i løpet av 2025, og 100 % innen 2030. Norge skal være i front på etisk og trygg bruk av KI. Det skaper forventninger det kan være vanskelig å levere på.
For at dette skal bli virkelighet er vi nødt til å øke kompetansen om KI generelt og generativ KI i skolen spesielt. Det er nødvendig å bygge en solid forståelse av hvordan KI kan brukes i skolen på en måte som fremmer læring, kreativitet og kritisk tenkning.
Derfor trenger vi et nettverk som representerer folk fra hele utdanningssektoren for å diskutere og gi innspill til KI-utviklingen og implementering.
Dette nettverket fokuserer på å utvikle læreres og elevers kompetanse innen KI, med særlig vekt på hvordan generativ KI kan brukes som et verktøy for å styrke pedagogisk praksis.
Dette prosjektet tar sikte på å etablere et nettverk som skal:
Utforske potensialet: Identifisere og utvikle innovative måter å integrere KI i undervisningen.
Peke på utfordringer og begrensninger: Utvikle strategier for å håndtere etiske dilemmaer, juks og ulikheter i tilgang til teknologi.
Bygge kompetanse: Støtte lærere i å utvikle de nødvendige ferdighetene for å bruke KI effektivt i klasserommet. Være en sparringspartner for skole-Norge i spørsmål som gjelder KI i skolen.
Noen målsetninger kan være:
Etablere et nasjonalt nettverk: Samle lærere, forskere, teknologer og andre interessenter for å dele erfaringer og kunnskap.
Utvikle ressurser: Utvikle konkrete eksempler på hvordan KI kan brukes i ulike fag og på ulike trinn.
Utforme retningslinjer: Utvikle retningslinjer for etisk og pedagogisk forsvarlig bruk av KI i skolen.
Påvirke politikkutforming: Engasjere politikere og beslutningstakere for å sikre at skolen får de nødvendige ressursene og rammebetingelsene for å implementere KI på en god måte (jmf. digitaliseringsstrategien).
Nettside og podcast: Etablere en nettside med informasjon og verktøy. Etablere en podcast som diskuterer bruken av teknologi og KI i skolen.
Inkludering: Søke gode svar på hvordan KI og teknologi kan føre til mer inkludering i skolen.
Samarbeid: Samarbeide med danske og svenske aktører.
Noen aktiviteter kan være:
Nettverksmøter: Regelmessige møter, både fysiske og digitale, for å diskutere aktuelle temaer, dele erfaringer og utvikle prosjekter.
Workshops og kurs: Tilby opplæring i ulike KI-verktøy og pedagogiske tilnærminger. Deltagelse på webinarer, konferanser, seminar og utviklingsarbeid på skoler/kommuner.
Utvikling av ressurser: Utvikle en nettbasert plattform med konkrete eksempler på hvordan KI kan brukes i undervisningen.
Forskning og utvikling: Være i dialog med, og støtte forskningsprosjekter som undersøker effekten av KI på elevers læring.
Samarbeid med andre aktører: Samarbeide med universiteter, forskningsinstitutter, teknologiselskaper og andre relevante aktører. Men også etablere et samarbeid på tvers av skolesektoren. Alle kommuner bør være involvert i nettverket.
Jeg ser for meg en målgruppe som kan se slik ut:
Lærere på alle nivåer
Skoleledere
Utdanningsforvaltning/skoleeiere
Forskere
Teknologer og utviklere
Elever og foreldre
Relevante organisasjoner
Hva kan være en konsekvens av et slikt nettverk og arbeid:
Økt kompetanse blant lærere og skoleledere innenfor KI.
Bidra til at regjeringens målsetting om 100 % av offentlige virksomheter skal ha tatt i bruk KI innen 2030.
Utvikling av en felles forståelse for potensialet og utfordringene knyttet til KI i skolen.
Utvikling av konkrete verktøy og ressurser for lærere.
Påvirkning av utdanningspolitikken.
En mer innovativ og elevtilpasset skole.
Dette prosjektet har som mål å gjøre norsk skole kompetent innen bruk av kunstig intelligens. Ved å etablere et bredt nettverk og ved å utvikle gode pedagogiske praksiser, kan vi sikre at KI blir brukt på en måte som fremmer elevenes læring og utvikling.
Dette kan være lurt å ha i bakhodet:
Utvikle en konkret plan: spesifisere mål, aktiviteter, tidslinje og budsjett.
Etablere styringsgruppe: Sammensette en gruppe med representanter fra ulike sektorer.
Søk finansiering: Identifisere potensielle finansieringskilder.
Spre informasjon: Informere om prosjektet og rekruttere deltakere.
Ved å ta tak i denne utfordringen kan vi bidra til å forme en skole som er bedre rustet til å møte fremtidens krav.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar