Av Martin Johannessen - foto: Wikimedia Commons
Dette skrev forfatter og daværende steinerskolelærer Jens Bjørneboe, i tidsskriftet Ny skole i 1952.
Det mest interessante her er den pedagogiske idéen. Kan vi hevde at den offentlige skolen har sine røtter i en pedagogisk idé? Eller har dette blitt erstattet av et stadig voksende skolebyråkrati med mer dokumentasjonsplikt og flere standardiserte prøver og skjemaer?
Steinerskolen
Jens Bjørneboe peker på Steinerskolen når han etterlyser en pedagogisk idé i den offentlige skolen. Tre sentrale idéer i steinerpedagogikken er helhetlig utvikling av barnet, lære gjennom erfaring og elevens indre motivasjon og personlig utvikling. All læring skal bearbeides kunstnerisk.Steinerpedagogikken fokuserer på barnets utvikling som en helhet – fysisk, følelsesmessig, intellektuelt og åndelig. Undervisningen er tilpasset barnets ulike utviklingsstadier, med vekt på å nære kreativitet, kunstnerisk uttrykk, sosialt samspill og praktiske ferdigheter i tillegg til akademiske fag.
Disse idéene er ikke tilstede i den offentlige skolen.
En faktor som har påvirket den pedagogiske idéen i skolen er PISA-undersøkelser og internasjonale sammenlikninger. Et økt fokus på rangeringer og sammenlikninger med andre land har ført til mer vekt på standardiserte tester og målbare resultater.
- Resultatene ble brukt til å legge press på elever. De skulle lære fortere og timetallet skulle opp. Det ble testing, måling av lesehastighet, og forventninger om "normal" progresjon. Læringstrykket flyttet konkurranse og prestasjonsorientering til sentrum i skolen, også for de yngste, sier Simon Malkenes i et intervju med Utdanningsnytt.
Jens Bjørneboes tanker om skolen er fortsatt relevante i dag. Skolen er ikke bare et sted for å tilegne seg kunnskap, men også et sted for personlig vekst og utvikling. For å sikre at skolen fungerer godt for alle elever, må vi ha en klar pedagogisk idé som vektlegger både kunnskap og dannelse.
Hva "normal" progresjon?
Historisk sett har den norske skolen vært inspirert av opplysningstiden og idealer om likhet, demokrati og dannelse. Men i takt med at samfunnet har endret seg og kravene til skolen har økt, har det også blitt mer fokus på målbare resultater og standardisering. De siste årenes skoledebatt befrefter dette.
Noe som er mer sjokkerende enn det såkalte PISA-sjokket er konsekvensene det fikk for norsk skole. Etter PISA-undersøkelsen i 2001 skjedde det flere negative ting med norsk skole.
Man kan jo undre seg over hva "normal" progresjon er i skolesammenheng (eller menneskesammenheng): Malkenes sier:
– Barn modnes i ulikt tempo og lærer på ulike måter. Lærere vet at noen femåringer er som fireåringer og noen seksåringer er som sjuåringer. Men når læringstrykket betyr mer enn hensynet til barnet, får lærere og elever et problem.
En annen faktor er digitalisering. Den digitale utviklingen har åpnet for nye læringsformer, men har også ført til nye utfordringer knyttet til skjermbruk og digitale verktøy. Overdreven skjermbruk kan dessuten føre til redusert konsentrasjonsevne og søvnproblemer.
En annen faktor er digitalisering. Den digitale utviklingen har åpnet for nye læringsformer, men har også ført til nye utfordringer knyttet til skjermbruk og digitale verktøy. Overdreven skjermbruk kan dessuten føre til redusert konsentrasjonsevne og søvnproblemer.
Lærerne står overfor en stadig større oppgave med å integrere digitale verktøy på en hensiktsmessig måte i undervisningen. Samtidig må de være bevisste på de potensielle negative konsekvensene.
Et stadig voksende byråkrati og flere administrative oppgaver som har ført til at lærerne får mindre tid til å fokusere på undervisningen og elevenes læring er en tredje faktor. Man kan nesten si at dokumentasjon er blitt viktigere enn undervisning.
Er dette en hensiktsmessig skole for barn og ungdom i dag? Lærer elevene mer av flere prøver? Det er ingen enkel fasit på spørsmålet om elever lærer mer av flere prøver. Forskningen forteller oss at prøver kan være et nyttig verktøy for både elever og lærere, men at det er viktig å bruke dem på en hensiktsmessig måte.
Det er både fordeler og ulemper med prøver i skolen. Prøver kan gi verdifull tilbakemelding til elever og lærere om hva som er lært, og hva som fortsatt trenger mer arbeid. De kan også motivere elever til å jobbe mer målrettet, og bidra til at alle elever tilegner seg nødvendige kunnskaper og ferdigheter.
Samtidig kan for mange prøver ha ulemper. Det kan føre til at elever fokuserer mer på å bestå prøvene enn på å virkelig forstå stoffet. I tillegg kan det øke stressnivået både hos elever og lærere, og begrense lærernes mulighet til å benytte mer varierte undervisningsmetoder.
Samtidig kan for mange prøver ha ulemper. Det kan føre til at elever fokuserer mer på å bestå prøvene enn på å virkelig forstå stoffet. I tillegg kan det øke stressnivået både hos elever og lærere, og begrense lærernes mulighet til å benytte mer varierte undervisningsmetoder.
Hva er en god skole?
En god skole er mer enn bare et sted hvor man lærer fag. En god skole skal også bidra til elevenes personlige utvikling, gi dem mulighet til å utvikle sosiale kompetanser og forberede dem til å være aktive samfunnsborgere.For å oppnå dette er det viktig å ha en klar pedagogisk idé som vektlegger elevenes aktive medvirkning: Elevene skal være aktive deltakere i sin egen læringsprosess. Alle elever skal føle seg sett og verdsatt, uavhengig av bakgrunn eller evner.
Foreldre og lærere må samarbeide for å gi elevene den beste oppfølgingen. Læring skal ikke bare skje i klasserommet, men også gjennom ulike aktiviteter og prosjekter.
Jens Bjørneboes tanker om skolen er fortsatt relevante i dag. Skolen er ikke bare et sted for å tilegne seg kunnskap, men også et sted for personlig vekst og utvikling. For å sikre at skolen fungerer godt for alle elever, må vi ha en klar pedagogisk idé som vektlegger både kunnskap og dannelse.
👉 Les også:
- Den norsklærer som ikke formidler "Jonas" til sine elever, har forsømt sitt oppdrag.
- Det er mulig å tilrettelegge for en skolehverdag som rommer både barndommens egenverdi og barns naturlige livsutfoldelse.
– "Jonas" handler om oppdragelse og utdanningssystemets rolle i å frembringe lydige og lojale mennesker.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar