Regjeringens forslag til ny tilskuddsmodell for private grunnskoler er et alvorlig angrep på norsk skole. Forslaget må stanses, og det må gjøres en ryddejobb i tilskuddsmodellen som er rettferdig og som ivaretar mangfoldet i norsk skole.
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) har overtatt ansvaret for utdanningspolitikken i Norge. Hun har arvet et forslag fra sin forgjenger Tonje Brenna som vil føre til at mange private grunnskoler må legge ned.
I dag får private grunnskoler statstilskudd som tilsvarer 85 % av gjennomsnittskostnaden for en elev i kommunale skoler. Friskolene kan ta inntil 15 % av denne gjennomsnittskostnaden i egenbetaling fra foresatte. En liten grunnskole får mer pr. elev enn store skoler fordi en liten, kommunal skole koster mer pr. elev enn store kommunale skoler. Friskolene får også et kapitaltilskudd, beløpet er ikke i nærheten av å dekke skolenes kapitalutgifter.
Regjeringens forslag til ny tilskuddsmodell vil medføre et kutt på inntil 30 % for de som rammes hardest. Dette vil gjøre det umulig å videreføre drift ut fra hva skolene er blitt godkjent som. Kuttene skal gjennomføres i løpet av en fem årsperiode. Dette er særlig dramatisk for 1-10-skolene som i verste fall me legge ned sine ungdomstrinn.
Det er BDO (rådgivnings- og revisjonsselskap) som har skrevet rapporten med ny tilskuddsmodell på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet (KD). Men BDO-rapporten ble aldri delt med de ulike organisasjonene og forbundene. Avdelingsdirektør Marius Seljedal i KD innrømmer feilen i VG.
Dermed er det begått saksbehandlingsfeil og saken må stoppes.
Forslaget vil ramme en rekke ulike friskoler, inkludert internasjonale skoler, Montessori-skoler, Steiner-skoler, Nyskolen og livssynsbaserte skoler. Disse skolene tilbyr et viktig mangfold i norsk skoleflora, og de er viktige for å gi elever et godt utvalg av skoler å velge mellom.
– Dette er et kutt som vil ramme veldig hardt. Det er i ferd med å bli et opprør der ute. Dette er et veldig upopulært grep fra regjeringen. Og det er ene og alene regjeringens forslag, understreker skolepolitisk talsperson Grete Wold (SV).
Forslaget vil ramme en rekke ulike friskoler, inkludert internasjonale skoler, Montessori-skoler, Steiner-skoler, Nyskolen og livssynsbaserte skoler. Disse skolene tilbyr et viktig mangfold i norsk skoleflora, og de er viktige for å gi elever et godt utvalg av skoler å velge mellom.
SV og Rødt er bekymret, Høyre krever at forslaget blir trukket
SV er bekymret over regjeringens foreslåtte kutt i støtten til friskoler. Dette kan føre til at det oppstår et flertall på Stortinget som ønsker å redusere eller fjerne disse kuttene.
Partiene på ikke-sosialistisk side samler seg også mot regjeringens foreslåtte kutt i finansieringen til friskolene. Høyre krever at regjeringen trekker det omstridte friskole-kuttet
Mangfoldet må ivaretas
I tillegg til å føre til at mange private grunnskoler må legge ned, vil forslaget også svekke det mangfoldet som finnes i norsk skole. Dette er et alvorlig angrep på norsk skole, og det må stanses.
Jeg støtter at det skal gjøres en ryddejobb i tilskuddsmodellen for private grunnskoler. Men denne ryddejobben må gjøres skikkelig. Det er ikke rettferdig å kutte i tilskudd til friskolene uten å ta hensyn til hele finansieringsbildet.
Jeg mener at finansiering av en privatskoleplass må være likeverdig med finansiering av en skoleplass i den offentlige skolen. For å oppnå dette, mener jeg blant annet at kapitaltilskudd må inn i tilskuddsmodellen og at det må gjøres en skikkelig gjennomgang av finansiering av spesialundervisning.
I tillegg til å føre til at mange private grunnskoler må legge ned, vil forslaget også svekke det mangfoldet som finnes i norsk skole. Dette er et alvorlig angrep på norsk skole, og det må stanses.
Jeg støtter at det skal gjøres en ryddejobb i tilskuddsmodellen for private grunnskoler. Men denne ryddejobben må gjøres skikkelig. Det er ikke rettferdig å kutte i tilskudd til friskolene uten å ta hensyn til hele finansieringsbildet.
Jeg mener at finansiering av en privatskoleplass må være likeverdig med finansiering av en skoleplass i den offentlige skolen. For å oppnå dette, mener jeg blant annet at kapitaltilskudd må inn i tilskuddsmodellen og at det må gjøres en skikkelig gjennomgang av finansiering av spesialundervisning.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar