Av Martin Johannessen / Bilde: Calvin
– Det er nærliggende å bruke begrepet krise om den situasjonen vi er i nå, sier leder i Utdanningsforbundet, Steffen Handal.
Det er flere grunner til at søkertallet til lærerutdanningen går nedover. Noen av de vanligste grunnene er:
Det er flere grunner til at søkertallet til lærerutdanningen går nedover. Noen av de vanligste grunnene er:
- Lønnen er lav. Lønnen for lærere er ikke spesielt høy, spesielt sammenlignet med andre yrker som krever en mastergrad.
- Arbeidspresset er høyt. Lærere har mye ansvar og jobber ofte lange dager.
- Statusen for læreryrket er lav. Læreryrket er ikke spesielt respektert i samfunnet, og lærere får ofte lite støtte fra politikere og foreldre.
- Det er vanskelig å få jobb som lærer. Det er mange lærere i Norge, og det er ikke alltid lett å få jobb som lærer, spesielt i byene.
Disse grunnene gjør at mange unge mennesker velger andre yrker enn læreryrket. Dette er en stor utfordring for norsk skole, da vi trenger flere lærere i fremtiden.
– Hvis dette fortsetter kan det bli en fare for demokratiet. Vi trenger utdanna lærere for å at barn og unge skal få den kunnskapen og utdannelsen de trenger for at samfunnet skal fungere, sier Handal.
Det er viktig at vi gjør noe for å snu denne trenden. Vi må gjøre læreryrket mer attraktivt, og vi må øke statusen til lærerne. Vi må også sørge for at lærerne får den opplæringen og støtten de trenger for å gjøre jobben sin godt.
– Elever som kommer fra 13 år på skolebenken, ser selv hva yrket medfører og oppfatter derved ikke yrket som attraktivt. Det kan ha betydning for hvordan de velger. Vi har også et stramt arbeidsmarked, og læreryrket har nok ikke så høy status. Pandemien synliggjorde også at læreren måtte stå i første rekke og ta en stor belastning under den krisen, sier Asle Holthe, dekan ved lærerutdanningen på Vestlandet.
Fremsnakking går fort
En venninne og tidligere studiekamerat av meg skrev på Facebook: "Selv lurer jeg også på hva som må til for å få unge flinke folk inn i skolen og barnehagen. Politikk tar tid. Fremsnakking går fort." Hun foreslo kampanjen 5 grunner til at jeg digger å jobbe i skole/ barnehage.
Jeg fulgte oppfordringen og skrev på X/Twitter: Gi meg 5 grunner til at du digger å jobbe i skole/barnehage.
Jeg fikk mange fine svar. Dette er selvfølgelig en uhøytidelig spørreundersøkelse, men interessant likevel. Her er en de 10 grunnene som ble nevnt flest ganger:
- Formidle fag
- Møte og bli kjent med elever
- Gode kolleger
- Fleksibilitet
- Tid til faglig oppdatering
- Utgjøre en (positiv) forskjell
- Bidra til unge menneskers motivasjon for læring og dannelse
- Se mennesker utvikle seg, lære og vokse opp
- Jobbe tett på og med mennesker
- Variert hverdag
Formidling av fag, møte elever og gode kolleger befinner seg altså på pallen. Læreryrket er et viktig yrke som er nødvendig for samfunnets utvikling. Det er et yrke som gir lærerne muligheten til å gjøre en forskjell i verden, og det er et yrke som kan være både meningsfullt og givende.
Lærere liker å formidle fag fordi de finner det meningsfullt å dele sin kunnskap med andre. De liker å se elevene lære og vokse, og de liker å være en del av prosessen. Formidling av fag kan være både utfordrende og givende, og det er en viktig del av læreryrket.
Lærere liker å møte elever fordi de liker å jobbe med mennesker. De liker å bli kjent med elevene, og de liker å lære om deres liv og erfaringer. Elevene kan være en inspirasjon for lærerne, og de kan lære lærerne mye om seg selv og verden.
Lærere liker å ha gode kolleger fordi de trenger støtte og samarbeid i arbeidet sitt. De liker å kunne diskutere undervisningsmetoder, dele ideer og hjelpe hverandre når det trengs. Gode kolleger kan gjøre læreryrket mye enklere og mer givende.
Må snu trenden
Lærere liker å formidle fag fordi de finner det meningsfullt å dele sin kunnskap med andre. De liker å se elevene lære og vokse, og de liker å være en del av prosessen. Formidling av fag kan være både utfordrende og givende, og det er en viktig del av læreryrket.
Lærere liker å møte elever fordi de liker å jobbe med mennesker. De liker å bli kjent med elevene, og de liker å lære om deres liv og erfaringer. Elevene kan være en inspirasjon for lærerne, og de kan lære lærerne mye om seg selv og verden.
Lærere liker å ha gode kolleger fordi de trenger støtte og samarbeid i arbeidet sitt. De liker å kunne diskutere undervisningsmetoder, dele ideer og hjelpe hverandre når det trengs. Gode kolleger kan gjøre læreryrket mye enklere og mer givende.
Må snu trenden
Søkertallet til lærerutdanningen synker, og det er en stor utfordring for norsk skole. Vi må gjøre læreryrket mer attraktivt, og vi må øke statusen til lærerne. Vi må også sørge for at lærerne får den opplæringen og støtten de trenger for å gjøre jobben sin godt.
Læreryrket er et viktig yrke som er nødvendig for samfunnets utvikling. Det er et yrke som gir lærerne muligheten til å gjøre en forskjell i verden, og det er et yrke som kan være både meningsfullt og givende. Vi må gjøre det attraktivt for unge mennesker å velge læreryrket, og vi må sørge for at de får den opplæringen og støtten de trenger for å gjøre jobben sin godt.
Hvis vi ikke gjør noe for å snu trenden, kan det få store konsekvenser for norsk skole. Vi trenger flere lærere i fremtiden, og hvis vi ikke får nok søkere til lærerutdanningen, kan det bli vanskelig å fylle alle stillingene. Det vil få konsekvenser for kvaliteten på undervisningen, og det kan også få konsekvenser for rekrutteringen til andre yrker i samfunnet.
👉 Les også:
👉 Les også:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar