Hold deg oppdatert på kunstig intelligens i skoleperspektiv. I denne utgaven av nyhetsbrevet kan du lese om ni råd om kunstig intelligens fra Udir, KI og skriveundervisning, lærerrollen vs. KI, og elever og KI.
Av Martin Johannessen / Illustrasjon: UX Content
Fra og med denne uka flytter jeg nyhetsbrevet fra LinkedIn over til bloggen. Du kan lese alle tidligere utgaver her.
🤖 Ni råd om kunstig intelligens fra Udir
Den store KI-nyheten i skoleperspektiv denne uka var de ni rådene om KI fra Udir. Dette er en oppsummering fra Udirs samarbeid med skoler, kommuner, universiteter og høgskoler. Her har de samlet kunnskap og utviklet støtte til skoler og skoleeiere i arbeidet med kunstig intelligens. Siden vil bli revidert jevnlig.
👉 Les rådene her
1. Løft frem relevante områder i læreplanverket. For eksempel områder som digital dømmekraft, kildekritikk, etikk, personvern og demokrati.
2. Skolen og læreren vurderer når KI er relevant å bruke, ut fra mål og innhold i læreplanene. Læreren er den pedagogiske lederen i klasserommet, som legger til rette for gode læringsprosesser.
3. Legg vekt på variasjon i opplæring og vurdering. Utforsk tilnærminger som gir læreren trygghet på at det er elevens egen kompetanse som blir vurdert. F.eks. vurdering i ulike faser av en skriveprosess.
4. Snakk med elevene om hva KI er, hvilke muligheter teknologien gir, men også hvilke farer den bringer med seg. Utforsk gode arbeidsprosesser og læringsformer sammen.
5. Snakk med foresatte om digital praksis og bruk av KI-verktøy på skolen og hjemme.
6. Bruk profesjonelle læringsfellesskap, for å takle komplekse utfordringer som det er vanskelig å møte alene. Skoleeier og skoleleder må prioritere utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse.
7. Skap en kultur for utprøving og evaluering av pedagogisk praksis.
8. Bruk sikre løsninger som er godkjent og personvernvurdert av skoleeier
9. Ta hensyn til elevenes alder og modenhet, og vis særlig forsiktighet overfor yngre barn. Benytt de tekniske mulighetene som finnes til å tilpasse verktøyene for best mulig pedagogisk bruk.
Rådene har ulik relevans for skoleeier, skoleleder, lærer og foresatte. Bruk av KI i skolen, må basere seg på lokale juridiske, etiske og pedagogiske vurderinger. Du kan lese mer om hvert enkelt råd her.
Udir skriver: Formålet med skolen beskrives i opplæringsloven, der det blant annet står at skolen skal bidra til "opne dører mot verda og framtida" og fremme verdier som demokrati, ytringsfrihet og menneskerettigheter. KI er en viktig del av den verden og fremtiden elevene møter. Samtidig kan verdier som demokrati og ytringsfrihet være under press i en verden der "fake-news" og påvirkningskampanjer får enda sterkere verktøy gjennom bruk av KI. Mange av de mest brukte sosiale mediene bruker allerede KI i sine tjenester. Hvilken kunnskap trenger barn og unge for å manøvrere trygt i dette landskapet og hvordan kan skolen bidra?
👉 Les også:
Her er ni råd til skolene om kunstig intelligens
Ni råd til lærere for KI i skolen
✒️ Kunstig intelligens og skriveundervisning
- Hvis vi ikke øver på skriving, men overlater prosessen til kunstig intelligens, mister vi noe unikt menneskelig, skriver tekstviter Paul Omar Lervåg i Utdanningsnytt.
- Skriving er et verktøy vi mennesker bruker for å formidle tanker, ideer og følelser med andre mennesker. Å bruke kunstig intelligens kan virke fristende, men vi mister noe unikt menneskelig i prosessen, skriveintuisjon og utveksling av mening.
Konseptet skriveintuisjon dreier seg de kulturelle lærdommene man tilegner seg gjennom lesing og skriving. Lervåg understreker at skriving også handler om å mestre tekstnormer og sosialisere seg inn i ulike tekstkulturer.
Lervåg argumenterer for at elever bør mestre skriving før de introduseres for KI, og oppfordrer til forsiktighet med implementeringen av KI i skolen for å sikre at elever utvikler nødvendige skriveferdigheter og forståelse for samfunnet.
Eyvind Elstad (UiO) er aktuell med boka Læreren møter ChatGPT (Universitetsforlaget, 2023). Der skriver han om at den raske utviklingen innenfor kunstig intelligens har ført til utfordringer for lærere over hele verden, samtidig som den har åpnet opp nye muligheter for elever og lærere.
I en fagartikkel i Bedre Skole skriver han om skolens møte med generativ kunstig intelligens:
- Generativ kunstig intelligens har potensial til å gjøre en rekke oppgaver både bedre og på mer tidsbesparende måter enn oss mennesker. Det er samtidig en fundamental forskjell på å bruke teknologi i en læringsfremmende hensikt og en produktivitetsøkende hensikt.
Elstad skiller mellom regelbasert KI og generativ KI, hvor sistnevnte, eksemplifisert ved ChatGPT, Bard/Gemini og LlAMA, har evnen til å generere tekst som kan virke naturlig og variert. Elstad peker på teknologiens potensial til å forbedre produktivitet og utføre oppgaver på tidsbesparende måter, men også på utfordringene og begrensningene ved bruk i utdanningssektoren.
Han etterlyser en strategisk og kunnskapsbasert tilnærming til implementering av KI i skolen, for å sikre at teknologiens potensial utnyttes på en måte som beriker elevers læringsprosesser
Selv om generativ KI kan produsere innhold som i noen tilfeller matcher menneskelig skapt innhold, er det essensielt at elever fortsatt lærer grunnleggende ferdigheter som regning, skriving, og kritisk tenkning.
KI-verktøy kan være en farlig snarvei dersom læring er målet.
- Det kan virke veldig fristende å bruke kunstig intelligens til å skape et førsteutkast av en tekst for å overvinne skrivesperre eller for studenter og skribenter som føler de mangler ferdigheter til å starte selv, skriver Leon Furze.
Leon Furze er en internasjonal konsulent, forfatter og foredragsholder med mange års erfaring innen utdanning og ledelse. Furze holder nå på med en doktorgrad med fokus på konsekvensene av kunstig intelligens for skriveopplæring og utdanning.
- Selv om å bruke generativ AI til å skape et førsteutkast kan virke fristende, er det en klønete løsning som ikke utnytter teknologien eller forfatterens hjerne optimalt. Det er en snarvei, og snarveier eksisterer ofte fordi systemet ikke verdsetter skrivingens egentlige formål. Mens generativ AI sannsynligvis vil bli en del av skriving i digitale sammenhenger, bør den grusomme førsteutkastet fortsatt tilhøre oss. "Grusom" her refererer til den første råversjonen, ikke nødvendigvis kvaliteten.
👉 Boktips: Kunstig intelligens i skriveopplæringen av Agnar Lirhus (Cappelen Damm Akademisk - Skoleserien, 2024)
🧑🏫 Lærerrollen vs. Kunstig intelligens
Lærerrollen er sentral når det gjelder innføring av KI i skolen. Lærere spiller en avgjørende rolle i å veilede elever, skape et engasjerende læringsmiljø og gi støtte og oppmuntring. KI kan kanskje hjelpe til i disse rollene, men ikke erstatte dem.
- Ingen jobb er viktigere enn å utdanne unge sinn, og ingen kunstig intelligens vil noen gang kunne erstatte en god lærer. Likevel bruker pedagoger allerede generativ AI til å hjelpe med kreative oppgaver eller automatisere rutinearbeid. Dette frigjør mer tid til de virkelig viktige jobbene, som å tilbringe tid med elevene, skriver forfatter og futurist Bernard Marr i Forbes.
Tre ting som ikke kan automatiseres er: Evnen til å bygge relasjoner med elever, evnen til å tilpasse seg individuelle behov og evnen til å inspirere og motivere elever.
For at KI skal være vellykket i skolen, må det brukes på en måte som støtter og styrker lærerrollen. Lærere må være involvert i utvelging, implementering og evaluering av KI-verktøy. De må også få opplæring i hvordan de kan bruke disse verktøyene effektivt.
Her er noen spørsmål som skoler og lærere bør vurdere når de implementerer KI:
- Hvordan kan KI brukes til å støtte og styrke lærerrollen?
- Hvordan kan lærere involveres i utvelging, implementering og evaluering av KI-verktøy?
- Hvordan kan lærere få opplæring i hvordan de kan bruke KI-verktøy effektivt?
- Hvordan kan vi sikre at KI brukes på en måte som er etisk og ansvarlig?
En gruppe lærere skal være medforskere og bidrar i utviklingen av prosjektet. Ett år etter at ChatGPT ble lansert finnes det svært lite forskning om hvordan elever bruker generativ kunstig intelligens i klasserommet − og dermed få forskningsbaserte råd om hvordan ChatGPT og lignende tjenester kan brukes i praktisk undervisning i grunnopplæringen.
Men nå skal en gruppe forskere ved Universitetet i Oslo gjennom LAT-prosjektet (Læring i algoritmenes tidsalder) samarbeide med mellom 9 og 12 lærere i askerskolen for å finne ut hvordan KI kan bidra til bedre læring. Lærerne skal selv være med på å utforme og gjennomføre de praktiske forsøkene.
👉 Les også: Her finner lærere undervisningsopplegg om kunstig intelligens
🧑🎓 Elever og KI
Lurer du på hvordan du som elev kan bruke kunstig intelligens på skolen, uten å jukse? Ung.no har laget en oversikt over hvordan du kan, og ikke kan, bruke KI til skolearbeid.
Det mangler fremdeles nasjonale retningslinjer for hvordan kunstig intelligens skal brukes i skolen. Det er derfor viktig å ha lav terskel for å prate med læreren din om hvordan dere skal bruke dette.
Frem til nasjonale retningslinjer er på plass i hele landet, må elever og lærere på hver enkelt skole finne ut av bruken sammen. I enkelte fylkeskommuner og kommuner har det blitt laget egne retningslinjer for bruk av kunstig intelligens i skolen.
🎧 Podkast: ChatGPT rulles ut i Osloskolen – klokt eller dumdristig?
Landets elever har omfavnet sin nye, utrøttelige læringsassistent. En av tre bruker ChatGPT til skolearbeid hver uke. Nå rulles teknologien ut i store deler av Osloskolen, før lærerne har lært å bruke teknologien og uten at vi vet hvordan elevene lærer med den.
🎧 Podkast: Pedagogisk intelligens: Vi avslører den hemmelige systemledeteksten til ChatGPT 4
Visste du at ChatGPT 4 har en hemmelig systemledetekst som du ikke får vite? Det er mulig å lure den ut av ChatGPT, men det er ikke alltid like lett – fordi OpenAI prøver å stoppe dette så godt de kan. Noen ganger klarer vi likevel å lure ChatGPT til å røpe hele systemledeteksten den har på lur.
🎧 Podkast: Rekk opp hånda AI spesial
Utforsk det spennende krysningspunktet mellom kunstig intelligens og utdanning gjennom en serie podcast-episoder. Med bidrag fra kloke fagfolk, belyser vi problemstillinger, muligheter, og etiske dilemmaer, med en visjon om å forme en fremtid hvor AI blir en verdifull ressurs i skolen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar