Av Martin Johannessen / Foto: Magnus Andersen
Willy Aagre er professor emeritus i pedagogikk og underviser i faget Ungdomskunnskap, på masterstudiene i pedagogikk og karriereveiledning og i doktorgradsemnet "Barne- og ungdomskultur, medvirkning og demokrati" ved Universitetet i Sørøst-Norge.
Simon Malkenes er lærer og forfatter og sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet og stipendiat ved NTNU. Han er kritisk til overstyring av læreren:
- Styringen av læreren ligger som geologiske lag i norsk skolehistorie: Mål- og resultatstyring, byråkratisering, og skjemavelde fra 1990-tallet, juridifisering og teststyring fra 2000-tallet og senterstyring med påstått evidensbasering og "det som virker" på 2010-tallet. Det har laget en skole der rektor er byråkrat og/eller entreprenør, der skolen er en kunnskapsbedrift i et marked, der eleven er en kunde, skriver han i en kronikk i Khrono.
- Å skape en kultur for bred og allsidig folkeopplysning om det som angår skole- og samfunnsspørsmål.
- Å legge til rette for å sette seg inn i og dele internasjonale skoleimpulser.
- At lokal skoleledelse og skoleeier er åpne for å gjennomføre skoleforsøk som grupper av lærere tar initiativ til.
👉 Les også:
Debatten om norsk skole er preget av berøringsangst (Willy Aagre/Forskerforum)
Gylne øyeblikk (Simon Malkenes/Khrono)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar