fredag 28. juli 2023

Lær et nytt språk med ChatGPT og Bard



Utforsk potensialet til kunstig intelligens i språkopplæring. Med syv enkle ledetekster kan ChatGPT og Bard hjelpe deg å lære et hvilket som helst språk på en effektiv og engasjerende måte.

Av Martin Johannessen / Bilde: Pxhere

ChatGPT og Bard kan kanskje ikke erstatte språklæreren fullt og helt, men den er en potent konkurrent til Duolingo og et nyttig verktøy du kan bruke til å lære deg et hvilket som helst språk (så lenge du er motivert til å fullføre).

Med disse 7 ledetekstene kan du lære deg et nytt språk.

1. Strukturert plan: Først lager du en strukturert plan. Det er den enkleste måten å vite hva du skal gjøre og når du skal gjøre det.

Ledetekst: Jeg er nybegynner i tysk/fransk/spansk. Jeg ønsker å lære meg språket i løpet av 6 måneder. Jeg skal studere 1 time hver dag. Kan du lage en strukturert læringsplan som bruker Pareto-prinsippet for å hjelpe meg med å lære tysk/fransk/spansk?

2. Ressurser: Be om så mange ressurser som mulig på språket som interesserer deg. Du vil trenge disse for å fordype deg i språket du skal lære.

Ledetekst: Kan du foreslå ressurser som filmer, tv-serier, musikk, You-Tube-kanaler, artikler etc, som jeg kan lese, se og høre på for å øke mine ferdigheter i språket?

3. Vanlige ord: Det er alltid lurt å lære seg en håndfull nye ord på språket du skal lære. Da er det smart å begynne med de mest brukte ordene. ChatGPT og Bard vil gi deg en klar og presis tabell med oversettelser.

Ledetekst: Jeg ønsker å lære med de 1000 mest brukte ordene utenat. For å starte ønsker jeg at du lager en liste med de 100 mest brukte ordene i tabellformat.

4. Tilfeldige ord: Utfordre deg selv ved å sette deg selv i en vanskelig situasjon. Be ChatGPT eller Bard om å beskrive en situasjon, og prøv deretter å svare!

Ledetekst: Kan du beskrive en tilfeldig situasjon på tysk/fransk/spansk og be meg om å respondere?

5. Spill: Du kan be ChatGPT eller Bard om å skrive en historie, eller fortelle en vits. Det er opp til deg å skrive videre/fortsettelse på språket du ønsker å lære deg.

Ledetekst: Kan du skrive en kort historie på tysk/fransk/spansk om hvorfor det alltid regner i Bergen?

6. Test: ChatGPT og Bard kan teste deg på forskjellige måter. Spør hva den kan gjøre, og velg din favoritt.

Ledetekst: Gi meg eksempler på forskjellige måter jeg kan bruke ChatGPT/Bard for å teste min kunnskap i tysk/fransk/spansk?

7. Grammatikk: Grammatikk kan være gøy. Gjør det mye enklere ved å be om en veikart.

Ledetekst: Jeg er nybegynner i språket og ønsker meg å lære meg grammatikken. Kan du lage et veikart som beskriver hvordan jeg skal gå frem?

Dette er selvfølgelig ikke en garanti for at du lærer deg det språket du ønsker. 
Jeg håper likevel disse tipsene er nyttige og en god start. Du kan jo for eksempel la elevene dine teste dem ut når skolen starter opp i august, og se hvor de havner ved juletider.

How to Use ChatGPT to Learn a Language (And Practice It)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

ChatGPT integrert i digitale lærebøker i Danmark

ChatGPT blir integrert i digitale lærebøker i Danmark.  Jeg tror det bare er snakk om tid før vi får tilsvarende læremidler her i landet. Av...