Av Martin Johannessen / Illustrasjon: Dall-E 2
Vi har utforsket emner som etikk, personvern, potensielle utfordringer og innovative bruksområder. Med disse samtalene ønsker jeg at Rekk opp hånda blir en plattform for refleksjon, diskusjon og læring.
Mens vi fortsetter å utforske og utnytte mulighetene som AI bringer med seg, er det viktig å fortsette å være kritiske, nysgjerrige og ha en åpen dialog. Sammen kan vi forme en fremtid der AI blir en verdifull ressurs for skolen, og der vi maksimerer dens positive innvirkning på elevenes læring og utvikling.
Mens vi fortsetter å utforske og utnytte mulighetene som AI bringer med seg, er det viktig å fortsette å være kritiske, nysgjerrige og ha en åpen dialog. Sammen kan vi forme en fremtid der AI blir en verdifull ressurs for skolen, og der vi maksimerer dens positive innvirkning på elevenes læring og utvikling.
🎧 AI-verktøy: Muligheter eller en trussel mot læringen?
Kan språkmodeller være til hjelp til å komme i gang med skriveprosessen? Terje Pedersen lot en gruppe elever jobbe med et skriftlig arbeid der de brukte Googles Bard som læringspartner i et prosessorientert skrivearbeid. De har brukt modellen til å generere ideer, brainstorme og få tilbakemelding på arbeidet sitt.
Språkmodeller kan være et verdifullt verktøy for elever som ønsker å forbedre skriveferdighetene sine. Terje Pedersen og Kim Aarberg er gjester i denne episoden av Rekk opp hånda.
Per Kristian Bjørkeng er teknologijournalist i Aftenposten og forfatter av boka Knekk ChatGPT-koden (Kagge forlag, 2023) med undertittel: Lær å tenke nytt og ta i bruk tidenes kraftigste dataverktøy.
Kenneth Bareksten er lærer ved Engebråten skole i Oslo. Han har skrevet e-boka “Kunstig intelligens for lærere” (2023) og er gjest i denne episoden av Rekk opp hånda.
Skolen må tilpasse seg en verden i endring for å gi elevene de ferdighetene de trenger i dagens og morgendagens samfunn. Lærere må forberede seg på å undervise i en verden der AI blir stadig mer integrert.
🎧 ChatGPT som pedagogisk verktøy
Er kunstig intelligens et nyttig verktøy eller en trussel mot menneskeheten? ChatGPT er gjest i denne episoden av Rekk opp hånda. Vi snakker om kunstig intelligens som pedagogisk verktøy i grunnskolen, og hvordan teknologien kan forbedre læringsprosessen - samtidig som vi må forholde oss til en rekke utfordringer.
🎧 Kunstig intelligens er et nytt verktøy i pedagogens verktøykasse
I denne episoden snakker vi om nye perspektiver som er kommet med utviklingen av kunstig intelligens og dens økende tilgjengelighet. Carl Myrland mener at AI har potensial til å revolusjonere jobben til lærere, og gir noen innblikk i hans tanker rundt bruk av AI som assistent i læreryrket.
Skolen må tilpasse seg en verden i endring for å gi elevene de ferdighetene de trenger i dagens og morgendagens samfunn. Lærere må forberede seg på å undervise i en verden der AI blir stadig mer integrert.
Er kunstig intelligens et nyttig verktøy eller en trussel mot menneskeheten? ChatGPT er gjest i denne episoden av Rekk opp hånda. Vi snakker om kunstig intelligens som pedagogisk verktøy i grunnskolen, og hvordan teknologien kan forbedre læringsprosessen - samtidig som vi må forholde oss til en rekke utfordringer.
I denne episoden snakker vi om nye perspektiver som er kommet med utviklingen av kunstig intelligens og dens økende tilgjengelighet. Carl Myrland mener at AI har potensial til å revolusjonere jobben til lærere, og gir noen innblikk i hans tanker rundt bruk av AI som assistent i læreryrket.
Innovasjon i praksis: Det skjer det noe spennende Randaberg utenfor Stavanger. Kommunen har nylig lansert AI i Randabergskolen for lærere, elever og foresatte. Dette er et eksempel på hvordan kunstig intelligens kan brukes til å berike undervisningen og forbedre skolehverdagen.
- Skolen må få et forhold til språkmodeller. Mer enn bare å snakke om det, men ved å teste det ut og bruke det, sier Odin Nøsen.
Digitale data kan være veivisere for bedre undervisning. Men hvilke data samler vi inn, og hva kan de brukes til? Marte Blikstad-Balas, leder av ekspertgruppen for digital læringsanalyse, deler innsikt om betydningen av å forstå og anvende dataene fra elevenes læringsaktiviteter.
Øystein Gilje er gjest i denne episoden. Vi reflekterer over fortiden og spekulerer om fremtiden. Vi snakker om hvilke perspektiver elever og studenter trenger om AI, og hvordan vi kan stimulere nysgjerrighet og forståelse.
Det begynte med autokorrektur, og bare se hvor vi er nå. I denne episoden av Rekk opp hånda snakker jeg med Morten Goodwin om hvordan kunstig intelligens forandrer arbeidsliv, samfunn og utdanning - og hvordan skolen bør tilpasse seg disse endringene.
- Ta i bruk AI-teknologien, skjønn hva den kan brukes til og ikke kan brukes til, sier Goodwin.
Kunstig intelligens og digitalisering endrer måten vi lærer på. Læring i algoritmens tid tar for seg utfordringene og mulighetene som følger med digitaliseringen i skolen. Kunstig intelligens kan føre til en ny æra for læring og undervisning. Gjester er Øystein Gilje og Marie Olafsen.
I diskusjonen som har gått i månedene etter at ChatGPT ble lansert, har mange lagt stor vekt på hvordan man kan unngå juks i arbeidet med oppgaver og eksamener. Men teknologien kan også være en god assistent for læreren - for eksempel ved å generere undervisningsopplegg. ChatGPT er gjest i denne episoden.
Tusen takk igjen til alle som har bidratt til disse podcast-episodene. Sammen har vi satt fokus på AI i utdanningen, og jeg ser frem til å fortsette å utforske dette spennende feltet sammen med dere alle.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar