Hvorfor utelates lektoren og læreren i klasserommet når kunnskapsgrunnlaget om skolen og klasserommet dannes? spør leder i Norsk Lektorlag, Helle Christin Nyhuus.
Av Martin Johannessen / Foto: Øyvind Berg
Tirsdag forrige uke deltok jeg på Skoledatakonferansen 2023 på Union Scene i Drammen der Conexus var vertskap.
Jeg holdt et foredrag om pedagogisk bruk av generativ AI i skolen og deltok i en panelsamtale om læring i algoritmens tidsalder sammen med Valeriya Naumova fra Cognite og Helle Christin Nyhuus, daglig leder i Norsk Lektorlag.
Vi spilte også inn en Rekk opp hånda-episode med Nyhuus som gjest.
Lektorlaget og mange andre ønsker en bedre datainformert skoleutvikling. Hvilke data er det hensiktsmessig å hente inn?
Lederen av Lektorlaget er skeptisk til at lektoren og læreren i klasserommet ikke er inkludert når kunnskapsgrunnlaget om skolen og klasserommet dannes. Her må det skje en endring.
- Det er behov for å spørre lærerne og lektorene hva de har behov for av kunnskap, og det er behov for å inkludere dem i kunnskapsinnsamlingen, sier Nyhuus.
👉 Les også:
Flertall ønsker faglig dyktigere lærere
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar