søndag 12. november 2023

Rekk opp hånda! ep. 296: Skoledatakonferansen 2023 med Helle Christin Nyhuus - Lytt til lærerne!


 
Hvorfor utelates lektoren og læreren i klasserommet når kunnskapsgrunnlaget om skolen og klasserommet dannes? spør leder i Norsk Lektorlag, Helle Christin Nyhuus.

Av Martin Johannessen / Foto: Øyvind Berg

Tirsdag forrige uke deltok jeg på Skoledatakonferansen 2023 på Union Scene i Drammen der Conexus var vertskap.

Jeg holdt et foredrag om pedagogisk bruk av generativ AI i skolen og deltok i en panelsamtale om læring i algoritmens tidsalder sammen med Valeriya Naumova fra Cognite og Helle Christin Nyhuus, daglig leder i Norsk Lektorlag.

Vi spilte også inn en Rekk opp hånda-episode med Nyhuus som gjest.

Lektorlaget og mange andre ønsker en bedre datainformert skoleutvikling. Hvilke data er det hensiktsmessig å hente inn?

Lederen av Lektorlaget er skeptisk til at lektoren og læreren i klasserommet ikke er inkludert når kunnskapsgrunnlaget om skolen og klasserommet dannes. Her må det skje en endring.

- Det er behov for å spørre lærerne og lektorene hva de har behov for av kunnskap, og det er behov for å inkludere dem i kunnskapsinnsamlingen, sier Nyhuus.


👉 Les også:

Flertall ønsker faglig dyktigere lærere

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

God advent med KI-kalenderen

Her er en adventskalender som kombinerer skolefaglige temaer med oppgaver der språkmodeller som ChatGPT kan brukes. Hver oppgave tar ca. 15 ...