Omtale
Av Martin Johannessen / Foto: Magnus Andersen
- Norsk skole har blitt en konkurranseskole hvor kun det som kan telles, teller. Konsekvensene av mer enn 20 år med en skole drevet som en bedrift, er nå klare. Skolestresset og de psykiske problemene har økt, trivselen synker, bruken av ADHD-medisiner har skutt i været og mange elever utvikler ufrivillig skolefravær.
Det skriver Andreas Stien-Leenderts i boka "Skolen er ikke for alle" (Cappelen Damm, 2023). Han etterlyser et systemskifte i skolen.
- Mange elever stresses av vurderingsregimet, sier Stien-Leenderts. Innføringen av nasjonale prøver har vært en tabbe.
Andreas Stien-Leenderts håper på en forandring i norsk skole. Lærere bør føle seg frie til å uttrykke sine opplevelser av skolesystemet. Historisk sett har det vært en manglende kultur for å verdsette lærernes kritiske tilbakemeldinger.
Kronikk: Kan skolen bli for alle? (Andreas Stien-Leenderts i Dagsavisen)
👉 Les også:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar