Ny episode av Rekk opp hånda: Det råder en slags dommedagsstemning over barn og unges lesevaner. Flere elever enn før leser ikke bøker frivillig. Samtidig øker tida de bruker på å lese på skjerm. Hva skal vi gjøre med det?
Av Martin Johannessen / Foto: Magnus Andersen
Det er økende bekymring rundt barn og unges lesevaner. Flere og flere elever velger bort frivillig boklesing, mens tiden de tilbringer foran skjermen øker. Hvordan bør vi forholde oss til dette?
Målet er ikke bare å opprettholde lesegleden, men også å sørge for at dagens unge forstår viktigheten av kritisk tenkning, uavhengig av medium. Det er tross alt ikke bare det å lese som er viktig, men hva man tar med seg fra det man leser.
I ukens episode av Rekk opp hånda snakker vi om bøker og leselyst, skolebibliotekenes rolle i skolen, og at vi må lytte til ungdommen og gi dem rom til å snakke om bøker og livet.
Som samfunn står vi overfor utfordringen med å tilpasse oss en digital tidsalder, samtidig som vi bevarer viktigheten av lesing og litterær forståelse. Det er klart at tradisjonelle lesevaner endres, men dette betyr ikke nødvendigvis at lesingens verdi minsker. Det krever imidlertid at lærere, foreldre og samfunnet som helhet anerkjenner denne endringen og tar proaktive skritt for å styrke og opprettholde leselysten.David Kvamme Høviks initiativ og engasjement illustrerer viktigheten av å omfavne nye måter å engasjere unge lesere på. Med riktig støtte og ressurser kan vi håpe på å se en fornyet lidenskap for lesing blant dagens ungdom.
Unge leser mindre enn før: – Mange ting som kjemper om oppmerksomheten (NRK)
Regjeringen vil at barn og unge skal lese mer – ber om gode råd og ideer (Utdanningsnytt)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar