Denne uka offentliggjorde en dansk ekspertgruppe anbefalinger ved bruk av ChatGPT i skolen.
Av Martin Johannessen
Prøver hvor det er mulig å jukse eller å bli anklaget for juks, må begrenses. Og det må være mulig å endre prøveformer raskere enn tidligere, slik at prøvene kontinuerlig kan tilpasses ny teknologi. Dette er noen av anbefalingene som ekspertgruppen nettopp har levert til den danske børne- og undervisningsministeren.
Ekspertgruppen har hatt i oppgave å komme med anbefalinger om hvordan ChatGPT og andre digitale hjelpemidler kan håndteres ved prøver i grunnskolen og på ungdoms- og voksenopplæring. Prøvene er blant annet utfordret når det gjelder juks på grunn av den raske teknologiske utviklingen. Derfor er ekspertgruppen svært opptatt av å flytte fokuset fra juks til læring, slik at det tillitsfulle lærer-elev-forholdet prioriteres.
I sine anbefalinger har ekspertgruppen tatt utgangspunkt i at teknologien er til stede i elevers hverdag, og at de under sin utdanning skal lære å bruke teknologien reflektert og forstå den på linje med andre tilgjengelige verktøy. Derfor anbefaler de at det i fremtiden både skal være prøver uten digitale hjelpemidler og prøver der de kan inngå. Dette skal sikre at det både er mulig å teste elevers grunnleggende ferdigheter uten hjelpemidler og deres kompetanser, der digitale hjelpemidler kan tas i bruk.
Avgjørende å forholde seg til KI
"Det er avgjørende viktig at elevene lærer å bruke og forholde seg til kunstig intelligens på en reflektert, kritisk og konstruktiv måte. Derfor må de hjelpes av dyktige faglærere, og teknologien må tas i bruk i undervisningen og ved eksamen side om side med eksamener uten hjelpemidler. Det krever nye prøve- og ikke minst nye arbeidsformer på skolen, der fokuset flytter fra juks til læring. På den måten får vi en bred og pålitelig utprøving av elevenes ferdigheter og kompetanser. Å gi elevene en moderne og oppdatert dannelse med kunnskap om teknologiens muligheter og fallgruver er en oppgave for vårt utdanningssystem og kan ikke overlates til TikTok og andre techgiganter", sier formannen for ekspertgruppen, Birgitte Vedersø.
"Den digitale utviklingen er kommet for å bli. Det stiller krav til hvordan vi setter sammen prøvene, slik at vi sikrer at elevene får en rettferdig vurdering. Det er en viktig dannelsesoppgave å lære barn og unge å forholde seg til og bruke teknologi kritisk, og det stiller krav til hvordan vi i undervisningen ruste elevene til det. Vi må samtidig kunne stole på eksamenerne. Det er avgjørende for meg at vi utvikler prøvene slik at vi også kan teste uten bruk av digitale hjelpemidler. Det er nødvendig for å kunne vurdere hvilken kunnskap og ferdigheter elevene selvstendig har tilegnet seg. Det synes jeg ekspertgruppen kommer med noen interessante forslag til," sier børne- og undervisningsminister, Mattias Tesfaye.
Anbefaling 1: Prøvene skal være todelt: Kandidatene skal kunne utføre dem både med og uten digitale hjelpemidler
Begrens antall prøver der det er mulig å jukse eller bli anklaget for juks, slik at fokus kan rettes mot læring.
Det samlede prøvesystemet bør støtte både utvikling av elevers kunnskap og ferdigheter, og utvikling av kompetanse til å bruke og ta stilling til digitale verktøy selvstendig.
Rapportenens syv generiske prøveformer bør tas som utgangspunkt og kan fungere som en rettesnor for eventuelle endringer av de eksisterende prøveformene.
Anbefaling 2: Løpende utvikling av prøver
Det bør være mulig å gjøre endringer i prøveformer med kortere mellomrom enn tidligere, slik at prøvene kan tilpasses en foranderlig verden og ny teknologi.
Børne- og undervisningsministeriet oppfordres til å involvere relevante aktører i løpende diskusjoner om prøveformer, og om hvilke av de syv generiske prøveformene som kan brukes i ulike fag.
Anbefaling 3: Bruk av digital teknologi og kunstig intelligens som et strategisk satsningsområde
Ledelsen på den enkelte skole bør sette fokus på digitalisering, herunder kunstig intelligens som et verktøy for læring.
Anbefaling 4: Undervisningen skal danne grunnlag for nye prøveformer
Det samlede prøvesystemet bør støtte både utvikling av elevers kunnskap og ferdigheter, og utvikling av kompetanse til å bruke og ta stilling til digitale verktøy selvstendig.
Rapportenens syv generiske prøveformer bør tas som utgangspunkt og kan fungere som en rettesnor for eventuelle endringer av de eksisterende prøveformene.
Det bør være mulig å gjøre endringer i prøveformer med kortere mellomrom enn tidligere, slik at prøvene kan tilpasses en foranderlig verden og ny teknologi.
Børne- og undervisningsministeriet oppfordres til å involvere relevante aktører i løpende diskusjoner om prøveformer, og om hvilke av de syv generiske prøveformene som kan brukes i ulike fag.
Kommunikasjon og veiledningsinnsatsen om digitale hjelpemidler ved prøvene bør prioriteres lokalt på institusjonene.
Anbefaling 4: Undervisningen skal danne grunnlag for nye prøveformer
Ledelse og lærere bør innlemme digitale hjelpemidler i den daglige undervisningen på tvers av fagene, så det skapes sammenheng mellom undervisning og prøver.
👉 Les anbefalingene fra Danmark her: Ekspertgruppe klar med anbefalinger for brug af ChatGPT ved prøver
Disclaimer: Denne saken er oversatt fra dansk ved hjelp av ChatGPT og Gemini, og kvalitetsikret av meg.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar