søndag 27. oktober 2024

Massiv respons på KI-initiativet



Initiativet til et nettverk for kunstig intelligens i skolen har fått massiv respons. Det er jeg veldig takknemlig for!

Det er nødvendig å øke kompetansen om KI generelt og generativ KI i skolen spesielt. Det er nødvendig å bygge en solid forståelse av hvordan KI kan brukes i skolen på en måte som fremmer læring, kreativitet og kritisk tenkning.

Av Martin Johannessen

Jeg tenker derfor å dele noen innsikter fra dere som har svart på registreringskjemaet. Alle spørsmål (og) svar som har med KI å gjøre må settes i kontekst. Hvordan KI brukes i undervisningen vil avhenge av fag, alderstrinn og tilgjengelig teknologi.

Vi har teknologien, men vi mangler de gode, pedagogiske verktøyene. Innføring av KI i undervisningen vil føre til en rekke endringer. Brukt med pedagogisk kløkt kan KI bidra til en effektiv og engasjerende læringsprosess. Dette vil ikke bare endre måten vi underviser på, men også hvilke ferdigheter som er viktige for å lykkes i fremtidens arbeidsliv.

På spørsmålet om hvordan dere tror KI kan forbedre undervisningen, er dette noen av svarene, gruppert etter hovedtemaer:

1. Endring i undervisning og nye ferdigheter:
  • "Jeg tror det vil påvirke hvordan vi underviser/hvilke ferdigheter som blir viktige i fremtiden, derfor er ikke spørsmålet egentlig helt relevant - det må tas i betraktning uansett."
  • "Det vet jeg ikke om den nødvendigvis gjør. Men den endrer undervisning betraktelig. Og det er jo spennende."
  • "De som kan bruke kunstig intelligens på en god måte vil alltid ha et fortrinn, på lik linje med andre kunnskapsområder."

2. Tilpasset opplæring og individualisering:
  • "KI bidrar til mer tilpasset og fleksibel opplæring."
  • "Tilgang på kjapp hjelp og svar til elevene som trenger veiledning. F.eks. i matematikk, at elevene kan spørre ki om råd og få litt veiledning."
  • "Den kan intensivere læring ved at eleven har en egen assistent tilstede. Men de må også opplæres i hvilke tilkortkommenheter KI har."

3. Effektivitet og tidsbesparelse:
  • "Tidsbesparende på alle nivå."
  • "Hovedsakelig som lærings- og skrivestøtte for elever, og som et effektiviseringsverktøy for lærere."

4. Utvidede muligheter og kreativitet:
  • "Den gir mange utvidete muligheter til inkludering og kreativitet og kritisk refleksjon, tilgjengelighet til kunnskap som ellers vært forbeholdt akademiske kretser."

5. Utfordringer og usikkerhet:
  • "Usikker, det er så utrolig stort, og kontekstuelt. Mine studenter må bare eksperimentere mest mulig, men også lære om hvordan det fungerer."
  • "Brukt på en faglig relevant måte, kan den støtte forståelse, gi tilbakemeldinger just-on-time. Forutsetter en aktiv og lærevillig elev."
  • "He he, tror ikke den kan."


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Fra testpress til læringsglede

Skolens fokus må være på kvalitet, ikke kvantitet. Flere tester fører ikke til bedre resultater. Av Martin Johannessen / Illustrasjon: PxHer...