ChatGPT blir integrert i digitale lærebøker i Danmark. Jeg tror det bare er snakk om tid før vi får tilsvarende læremidler her i landet.
Av Martin Johannessen
I en artikkel skrev Viden.ai at de store forlagene i Danmark lett kunne trene sin egen kunstige intelligens på sine bøker, og dermed kunne lærere og elever chatte sammen med boken. Dette ble en realitet allerede i fjor, da Praxis implementerte en ChatGPT i sin e-bok til faget Afsætning B (markedsføring).
Lærer Per Størup Lauridsen undersøker hva som skjer med læremidlene når kunstig intelligens blir integrert. Er det egentlig en god idé? Klarer vi å besvare de etiske utfordringene? Vi vet ikke hvordan elevene vil anvende funksjonene. Både teknologien og integreringene er nytt. Selv om det gir mulighet for å bruke språkmodeller i læremidler, har vi ikke kunnskap om hvordan det vil skje og om det fører til bedre læring. Noen elever vil kanskje bruke det som verktøy til å få utarbeidet en oppgave eler tekst, mens andre vil fokusere på sin egen læringsprosess, få hjelp med innholdet og et bedre overblikk i faget.
Jeg tror det bare er snakk om tid før vi får tilsvarende digitale lærebøker fra Aschehoug, Gyldendal, Cappelen Damm og Fagbokforlaget.
Utvikling av nye læremidler er en kostbar prosess, både for analoge og digitale versjoner, for man må tilpasse innholdet og nivået til det aktuelle faget, samtidig med at det krever mye faglig kunnskap om emnet. Det krever også en løpende justering av innholdet, og i noen fag går det så fort at det kan være vanskelig å følge med. Forfatteren utarbeider også en progresjon i læremidlet, som sikrer at elevene hele tiden er innenfor sonen for nærmeste utvikling. Det krever kunnskap og forståelse, før man kan jobbe med neste kapittel.
- Men læremidlets viktigste rolle er (uansett om det er en bok, en digital i-bok eller noe tredje), at vi har et felles referansepunkt i undervisningen, skriver Størup Lauridsen.
- Lærebokforfatterne kan bli redusert til en faktaboks, hevder han.
Når du trener en språkmodell med tekster blir teksten omdannet og redusert til en rekke mindre enheter. I denne prosessen kan det være unøyaktigheter og nyanser som ikke kommer med, og dermed kan teksten endre karakter. Selv om forfatteren av læremidlet har gjort seg flid med å skrive gode tekster, kan disse bli påvirket av språkmodellen og presentert på en ny måte.
Det kan bli et stort problem, for å si det forsiktig. Men likevel er det en interessant utvikling vi bare ser starten på nå.
Rekk opp hånda er en møteplass der skolefolk kommer til orde. I hver episode møter du en gjest med kompetanse på et aktuelt tema, og får et innblikk i norsk skole fra alle vinkler. Her på bloggen finner du relevant skolestoff.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
God advent med KI-kalenderen
Her er en adventskalender som kombinerer skolefaglige temaer med oppgaver der språkmodeller som ChatGPT kan brukes. Hver oppgave tar ca. 15 ...
-
Her er en adventskalender som kombinerer skolefaglige temaer med oppgaver der språkmodeller som ChatGPT kan brukes. Hver oppgave tar ca. 15 ...
-
Ny episode av Rekk opp hånda: Etter kraftig motstand fra friskolene, endrer regjeringen forslaget om å kutte i støtten. En ny innretning på ...
-
Språkmodeller som skrivelærer: Å bruke ChatGPT eller andre språkmodeller kan definitivt hjelpe deg med å forbedre skriveferdighetene dine på...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar